Galerie Kvalitář již potřetí uvádí díla významných japonských umělců Atsua Hukudy a Shuheie Fukudy, tentokrát společně s dílem Kenjiho Yanagiho, který se v České republice představí vůbec poprvé. Vzniká tak jedinečný dialog mezi třemi autory a jejich odlišnými přístupy k umění, konfrontující tradiční východní umělecké principy se současností. Výstava Touches / Doteky bude k vidění od 27. 3. do 14. 6. 2025. Souběžně s touto výstavou probíhá v termínu 20. 3. – 4. 5. 2025 druhá prezentace autorů v Domě umění České Budějovice, kde se představují společným projektem Tři cesty, tři metody / Three Paths, Three Methods. Kurátorem obou projektů je Michal Škoda.
Výstava Touches / Doteky se zabývá konfrontací západního a japonského umění prostřednictvím odlišných uměleckých perspektiv. Atsuo Hukuda vytváří subtilní sochařská díla převážně z plátkového zlata, zatímco jeho syn Shuhei Fukuda pracuje s plátkovým stříbrem, které podléhá změnám v čase a prostoru. Kenji Yanagi ve své tvorbě reflektuje témata paměti a vztahu mezi tělem a myslí.
Představení umělců
Atsuo Hukuda (*1958, Hokkaidó) dlouhodobě propojuje východní tradice se současným západním uměním. Ve své práci využívá klasické japonské materiály, jako je washi papír, plátkové zlato a lak. Jeho komorní, minimalistická díla zdůrazňují esenci a individualitu samotných materiálů a působí jako zrcadlo divákových emocí. V jeho tvorbě lze najít paralely s esejí Junichira Tanizakiho Chvála stínů, která reflektuje význam tlumeného světla a role zlata v japonské estetice.
Shuhei Fukuda (*1997, Gunma) se věnuje studiu proměnlivosti materiálů a jejich vzájemných interakcí s okolním prostředím. Pracuje s japonským papírem a plátkovým stříbrem, jehož povrch se přirozeně mění v závislosti na vnějších klimatických podmínkách konkrétní geografické lokality – jejich estetická změna je pak výsledkem souhry mezi krajinou, prostředím a vlastním materiálem, tedy listem stříbra. Pro tuto výstavu Shuhei přiváží nová díla vytvořená během jeho nedávného pobytu v Yunohana Hut v Okamotoya ve městě Beppu, známém japonském letovisku s horkými prameny, kde pracoval se sirnou párou z tamních horkých pramenů.
Kenji Yanagi (*1961, Fukuoka) působí na pomezí sochařství a kresby. Vyznává život v souladu s přírodou, což pro něj znamená cestu ke svobodě – v přírodě se musí člověk neustále vyrovnávat s událostmi, které nemůže ovlivnit, a které naopak ovlivňují jeho. Ve své tvorbě se věnuje tématu paměti a ztracených stop historie.
Pro svůj vůbec první projekt v České republice si vybral jako médium kresbu a vytvořil dílo inspirované katedrálou Urakami v Nagasaki, která byla v roce 1945 kompletně zničena atomovou bombou. Část zdi, která poté zůstala, byla přesunuta do parku hypocentra a zachována dodnes. Yanagiho dílo bylo vylisováno právě z této zdi a poté vyrobeno z fosforeskujícího skla, které v prostoru vyzařuje slabé světlo. Dílo tedy reflektuje propojení minulosti a současnosti a zdůrazňuje kontrast mezi viditelným a neviditelným – neviditelné může být v jistém okamžiku viditelné.
Souběžně s výstavou Touches / Doteky probíhá ve dnech 20. 3. – 4. 5. 2025 v českobudějovickém Domě umění druhá prezentace těchto autorů pod názvem Tři cesty, tři metody / Three Paths, Three Methods. Obě výstavy propojuje myšlenka uchování tradičních technik v současném umění a hluboká reflexe času, prostoru a materiálu.
Praktické informace
Výstava Touches / Doteky
Galerie Kvalitář, Senovážné nám. 17, Praha 1
Termín: 27. 3. – 14. 6. 2025
Výstava Tři cesty, tři metody / Three Paths, Three Methods
Dům umění, České Budějovice
Termín: 20. 3. – 4. 5. 2025