kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » ARCHITECT+ » Nová brána do Starého Města

Nová brána do Starého Města

Před třemi lety studio Perspektiv zvítězilo v architektonické soutěži na podobu nového náměstí u Masarykova nádraží. Porota vítězný návrh vybrala zejména díky myšlence transformovat neuchopený prostor u nádraží v místo plné života.

Náměstí u Masarykova nádraží

Místo: Praha

Autor: Martin Stára / Studio Perspektiv

Spoluautoři: Silvia Snopková, Jakub Herza, Sebastian Sticzay / Studio Perspektiv

Projektová dokumentace: Jakub Cígler Architekti

Plocha: 5 430 m2

Projekt: 2021

Realizace: 2024

Foto: Tomáš Slavík, Jan Hegar (dron)

Galerie

Autorská zpráva

Vznikem Hlavního nádraží ztratila Masaryčka před sto lety na lesku a byla doslova odsunuta na druhou kolej. Okolí nádraží se postupně změnilo v parkoviště a kvalita veřejného prostoru upadala. Nový impuls pro zanedbané prostory představuje zejména dominantní budova od Zaha Hadid Architects a plánovaná trať z letiště. Návrh zahájil urbanistickou proměnu náměstí propojením všech prvků do funkčního celku, který vybízí návštěvníky administrativní budovy či přilehlého nádraží k odpočinku ve stínu stromů.

Nové vstupy do metra definují prostorovou kompozici. Považujeme za důležité zachovat přehlednost náměstí, a proto jsme navrhli oba vstupy jako transparentní kostky se zelenou střechou. Praha pak odkoupila k přístřeškům licenci a použije jejich design i v dalších částech metropole.

Návrh vychází ze souvrství prvků vytvářející nové náměstí, které zpřehledňuje prostorové uspořádání, zajišťuje komfortní přístup k nádraží a vytváří nové kvalitní veřejné prostranství. Definovali jsme nové náměstí kombinací řezaných žulových kostek a kamenných bloků tzv. pražců. Při vstupu do nádraží je umístěna plocha s nízkou zelení a vzrostlými stromy, které v letních měsících poskytují stín a jsou funkční součásti systému modrozelené infrastruktury. Vzhledem k fenoménu „heat islands“ architekti považují umisťování zeleně a práci s vodou ve veřejném prostoru za klíčové pro zajištění komfortu v přehřátých centrech měst. Kromě zeleně v podobě vzrostlých stromů a zahrady jsou důležitým prvkem v ochlazení města i vodní prvky včetně speciálního podloží, které umožňuje lepší odpařování vody a dalšího ochlazení celého místa. Náměstí v blízkosti nádraží bude vždy plné pohybu. Prostor proto umožňuje volný, všesměrný pohyb s příležitostí pro krátké zastavení k odpočinku. Srdcem celého konceptu je rastr žulových „pražců“, které se sbíhají směrem k nádraží. Tento rastr přirozeně zvýrazňuje předprostor Masarykova nádraží a dále odkazuje na navazující kolejiště.


Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky