FOTBALOVÝ KLUB FC ZBROJOVKA BRNO MÁ NOVÉHO VLASTNÍKA A S NÍM PŘICHÁZÍ I VÝRAZNÉ ZMĚNY. GENERÁLNÍM PARTNEREM KLUBU, KTERÝ ZAJISTÍ FINANCOVÁNÍ V HODNOTĚ STOVEK MILIONŮ KORUN, JE PRIVATE EQUITY SPOLEČNOST ONECAP INVESTORŮ JAROSLAVA HAVLA, KATEŘINY ZYCHOVÉ A JANA MYNÁŘE. TEN SE STAL NOVÝM GENERÁLNÍM MANAŽEREM ZBROJOVKY A V ROZHOVORU PRO PREMIUM BRNO PŘIBLÍŽIL, JAKÉ JSOU PLÁNY ONECAP S TRADIČNÍ BRNĚNSKOU ZNAČKOU.
Generální manažer FC Zbrojovka Brno a partner a výkonný ředitel One Capital Partners. Zkušený manažer, který se celý profesní život věnuje různým formám investování. Více než 15 let se pohybuje v oblasti private equity, působil také v BHM group a ve Škodě Transportation. Řídil několik akvizic v řádu vyšších jednotek miliard Kč v různých zemích Evropy. Ve volných chvílích se věnuje rodině a Ironman triatlonu.
Jan Mynář
One Capital Partners je nově zformovaná private equity skupina, která vznikla spojením tří mimořádně zkušených a dobře kapitálově vybavených partnerů z oblasti investic, managementu, práva a daní. Zaměřuje se primárně na české a slovenské firmy, ale nebrání se expanzi v celé EU a na Západě. Vyhledává investice do společností, které se potýkají s určitou složitou situací, pro kterou hledají partnera: distressed situace, nástupnictví, potřeba růstového kapitálu pro expanzi, mezinárodní akvizice a podobné. Partnery OneCap jsou investoři Jan Mynář a Jaroslav Havel.
OneCap
Proč jste se rozhodli do Zbrojovky investovat?
Obecně se zabýváme příležitostmi, které mají velký potenciál a dá se do nich vstoupit za rozumných podmínek. Jejich úspěch je závislý zejména na kvalitní práci, systematickém řízení, zlepšení procesů a personálií. Po analýze jsme usoudili, že Zbrojovka Brno splňuje všechny naše investiční parametry.
Pro vstup do klubu máme tři hlavní důvody. Tím prvním je investiční aspekt. Věříme, že fotbal se dá dělat dobře a ziskově. Nechceme jen bezhlavě investovat peníze do fotbalu, abychom měli hezkou hračku. Chceme vybudovat fungující, stabilní a vydělávající klub s trvale rostoucí hodnotou businessu v podobě značky, výsledků, hráčů a sportovních aktiv, jako je mládežnický fotbal.
Druhým pilířem je sportovní stránka. Máme rádi fotbal, já i Jaroslav Havel jsme ho celoživotně hráli. Chceme dělat kvalitní fotbal a díváme se na něj jako na produkt. Sportovní stránka je pro nás stejně důležitá jako ta investiční, jde to ruku v ruce.
Třetím pilířem je společenský přesah. Má to politické aspekty i dopady do byznysu v rámci České republiky nebo širšího regionu střední Evropy. Když jsme vyhodnotili tuto příležitost a zformulovali jsme naši strategii a cíle, tak jsme se relativně velmi rychle rozhodli, že do toho jdeme. Cílem je zajistit spokojenost a rovnováhu všech stakeholderů – fotbalového týmu, fanoušků, sponzorů, města a samozřejmě investora.
Byla ve hře pouze Zbrojovka, nebo i jiné kluby?
Jenom Zbrojovka, o žádném jiném klubu jsme neuvažovali. Vidíme zde velký nevyužitý potenciál skvělé značky z druhého největšího města v zemi, s druhou největší spádovou oblastí po Praze (ne však o mnoho menší), kde je jeden fanoušky podporovaný klub a kde se momentálně nehraje první liga. U všech investic, do kterých se pouštíme, chceme, aby měly maximální potenciál. Z byznysového pohledu i z pohledu ekonomiky města nám investice do Zbrojovky dává velký smysl.
Bereme byznys jako sport – chceme být vždy bez kompromisů nejlepší v tom, co děláme. Jaroslav Havel vybudoval HAVEL & PARTNERS, nejrychleji rostoucí právnickou firmu na světě a lokálního šampiona, která je založena na stejných principech jako fotbalový klub a tým: silní lídři, nejlepší týmová součinnost. Tyto principy chceme aplikovat i ve Zbrojovce.
Navíc jako partneři OneCap máme v Brně a Jihomoravském kraji již významné podnikatelské aktivity. Spoluvlastníme zde firmy s tržbami přes 300 mil. Kč a více než 200 zaměstnanci. Aktivně spolupracujeme s RHK Brno a jsme spoluvlastníky ADAX Fondu firemního nástupnictví. Připravujeme také další majetkové vstupy do jihomoravských firem. Toto silné regionální zakotvení nám dává unikátní pozici pro rozvoj Zbrojovky jako integrální součásti brněnského a jihomoravského sportovního a podnikatelského ekosystému.
Věříme také, že díky našim silným podnikatelským vazbám na Slovensko a kontaktům s majiteli slovenských klubů budeme schopni získat mladé talenty ze Slovenska i zajímavé hráče na hostování, což nám dává další konkurenční výhodu při budování silného týmu.
Jaký byl váš vztah ke Zbrojovce?
Pocházím z Ostravska, tak jsem měl relativně blízko k Baníku. Ale spíše mě zajímali hráči a sport jako takový, než bych byl nějakým velkým fanouškem. S akvizicí se ze mne stává zarytý fanoušek Zbrojovky, který dýchá za svůj tým. Když jsem sám hrál fotbal nebo jakýkoliv jiný sport, tak jsem vždy hrál na maximum a byl bych schopen pro svůj tým pomyslně položit život.
Jakou vidíte největší výzvu při transformaci klubu?
Výzvou číslo jedna je pro nás postavení fungujícího týmu profesionálů, který bude schopen naši vizi realizovat. Každou firmu tvoří lidé a vždy je nutné sestavit nejlepší možný tým, pracovat s nejlepšími odborníky. Víme, že než si vše v první fázi sedne, může to nějakou dobu trvat. Ale jsem přesvědčen, že jde o něco, co umíme i v rámci distressových situací, kterým jsme se historický věnovali. A z těch sekundárních cílů, které nejsou možná úplně kritické, ale jsou extrémně důležité a souvisí s úspěchem klubu, jde o komunikaci s fanoušky. V posledních letech podle mého názoru marketingová práce s fanoušky velmi chyběla.
Kolik jste připraveni do klubu investovat?
Uvažujeme ve stovkách milionů korun. Ze začátku půjde zejména o prostředky na posily a vybudování infrastruktury. Ale kombinujeme to s obchodní činností. Budeme se snažit získat maximum prostředků od partnerů, obnovit vztahy s partnery v regionu i mimo něj a přitáhnout i silnější partnery, kteří u Zbrojovky dříve nebyli. Diskuzi a spolupráci s partnery, kteří se zajímají o fotbal a chtějí být součásti přebudování Zbrojovky, jsme velmi otevření. Pokud mají zájem se potkat a hledat společnou cestu, jak postavit klub na nohy, ať se nám určitě ozvou. Věřím, že společně můžeme vrátit Zbrojovku tam, kam patří, mezi elitu českého fotbalu.
Co se týče návratnosti prostředků, reálně se investice do klubu může vrátit ze dvou zdrojů: z účasti v evropských pohárech a z výchovy kvalitních hráčů, které se podaří výhodně prodat. Určitě ale nechceme dělat z klubu kafemlejnek a za každou cenu hráče prodávat. Pracujeme s dlouhodobou vizí a s časovým horizontem 10 let a více.
Chcete být tedy strategickým, ne pouze finančním investorem?
Určitě bychom jím rádi byli. Obecně se dá říci, že na každou firmu, kterou kupujeme, se díváme tak, zda jde o investici, kterou chceme držet dlouhodobě, čili 10 a více let, nebo jde o skvělou aktuální příležitost, kterou se vyplatí udělat a výhodně prodat třeba už za dva roky. V případě Zbrojovky naši investici vnímáme jako dlouhodobou. Když bude vše dobře fungovat, může mít i velmi dobrou návratnost.
Jak chcete využít vaše dosavadní podnikatelské zkušenosti při řízení fotbalového klubu?
Principy jsou vždy stejné – zajistit výnosy a pohlídat náklady. To platí pro každou firmu, je jedno, jestli jde o fotbal nebo výrobní podnik. Moje role bude strategická a obchodní. Na sportovní stránku chceme mít odborníky, jako generální ředitel nemám ambici sám řídit sportovní část klubu. Děláme to tak vždy u každé firmy, kterou jsme v minulosti koupili. Vždy jsme tam měli odborníky, kteří ve firmě fungovali před naším příchodem, případně jsme tam dosadili člověka, který danému byznysu rozuměl a byl na něj expert. Klíčové je postavit fungující tým profesionálů, který bude schopen realizovat naši vizi.
Vždy jsem byl manažer, který řeší problémy. Umím zanalyzovat byznys, porozumět mu a přizpůsobit jeho řízení. Je důležité identifikovat tisíc věcí, které musí dennodenně fungovat správně. Nejde jen o to, investovat peníze, musíte vědět, proč je tam dáváte a co od nich očekáváte.
Jakousi povinnou literaturou při budování silných týmů jsou ikonické knihy Vítězit – Nemilosrdná cesta na vrchol nejvyhledávanějšího kouče na světě Tima Grover a Proč jsou úspěšní lidé úspěšní Rainera Zitelmanna, jejichž české vydání podpořila advokátní kancelář HAVEL & PARTNERS. Čerpáme z nich i při našem angažmá ve Zbrojovce.
Jaké synergie mezi vaším dosavadním podnikáním a fotbalovým klubem očekáváte?
Jde o společenský aspekt. Prostřednictvím fotbalu se vždy dá najít řada partnerů a zajímavých příležitostí, setkat se se spoustou zajímavých lidí. Byznys je o lidech a komunikaci, networkingu, z něhož vzniká nějaké nové partnerství. Jaroslav Havel v HAVEL & PARTNERS založil a spoluvybudoval velký poradenský tým pro sport a sportovní právo, který už déle než 15 let pracuje pro řadu sportovních svazů na celorepublikové úrovni, včetně fotbalového svazu, většinu největších sponzorů českého sportu, řadu sportovních (i fotbalových) agentů, HAVEL & PARTNERS i rodinná kancelář ONE FAMILY OFFICE pak přímo pro celou řadu úspěšných sportovců. A díky tomu je možné najít synergie a multiplikovat je v rámci aktiv, které máte ve svém portfoliu.
Budete se Zbrojovce věnovat na plný úvazek?
Budu se samozřejmě věnovat i svým dalším investorským aktivitám, ty nemohu a nechci opustit. Ale role generálního ředitele Zbrojovky bude strategická a obchodní, tomu se budu věnovat na 100 %, jen jí nebudu věnovat 100 % svého času.
Hlavní prioritou je stabilizace celého klubu, zejména pak sportovního úseku. V současné době (rozhovor vznikl 18. září, pozn. red.) intenzivně jednáme s novým sportovním ředitelem, klub bude také mít výkonného ředitele, takže půjde o klasickou fotbalovou strukturu. Já jsem v minulosti měl pod sebou i 20 firem a vždy jsem se o ně zvládal starat. Je to o funkčním systému, který si kolem sebe postavíte.
Jakou máte vizi a sportovní cíle?
Naším cílem je v horizontu dvou let dostat Zbrojovku do první ligy mezi top 4 kluby v Česku. Historicky byly hlavními kluby Sparta, Slavia, Zbrojovka a Baník, samozřejmě teď je tu i velmi šikovná Plzeň. Co se týče potenciálu města, mládeže a velikosti spádové oblasti, která je zhruba 1,7 milionu lidí, Brno má na to má být v top čtyřce.
Další postup vidíme jako dvoufázový proces. První fáze je střednědobý horizont tří sezon. Tento ročník bereme jako nultou sezonu, protože do ní vstupujeme v jejím průběhu. V té další, kterou považujeme za první regulérní, chceme postoupit do první ligy, v druhé sezoně se v lize udržet a ve třetí hrát střed tabulky. Tím za nás končí první fáze naší investice, kde neočekáváme, že by to mělo nějakou návratnost. Půjde o fázi krizového managementu, posílení kádru, investic do lidí, realizačního týmu a infrastruktury.
Druhá fáze je dlouhodobější. V horizontu 5 až 7 let bychom se chtěli pohybovat kolem top 6 v lize a hrát evropské poháry. Ale nechci dávat přehnaná očekávání, budeme trpěliví a stavět vše od nuly. Zároveň v horizontu té šesté sedmé sezony už vše musí dobře ekonomicky fungovat, musí zde být nějaká finanční návratnost. Věříme, že i kdybychom hráli jen střed první ligy, což rozhodně není žádná ostuda, fanoušky v Brně to na fotbal přitáhne, bude to společenská událost.
Je pro vás tématem také stadion, na kterém klub hraje?
Jde o aspekt, který je absolutně nezbytný pro dlouhodobý úspěch Zbrojovky. Není možné hrát případné evropské poháry na stadionu v Srbské ulici, který je dokonce na hraně první ligy, co se podmínek, které splňuje, týče. Nějaká zásadní investice do Srbské nedává smysl a není zde ani podpora městské části Královo Pole.
Chceme začít s městem pracovat na tom, zda vznikne nový stadion, případně jaká bude jeho podoba. V našem střednědobém plánu počítáme s tím, že za 4 až 5 let bude Zbrojovka hrát ve středu první ligy, a je nutné, aby v té době už nový stadion stál. Městu jsme ochotni s tím pomoci, jako investiční skupina umíme řešit PPP projekty, pokud by město nechtělo stavět samo. Možných variant je samozřejmě více a věřím, že zájem o vznik nového stadionu tu je, protože díky nejrůznějším akcím na stadionu to může být ekonomicky zajímavé i pro město.
Jakou spolupráci očekáváte od města Brna a dalších regionálních partnerů?
Od města očekáváme především podporu mládeže. Chceme představit koncepci práce s mládeží a věříme, že město pochopí, že jde o dlouhodobou investici do regionu. Sport od malička vychovává děti k dosahování cílů, což se projeví nejenom ve fotbale, ale v širší ekonomice regionu. Kromě stadionu potřebujeme i mládežnické centrum, možná s ubytovacími kapacitami a školou pro mladé hráče. To vše dohromady tvoří ekosystém, který si Brno zaslouží.
Jaké hodnoty by měla Zbrojovka pod vaším vedením reprezentovat?
Chceme být férový a poctivý tým, se kterým nejsou spojeny žádné kauzy, dělat fotbal pro lidi, pro fanoušky a mládež. Sport má přinášet radost a vychovávat k základním životním hodnotám. Od realizačního týmu až po hráče má kultura klubu vyzařovat ve fair play a oni sami mají jít příkladem. Klub by to měl reflektovat, protože se tento přístup prolíná do všeho. Když kolem klubu jsou stovky dětí a mládeže, je to jediná funkční cesta.
Co byste vzkázal fanouškům Zbrojovky na začátku této nové éry klubu?
Chápu, že zklamání v posledních letech byla ohromná. Zbrojovka ve druhé lize nemá co dělat a je to bolestivé pro všechny. Ale věřím, že dokážeme přinést nový úsvit. Byl bych rád, kdyby nám dali šanci a prostor vybudovat fungující systém. Nejde to udělat ze dne na den, nejde hned čekat zázraky. Vím, že při představení nového majitele padla na tiskové konferenci neuvážená věta o hraní evropských pohárů do pěti let, ale nechci vzbuzovat přehnaná očekávání.
Budeme rádi, když fanoušci budou chodit, podporovat tým a ukážou, že jim na Zbrojovce záleží. Chápu, že stadion není ideální a podmínky nejsou skvělé, ale naším společným úkolem je teď Zbrojovku posunout vpřed a postavit na nohy. Fanoušci jsou nedílnou součástí klubu, pro ně se vše dělá. Proto je jedním z našich velkých úkolů modernizace a zlepšení komunikace s nimi, práce s fanklubem a marketing, na což se v posledních letech asi příliš nemyslelo. Chceme se také zaměřit na získání další fanouškovské generace. Vzorem nám v tom jsou nejlepší zahraniční kluby.
Plánujete spolupráci i s hokejovou Kometou?
Určitě, aliance s Kometou nebo fotbalovými kluby z okolí jsou nesmírně důležité. Jde o komunitu, která musí fungovat, aby byla dlouhodobě úspěšná. S panem Zábranským jsem se ještě nesetkal, ale věřím, že to brzy zvládneme a budu velmi rád, když se nám podaří nějakou spolupráci navázat. Ať jde o marketing nebo výchovu mládeže, prostoru pro spolupráci je hodně.