Nabídnout velkoobchodům a firmám s nespotřebním zbožím možnost začít okamžitě obchodovat online bez nutnosti investic do vlastního e-shopu i získat nové zákazníky v celém regionu střední Evropy a Pobaltí a také zjednodušit každodenní práci obchodníků. To jsou některé z hlavních cílů B2B online obchodní platformy merXu, kterou na konci roku 2020 spustil zkušený tým specialistů na elektronický obchod v čele s Przemysławem Budkowskim, dřívějším CEO skupiny Allegro, a Václavem Liškou, zakladatelem největšího českého online tržiště Aukro. Platforma je dostupná na webových stránkách www.merxu.com a její použití je v současné době zcela zdarma, jak pro registraci, tak provádění transakcí. O tom, jak si projekt aktuálně vede, jsme vyzpovídali Václava Lišku, country manažera společnosti merXu pro Českou a Slovenskou republiku.
Můžete shrnout, pro koho přesně je platforma určena a jaké zboží na ní lze obchodovat
Václav Liška: Platforma merXu je navržena výhradně pro společnosti, a to jak malé a střední podniky, tak i velké subjekty. V současnosti umožňuje obchodování s nespotřebním zbožím z kategorií, jako jsou chemikálie, stavebnictví, elektrotechnika, instalace, průmyslové výrobky, zdraví a bezpečnost při práci či nástroje pro profesionály. Proto je primárně zaměřena na výrobce, velkoobchodníky a distributory zboží v těchto kategoriích, ale i obecné dodavatele a subdodavatele ve stavebnictví, developery, instalační společnosti a další.
Projekt má za sebou prvních několik měsíců fungování. Jak si stojí?
Václav Liška: V tuto chvíli je na merXu zaregistrováno už více než 15 000 firem z České republiky, ze Slovenska, Polska, Litvy a Estonska. Letos v létě jsme otevřeli Maďarskou mutaci a chystáme expanzi do Německa a Rumunska. Co se nabídky týče, aktuálně lze na merXu najít přes 2 000 000 produktů.
Které produktové kategorie jdou nejvíce na odbyt?
Václav Liška: Momentálně se na merXu nejčastěji obchoduje s nářadím a stavebním materiálem, solárními panely a skleníky. Vzhledem k přetrvávající pandemické situaci se hojně prodávají i testy na covid a ochranné pomůcky. Též mohu prozradit, že více než polovina transakcí je přeshraničních, takže se nám podařil jeden z cílů – propojit B2B obchodníky v mezinárodní rovině.
Jaké výhody obchodníkům merXu přináší? Proč by měli využívat právě vaši platformu?
Václav Liška: Především bych zdůraznil, že prodávat přes merXu je velice snadné. Podporujeme všechny známé formáty (CSV, XML, XLS, Heuréka feed) a nabízíme i připojení přes API rozhraní. Platforma zároveň zajišťuje automatický překlad produktů do všech jazyků. Prodejci mohou na merXu přidávat katalogy produktů, takže produkty lze vyhledávat nejen podle jména, ale také podle EAN či konkrétních parametrů. Výrobky je možné nakoupit ve velkoobchodním i maloobchodním množství a také přes hromadné transakce nebo prostřednictvím poptávky, což ocení zvláště společnosti ze stavebního průmyslu, které potřebují nakupovat výrobky z různých kategorií současně a ve velkém množství.
Také podporujeme budování dlouhodobých vztahů mezi uživateli platformy, tedy prodávajícími a jejich zákazníky. Přes merXu je možné dojednávat cenu, podmínky transakce i detaily zakázky. Veškerá komunikace se automaticky překládá do jazyků komunikujících stran, takže pomáháme prolomit i případnou jazykovou bariéru.
Proč by u vás firmy měly naopak nakupovat?
Václav Liška: Na merXu najdou nejširší nabídku produktů pro své podnikání za nejlepší ceny na trhu. To našim zákazníkům garantujeme. Nakupování na merXu je velmi snadné a intuitivní. S dodavateli ze zahraničí je možné komunikovat v češtině, náš systém se postará o automatický překlad. Dále klademe velký důraz na podporu našich zákazníků – pokud například hledají něco, co v naší nabídce ještě není, postaráme se o doručení nového dodavatele a odpovídajícího sortimentu.