Největší technologickou výzvu z hlediska provozu elektrických automobilů jednoznačně představují akumulátory. Volvo se proto ve spolupráci se švédským výrobcem baterií Northvolt zaměřuje na jejich zásadní vylepšení. Cílem je zvýšení hustoty energie na 1 000 Wh/l, tedy až o 50 % ve srovnání se současnými články. To umožní dosáhnout reálného jízdního dosahu 1 000 km.
Dobíjení za polovinu času
Již do poloviny desetiletí by se také měla zkrátit doba potřebná k nabíjení akumulátorů, a to až na polovinu současné doby. Cestou je zlepšení technologie akumulátorů, ale také zlepšení softwaru a řešení pro rychlé nabíjení.
Přibližně v půlce dekády uvede Volvo na trh již třetí generaci svých elektrických vozů, které budou těžit ze všech těchto technologických změn. Elektromobily se tak již brzy stanou zcela rovnocennou alternativou automobilů se spalovacími motory a svým zákazníkům nabídnou další možnosti využití.
Půjde například o nabíjení elektrokol nebo elektrických koloběžek či zpětné vrácení elektřiny do sítě v době rostoucích emisí, a tím i ceny. Naopak nabíjet se vozy budou v noci při nízkých sazbách. Toto takzvané obousměrné nabíjení dělá z elektromobilů součást komplexního systému pro chytré využívání elektřiny. Využívat jej budou moci zákazníci připravovaného SUV, které čeká premiéra v roce 2022.
Ekologické požadavky až ke zdroji
S nárůstem požadavků na výrobu elektrických článků souvisejí zpřísněné nároky na udržitelnost výroby a celého dodavatelského řetězce. Produkce baterií bude ve spolupráci se společností Northvolt probíhat výhradně s využitím obnovitelných zdrojů energie. Stejný požadavek budou muset od roku 2025 splnit i další dodavatelé společnosti Volvo.
Akumulátory obsahují také určité množství vzácných surovin, a proto Volvo klade důraz na recyklaci nebo druhotné využití baterií, například jako úložišť elektrické energie. Volvo již dříve vyhlásilo plán na zodpovědné využívání zdrojů materiálů, a to pro celý dodavatelský řetězec až na úroveň dolů, kde probíhá těžba surovin.
I ocel lze vyrábět bez fosilních zdrojů
Aby našlo nové možnosti výroby oceli bez využití fosilních zdrojů, spojilo Volvo síly se specializovanou ocelářskou společností SSAB. Švédská automobilka učinila tento krok jako vůbec první firma ve svém oboru.
Cílem je při výrobě oceli nahradit koksárenské uhlí elektřinou z nefosilních zdrojů. Očekávaným výsledkem by měla být celosvětově první technologie na výrobu oceli bez použití fosilních zdrojů, při níž není zanechávána téměř žádná uhlíková stopa.
První ocel tohoto typu využije Volvo pro testovací účely například na výrobu koncepčních vozů. Společnost SSAB oznámila, že nefosilní ocel hodlá na trh uvést v roce 2026. Ocelářský průmysl patří k významným emitentům emisí uhlíku, protože produkce oceli je energeticky náročná. Na globální úrovni tvoří přibližně 7 %.
Ocel se také značně promítá do uhlíkové stopy života automobilů. Volvo Cars udává, že emise CO2 spojené s výrobou oceli a železa tvoří přibližně 35 % z celkového množství emisí vyprodukovaných v rámci získávání a výroby materiálů pro montáž jednoho vozu se spalovacím motorem. Při výrobě plně elektrického vozu je to 20 %.
Odstranění fosilních zdrojů při výrobě oceli by tak znamenalo velký příspěvek životnímu prostředí. Tedy další důkaz, že Volvo vnímá dopad své činnosti na životní prostředí s velkou zodpovědností a že pro dosažení ambiciózního plánu stát se uhlíkově neutrální společností v roce 2040 chce učinit maximum.