Jahodová farma ve Vraňanech nedaleko Mělníka má u mnoha obyvatel metropole téměř kultovní status. Po zásahu FUSIONarchitects se navíc dočkala nového reprezentačního sídla s obchodem založeného na udržitelných principech stavění.
Novostavba polyfunkčního areálu Port 7
Místo: Partyzánská 18/23, Praha 7 – Holešovice
Investor: Partyzánská 18/23, Praha 7 – Holešovice
Autor: Jiří Havrda, Štefan Zifčák, Richard Szilvássy (NEXTLINE architekti ve spolupráci s DAM architekti)
Spoluautor koncepce: Pavel Šefl, Michal Papež
Spolupráce: Architektonická část: Ondřej Novák, Šárka Ullwerová, Shota Pertenava, Martin Chudíček, Ondrej Pleidel, Matej Marada, Gabriela Šatrová, Stavební část: AED Project, a. s.
Realizace: 2023
Foto: Boys Play Nice
AUTORSKÁ ZPRÁVA
Projekt Port7 má celkovou rozlohou 48 000 m2 nových užitných ploch. Na břehu řeky byl vybudován administrativní areál s občanskou vybaveností – obchody, restauracemi, zařízením. Součástí kampusu bude i přístav pro motorové a malé čluny. Nábřeží a mola budou místem kulturních a společenských akcí i prostorem pro vodní sport.
Návrh revitalizace a konverze stávajícího brownfieldu areálu bývalého podniku výroby prefabrikátů Wolf-Prefa v Holešovicích byl projekčně zahájen v roce 2017 a byl následně realizován mezi Trojským mostem a mostem Barikádníků. Ze severu je území vymezeno Vltavou a z jihu tratěmi ČD – nádraží Holešovice.
Propojení stávajících městských částí s novým areálem a řekou je v návrhu realizováno pro pěší průchodem pod železničními nástupišti Nádraží Holešovice a dále příjezdy automobilem do garáží komplexu ze západu a východu. Nová výstavba areálu je výškově usazena na podnoži navazující na průchod z nádraží ČD nad výpočtovou hladinou záplav Q 2002. Administrativně-obchodní parter se postupně rozvolňuje do pozice pobytových luk a doplňkové zeleně přes kaskádu nízkých teras, které meandrují mezi objekty v severní frontě.
Tři administrativní objekty „E“ (osmipodlažní až desetipodlažní věže) vzájemně propojené pětipatrovým krčkem při jižní straně komplexu drží kolmou pravidelnou pozici k ose železniční dráhy a vytvářejí přechod k rozvolněné zástavbě v severní frontě. Zde jsou pak čtyři samostatně stojící vějířovitě umístěné nižší věže „A, D“ s funkčním využitím na kanceláře, věže „B, C“ s nájemním bydlením jsou v projektové přípravě. Pootočení těchto čtyř objektů od přímé osy sever-jih umožňuje větší pohledový komfort obyvatel i návštěvníků. Plánované dva rezidenční objekty v severní frontě při řece jsou ze shodného důvodu v patrech odlehčeny balkóny a lodžiemi.
Kancelářské hmoty jsou v území objemově a pohledově dominantnější, akcentují polohu nádraží a vytvářejí akustickou bariéru i určitý kontrast s hotelovými věžemi a školou směrem k řece. Maximální počet nadzemních podlaží centrální jižní věže je deset, v podnoži jsou umístěna dvě podzemní podlaží určená pro parkování, sklady a technologie.
Projekt zprůchodnil levý břeh Vltavy Holešovickým meandrem v ose východ-západ směrem do Trojské kotliny a realizoval cyklistické a pěší stezky. Zatraktivnil břeh vytvořením rekreačních a pobytových ploch v budoucnu napojitelných na plánovanou říční městkou dopravu a dále navázal na bezbariérový průchod pěších návštěvníků z metra a nádraží Holešovice.
V rámci areálu se počítá se zachováním a rekonstruováním objektů bývalého hospodářského dvora „U Šimků“, který byl přeprojektován na wellness a saunové centrum a původní halový objekt Armovny, kde jsou nově navrženy sportovní lofty. Zeleň vytváří oddychová místa s pobytovými loukami. Říční břeh počítá s budoucí zastávkou říční tramvaje.
Port7 získal v roce 2023 tato ocenění:
nominace na urbanistický projekt roku 2023 (ABF), nominace Estate Awards 2023, Best of Realty – 2. místo a cenu Stavebnictví 4.0 – Stavba roku 2023.
Projekt obdržel certifikaci LEED Platinum a dále také certifikaci v systému WELL zaměřeném na zdravé vnitřní prostředí.