Galerie Plato
Místo: Ostrava
Investor: Kasper Kovo, s. r. o.
Autor: Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Żurek / KWK Promes
Spolupráce: Marek Golab-Sieling, Agnieszka Wolny-Grabowska, Krzysztof Kobiela, Adrianna Wycisło, Vojciech Fudala, Katarzyna Kuzior, Damian Kuna, Jakub Pielecha, Magdalena Orzeł-Rurańska, Elżbieta Siwiec, Anna Szewczyk, Ing. Arch. Tadeáš Goryczka, Kinga Wojtanowska
Projektant: Ing. Jaroslav Habrnal, Ing. Petr Hanko / MS-projekce, s. r. o.
Projekt: 2019
Realizace: 2022
Foto: Julius Szokolowski, Jakub Certowicz
Projekt je výsledkem architektonické soutěže, jejímž cílem bylo zachránit cenný objekt historických městských jatek. Zchátralý, památkově chráněný objekt město znovu nabylo od soukromého vlastníka v roce 2016. Stěny jatek byly významně zchátralé a v důsledku měnících se provozních požadavků po skončení jatečního provozu byly účelově a velmi necitlivě v několika místech probourány obrovskými otvory. Cihlové zdivo ušpiněné sazemi bylo jednoznačným dokladem o překotné, a ne tak dávné průmyslové minulosti města.
Architekti tyto nedostatky přestavované budovy uchopili jako svého druhu hodnoty, které není nutné zcela odstranit, a navíc do příběhu této budovy z let 1891 až 1926 přidali novou současnou vrstvu. Zachovali původní patinu venkovních stěn, smaltovým rastrem „přišpinili“ příliš lesklé skleněné výplně okenních a dveřních otvorů a průrazy ve zdech zacelili výplněmi soudobým materiálem při zachování zdobnosti, která byla a je vlastní původním cihlovým obvodovým stěnám. Provedli ji ale ve zjednodušené soudobé interpretaci.
Princip vytvoření nových, dříve neexistujících prvků budovy z betonu (a mikrocementu) je všude čitelný a byl rovněž využit i při obnově ze statických důvodů stržené části jatek.
Hlavní myšlenka projektu je založena na přiznání a ponechání otvorů ve venkovních stěnách jako příležitosti pro přímé a funkční propojení budovy s venkovním prostorem a městem. Řešení, aby se nové výplně otvorů mohly otáčet, umožnilo snadno otevírat vnitřní výstavní sály směrem ven. To nabízí umělcům zcela nové výstavní možnosti a umožňuje, aby umění doslova „vykročilo“ do okolního prostoru. Obecně chápaná kultura se tak díky mobilitě stěn stává více demokratická a to, jak moc bude dostupnější novému publiku, bude dáno pouze schopnostmi a odvahou kurátorů galerie.
Autor: KWK Promes