autor: Šépka architekti / Jan Bárta, Marek Fischer, Jan Šépka
investor: Nadace Automatické mlýny
dodavatel: Stako s. r. o.
projekt: 2017‒2019
realizace: 2021‒2023
autor fotografií: Aleš Jungmann
plocha: 5280 m2
náklady: 25 mil. Kč
Areál bývalých Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, jedna z prvních realizací architekta Josefa Gočára, přestal sloužit svému účelu v roce 2013. O rok později se stal národní kulturní památkou. Naším záměrem bylo začlenit památkově chráněný objekt do nového areálu, kde bude mít ústřední postavení. Na celé akci se finančně podílelo město, kraj i soukromá osoba. Cílem bylo vytvořit nový vícefunkční městský prostor pro kulturní, vzdělávací instituce i soukromé aktivity. Vznikl tak jakýsi trojúhelník důležitých městských prostor a objektů, jejž tvoří zámek, Perštýnské náměstí a areál Automatických mlýnů.
Odstraněním některých stávajících staveb umocňujeme dominantní čelní portál se vstupním obloukem a zároveň umožňujeme nerušený pohled na celý areál ze strany historické části města. Naprosto zásadní z hlediska oživení mlýnů je vznik dvou nových veřejných prostor, které mají záměrně rozdílný charakter i funkci. Hlavní vstup potvrzujeme navrženým náměstím s platanovým bosketem, kde je ke každému stromu veden vodní kanálek z cihel pro zavlažování. Jde především o klidové reprezentační vstupní místo, ale předpokládáme, že se zde mohou konat například trhy. Uvnitř nového areálu pak vytváříme Mlýnské nádvoří, které bude představovat živý prostor k pořádání výstav, koncertů nebo divadelních představení pod širým nebem. Navrhované veřejné prostory jsou uvažovány pouze pro pohyb chodců.
Nedílnou součástí celkové koncepce je barevné řešení. Celý areál zahrnuje řadu objektů různých funkcí, které zpracovávaly čtyři architektonické ateliéry. Bylo proto velmi důležité společně koordinovat jednotlivé záměry. Naší snahou bylo ladit všechny nové zásahy do jednotné barevnosti, která navazuje na stávající cihelnou barvu Automatických mlýnů. Tím jsme chtěli celý areál více sjednotit, a to včetně pochozích ploch, které jsou z cihel a červeného mlatu. Různorodost jednotlivých objektů s rozmanitým funkčním využitím by tedy neměla působit chaotickým dojmem.