Před třemi lety studio Perspektiv zvítězilo v architektonické soutěži na podobu nového náměstí u Masarykova nádraží. Porota vítězný návrh vybrala zejména díky myšlence transformovat neuchopený prostor u nádraží v místo plné života.
Náměstí u Masarykova nádraží
Místo: Praha
Autor: Martin Stára / Studio Perspektiv
Spoluautoři: Silvia Snopková, Jakub Herza, Sebastian Sticzay / Studio Perspektiv
Projektová dokumentace: Jakub Cígler Architekti
Plocha: 5 430 m2
Projekt: 2021
Realizace: 2024
Foto: Tomáš Slavík, Jan Hegar (dron)
Autorská zpráva
Vznikem Hlavního nádraží ztratila Masaryčka před sto lety na lesku a byla doslova odsunuta na druhou kolej. Okolí nádraží se postupně změnilo v parkoviště a kvalita veřejného prostoru upadala. Nový impuls pro zanedbané prostory představuje zejména dominantní budova od Zaha Hadid Architects a plánovaná trať z letiště. Návrh zahájil urbanistickou proměnu náměstí propojením všech prvků do funkčního celku, který vybízí návštěvníky administrativní budovy či přilehlého nádraží k odpočinku ve stínu stromů.
Nové vstupy do metra definují prostorovou kompozici. Považujeme za důležité zachovat přehlednost náměstí, a proto jsme navrhli oba vstupy jako transparentní kostky se zelenou střechou. Praha pak odkoupila k přístřeškům licenci a použije jejich design i v dalších částech metropole.
Návrh vychází ze souvrství prvků vytvářející nové náměstí, které zpřehledňuje prostorové uspořádání, zajišťuje komfortní přístup k nádraží a vytváří nové kvalitní veřejné prostranství. Definovali jsme nové náměstí kombinací řezaných žulových kostek a kamenných bloků tzv. pražců. Při vstupu do nádraží je umístěna plocha s nízkou zelení a vzrostlými stromy, které v letních měsících poskytují stín a jsou funkční součásti systému modrozelené infrastruktury. Vzhledem k fenoménu „heat islands“ architekti považují umisťování zeleně a práci s vodou ve veřejném prostoru za klíčové pro zajištění komfortu v přehřátých centrech měst. Kromě zeleně v podobě vzrostlých stromů a zahrady jsou důležitým prvkem v ochlazení města i vodní prvky včetně speciálního podloží, které umožňuje lepší odpařování vody a dalšího ochlazení celého místa. Náměstí v blízkosti nádraží bude vždy plné pohybu. Prostor proto umožňuje volný, všesměrný pohyb s příležitostí pro krátké zastavení k odpočinku. Srdcem celého konceptu je rastr žulových „pražců“, které se sbíhají směrem k nádraží. Tento rastr přirozeně zvýrazňuje předprostor Masarykova nádraží a dále odkazuje na navazující kolejiště.