- Vyhlašovatel: Kancelář generálního komisaře účasti České republiky na Všeobecné světové výstavě EXPO
- Datum konání soutěže: 12. 12. 2022 – 1. 3. 2023
- Řádní členové poroty – závislí: Ondřej Soška, Radek Špicar
- Řádní členové poroty – nezávislí: doc. Ing. arch. Akad. arch. Eva M. Jiřičná, Ing. arch. Jan Kasl, Ing. arch. Markéta Smrčková, Balázs Bognar, Jozef Kabaň
Doporučujeme, aby se soutěže zúčastnily tvůrčí týmy složené nejen z architektů, ale také z dalších kreativních profesí, které v šíři své odbornosti společně zareagují v současném kontextu na úspěšné dějinné odkazy druhé poloviny dvacátého století. Doporučujeme architektům hledat grafické designery, experty na výstavnictví a další odborníky nezbytné pro realizaci tak náročného díla, ale i kreativcům hledat architekty pro vytvoření silného kolektivu.
Domníváme se, že jen s multioborovým týmem bude možné umístit jméno České republiky na světovou mapu, odlišit se od ostatních pavilonů a nastavit novou tradici pro českou účast na EXPO, založenou na transparentnosti výběru otevřenou soutěží a na vysoké míře kreativity a odvahy jejích tvůrců.
Předpokládané investiční náklady na realizaci projektu jsou 120 milionů korun bez DPH (z toho 105 milionů korun na pavilon a 15 milionů korun na interiér).
Tentokrát organizátoři zvolili ústřední téma „Vytváření budoucí společnosti pro naše životy“. Klíčová myšlenka českého pavilonu je „Kreativní národ, světový přesah“.
1. cena (500 000 korun): Apropos Architects
- Autoři: Ing. arch. Michal Gabaš, Ing. arch. Tomáš Beránek, Ing. arch. Nikoleta Slováková, Tereza Šváchová, Kryštof Jireš, Rudolf Nikerle
- Autoři vizuálního stylu: Lunchmeat Studio: Petr Fašianok, Jan Kistanov, Jiří Kubalík; Dominik Miklušák
- Vizualizace: Studio ZAN
Hodnocení poroty
Autoři předložili k posuzování jasný, srozumitelný a snadno zapamatovatelný návrh, jehož nepřehlédnutelnost z vnějšku je nesporná. Zvláště vizualizované noční hodiny působí skutečně svůdně. Vzhůru se rozšiřující spirála obtáčí prostor centrálně umístěného auditoria a vede návštěvníky na atraktivní střešní terasu s barem a restaurací. Forma je přes svou výraznost docela racionální a částečně stíní i vnější pobytový prostor v okolí pavilonu. Velký důraz je kladen na precizní skleněnou fasádu, která navazuje na tradiční český um, který se snaží komunikovat ke všem návštěvníkům výstavy. Tatáž fasáda pak ale značně omezuje výstavní flexibilitu v interiéru, která tak bude muset být navržena skutečně s velkým pochopením k těmto speciálním podmínkám. Spirálovité uspořádání vnitřního prostoru je zajisté efektní, ale rovněž mockrát ozkoušené a viděné a návštěvníka nutí absolvovat ho jako celek, což nemusí být vždy přijato s pochopením, na druhou stranu je zde šance na hlubší ponor do vybraného tématu.
2. cena (400 000 korun): A69 – architekti
- Autoři: Ing. arch. Boris Redčenkov, Ing. arch. Dan Merta, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig, Silvia Matisová, Marek Kohout, Ondřej Soukup, Martin Fornůsek, Jan Drška
Hodnocení poroty
Návrh, který u poroty rezonoval od úplného začátku, a nakonec si odnesl druhou cenu. Autoři přistoupili ke konceptu pavilonu radikálním způsobem a rozhodli se navrhnout umělý les s mýtinou v podobě vnitřního neformálního auditoria, jako středobodu celého pavilonu. Výrazným způsobem minimalizovali množství věcí, které by chtěli v pavilonu představit a namísto toho se koncentrovali na silný prostorový zážitek. Prostor, o jehož proměnlivost by se nepochybně postarali slunce a stín, případně dočasná umělecká vystoupení. Jako centrální motiv expozice vybrali téma volného času, jako elementu, ve kterém se můžeme Japonsku představit svou jinakostí. Určité obavy vzbuzovala jistá nepřehlednost funkčního dispozičního řešení podzemí, stejně tak obtížnost umístění expozice do takto výtvarně silného návrhu. Každopádně je možné říci, že se jednalo o nejvíce diskutovaný návrh v průběhu celých dvou dní zasedání poroty.
3. cena (200 000 korun): Mjölk
- Autoři: Ing. arch. Jan Vondrák, Ing. Jakub Finger, Ondřej Horák, Marek Nedelka, Anežka Minaříková, Richard Loskot, Rozárka Jiráková, Martina Hončíková, Vendula Tůmová, Pavel Bičovský
Hodnocení poroty
Porotou dlouze diskutovaný návrh nakonec získal 3. cenu. Porota od začátku oceňovala celkovou komplexnost a propracovanost návrhu, přesvědčivou výtvarnost, včetně jasné a srozumitelné prezentace. Oceňovala snahu hledat styčné body mezi Českem a Japonskem, rovněž tak jí bylo sympatické celkové materiálové pojetí a vnitřní atmosféra. Obavy vzbuzovala až příliš nízká světlá výška jednotlivých pater. Šest výškových úrovní se pro tuto lokalitu se striktními výškovými limity zdálo části poroty až moc. Projekt byl také občas označován za eklektický a množství témat a jejich reprezentace, na které se autoři rozhodli soustředit, až příliš vysoké, pro relativně krátký čas, který návštěvník v pavilonu průměrně stráví. Porota nepochybuje o tom, že by byl tento návrh důstojným reprezentantem České republiky v Japonsku.
Mimořádná odměna (100 000 korun): Plus One Architects
- Autoři: Ing. arch. Jiří Soukup, Petra Ciencialová, Natálie Najbrtová, Kateřina Průchová
- Grafika: Josefína Karlíková, Matěj Vojtuš
- Design: Cyril Dunděra, Matěj Janský
- Stavební inženýr: Milan Hromádka, Jan Kubata
- Text: Tomáš Rachůnek, Jan K. Rolník
- Zahradní architektura: Jessica Suzanová
- 3D render: Sofie Gjuričová
Hodnocení poroty
Silný, odvážný návrh, který patřil od začátku k nejdiskutovanějším. Porota se rozhodla ocenit jej zvláštním uznáním. Ocenila tak odvahu, se kterou autoři představili komplexní návrh, který pokud by byl realizován, nepochybně by vzbudil značnou pozornost návštěvníků světové výstavy. Potenciální realizace však byla také předmětem pochybnosti řady porotců. Představené řešení budilo praktické obavy. Gigantická konzola vysoce umístěného návštěvnického patra by představovala obrovské finanční a tvůrčí nároky na celý přípravný tým. Lehce nedořešeně působila i centrální vertikální komunikace uvnitř obří houby, která je ústředním motivem celého pavilonu. Naopak grafická úroveň a úroveň celé prezentace byla porotou vysoce hodnocena.