Toto příslovce označuje vše, co je ve správné rovnováze, vyvážené, tak akorát. Je odvozeno od slova lag neboli mužstvo. Podle místního folkloru používali Vikingové frázi laget om (kolem mužstva), když nechali kolovat roh s medovinou a ujišťovali se, aby na všechny zbylo. Jinými slovy: aby nikdo neměl moc ani málo.
Jak moc „lagom“ proniklo do švédské DNA, dokresluje modelová řada tamní automobilky: vozy Volvo jsou jak luxusní, tak vysoce funkční. Mimořádně výkonné – a současně bezpečné a příkladně udržitelné.
A jak ještě vypadá švédský lagom v praxi Volva? V automobilce všechny kroky dlouze promýšlejí, než se do nich pustí. Vezměte si jen před několika týdny vyhlášenou strategii značky na desetiletí dopředu. To je přesně ten případ.
Zdánlivě radikální oznámení vzbudilo rozruch. Jedni jsou z něj nadšení, další se hrozí. (To ale lagom není, to jsou čiré emoce.) Vášně budí informace, že od roku 2030 budou volva už jenom elektrická. Žádné spalovací motory, ale ani hybridy. Navíc se budou postupně prodávat jen online. Pojetí zprávy je přitom zcela příkladně lagom.
Ve jménu klimatu
Volvo „páchá“ vše pro udržitelnost. Je to dokonce nyní stejně podstatná hodnota jako již erbovní bezpečnost. Pokud nejste imunní vůči klimatickým změnám – respektive důvěřujete-li vědcům, nikoli pábitelům –, nepochybujete, že je to krok správným směrem. Bez udržitelnosti to v budoucnu nepůjde v žádném lidském konání.
Udržitelnost ale neznamená uskromňování. Stejně jako elektrické auto neznamená slabý výkon. Často právě naopak. „Elektrifikace je klíčem k udržitelnosti,“ říká generální ředitel Håkan Samuelsson v úvodu prezentace nové strategie. V překladu: spalovací motory jsou z hlediska životního prostředí trvale neudržitelné. Tedy lagom. Navíc, kdo nyní neinvestuje do elektřiny, s tím v budoucnu nikdo nebude obchodovat, tomu ujede vlak. Opět lagom.
Do roku 2040 Volvo plánuje stát se klimaticky neutrální, tedy kompletně bezemisní. Nároky na udržitelnost bude postupně uplatňovat nejen pro vlastní závody, ale i pro veškeré svoje dodavatele. OSN deklarovala, že aby lidstvo po celém světě do roku 2050 uměle neprodukovalo žádné emise a současně se globální oteplování udrželo pod 2 °C, je nezbytný přechod k mobilitě s nulovými emisemi.
„Volvo Cars chce využít této příležitosti a přetransformovat se rychleji než jiné značky,“ říká k tomu šéf strategie Volvo Alexander Petrofski. A připouští: „Jestli to vyjde, dnes nevíme, vše záleží na náladě našich zákazníků. My se přizpůsobíme.“ Klasický lagom.