Nové návštěvnické centrum se zastávkou autobusu je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny. Dříve striktně utilitární místo se proměnilo v příjemné útočiště uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.
Brána Pusteven
Místo: Prostřední Bečva 768, 756 56 Prostřední Bečva
Investor: Obec Prostřední Bečva
Autoři: Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček / henkai architekti
Spolupráce: Milan Koňal – dopravní řešení, STATIC Solution – statika, Kraus Stolařství – interiér
Hlavní dodavatel: Navláčil stavební firma
Zastavěná plocha: 1824 m2
Náklady: 19,9 mil. Kč
Projekt: 2022
Realizace: 2024
Foto: BoysPlayNice
Autorská zpráva
Místo
Pustevny jsou významným horským bodem a turistickým lákadlem na hřebeni Beskyd. Nabízí škálu různorodých turistických, sportovních a rekreačních aktivit. Lokalita byla od sklonku 19. stolení postupně urbanizována ve spojitosti se vznikajícím turistickým fenoménem. V sedle vznikaly architektonicky hodnotné stavby. Příkladem jsou útulny podle návrhu Dušana Jurkoviče nebo výstupní stanice lanovky od Kamila Mrvy, reprezentující soudobé architektonické pojetí. Díky jednoduché dostupnosti ze severu pomocí lanovky z Trojanovic nebo autem či autobusem z jihu po silnici z Prostřední Bečvy je místo hojně navštěvováno. Původní charakter sedla s poustevnami odříznutého od okolního světa je již minulostí. Dnes jde o velmi rušné místo, které často navštěvují méně zdatní turisté nebo lidé s touhou vidět architektonické hodnoty Pusteven.
Neúměrně bobtnající automobilová doprava mnohdy kolizní s pěšími turisty v sedle Pusteven byla impulsem k řešení nešťastné situace. Touha po zklidnění dopravy vedla k myšlence přesunutí původní autobusové zastávky ze sedla níže k parkovišti. Součástí projektu je proto nová zastávka a nová točna pro linkové autobusy.
Projekt řeší nástupní bod ze strany Prostřední Bečvy. Nachází se zde kapacitní parkoviště umístěné v brázdě svahu podél přístupové silnice. Součástí parkoviště je také odstavná plocha na náspu vzniklém historicky při budování silnice. Původně zde stál drobný objekt zázemí obsluhy parkoviště. Místo je spolu s budovou lanovky na severní straně významným nástupním bodem pro návštěvníky Pusteven.
Návrh
Navržená kompozice objektů se rozprostírá po obou stranách příjezdové cesty do sedla. Na jedné straně hlavní stavba – dům – navazuje na parkoviště a zastávku autobusu s točnou, jako jejich zázemí a obohacení. Na druhé straně stojí nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebenu. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a nese v sobě úlohu duchovního rozměru. Tím vlastně shrnuje celou podstatu historického i současného vztahu člověka a tohoto místa. Zvonička je také symbolem ukotvení vytvořeného místa v krajině. Dlážděné prostranství mezi zvoničkou a domem nabízí posezení pod vzrostlými buky. Vstupní objekt lokality integruje malé infocentrum s čekárnou–kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a terasu s vyhlídkou do krajiny. Je umístěn na hranu svahu, kde se otevírá směrem k výhledu na Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor čekárny, „info-café“ je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice jednotlivých pomocných místností. Točna linkových autobusů přiléhá k objektu, který automaticky tvoří přístřeší k zastávce. Zároveň je umožněno při nepřízni počasí čekání uvnitř. Terasa s vyhlídkou utváří s interiérem propojený celek vhodný v letních měsících k posedávání.
Dům je postaven na mikro-pilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi odhalují nitro kamenného hromadiska Beskyd.
Navržená dřevěná stavba na jedné straně, akcent vertikály zvonice na druhé straně, mezi nimi rozprostřený koberec kamenného dláždění a stávající vzrostlé buky vyrůstající z pevné plochy formují jednoznačný krajinný bod. Místo uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.
Kontext
Zklidnění intenzity individuální automobilové dopravy je jedním z cílů v širším území. Obec proto významně podporuje hromadnou dopravu jako alternativu. Důležité je nyní její probíhající zintenzivnění. Obec dále pracuje společně s výstavbou nových cyklostezek na obnově a zbezpečnění jednotlivých autobusových zastávek na celém svém území. Projekt Brány Pusteven a navazující úpravy ostatních autobusových zastávek v obci je také nutné vnímat jako součást snahy o kultivaci a zatraktivnění hromadné dopravy. Zastávky jsou v návaznosti na nové stanoviště na Pustevnách řešeny v rámci společného architektonického konceptu. Jejich prostřednictvím tak obec dále pokračuje v utváření svého soudobého architektonického výrazu.
V posledních deseti letech se obec soustředí na zkvalitňování a budování veřejných prostranství a staveb s důrazem na architektonickou kvalitu. K těmto realizacím patří např. nová náves – revitalizace středu obce, výletiště Kněhyně a přístavba základní školy. V návaznosti na realizaci Brány Pusteven se připravuje projekt kultivace veřejných prostranství na Pustevnách.
Henkai architekti
Henkai architekti se dali dohromady v roce 2012 po několikaleté pražské spolupráci pod hlavičkou Atelieru 111 architekti. Jsme rozkročeni mezi Prahou a Slovenskem, hlavní základnu máme na půl cesty v Rožnově pod Radhoštěm. Navrhujeme věci od velikosti židle po velikost města. Snažíme se naslouchat a měnit prostor stavbami a věcmi funkčními, logickými, jednoduše krásnými a postavitelnými.