Portréty, skupiny postav stejně jako abstraktní krajiny Alexe Katze jsou známé pro svůj velice svébytný, poněkud rezervovaný styl malby. Velké formáty, široké tahy štětcem, živé a jasné tóny barev jsou dalšími typickými charakteristikami jeho pláten. Kompozice ve spojení s jednoduchou barevností, které jsou primárními komponenty jeho radikální plochosti s jasnými obrysy zobrazených témat, se zapsaly do dějin současného umění.
Celoživotní dílo Newyorčana Alexe Katze, který se narodil v roce 1927, představuje excesivní uměleckou produkci, což dokazuje aktuální retrospektiva v Guggenheimovu muzeu. Spirálovitá architektura Franka Lloyd Wrighta téměř scénograficky rozvijí bohatý vizuální zážitek. Na šesti poschodích se nachází na sto padesát pláten, z nichž polovina je v nadživotní velikosti. Název výstavy je doslovný v mnoha ohledech. Gathering (Setkání) ať již bezprostřední umělce s divákem, individuální v četnosti postav a portrétů, tak čistě malířské mezi kompozicí a světlem.
Tok každodennosti
Sám malíř se kdysi vyjádřil, že věčnost existuje v minutách absolutního uvědomění a dobrá malba by měla být reflexí této podmínky. Jeho obrazy budí dojem, že jsou záznamem krátkých momentů, které se dějí mimoděk, nebo jsou naopak zachycením podstaty lidské existence. Je to jakýsi tok každodennosti v naprosto jasných tónech a obrysech nesoucí danou emoci.
Svoji malířskou dikci si udržuje kontinuálně. Katz vstoupil na scénu s generací představitelů abstraktního expresionismu, s poválečnou vlnou americké malby v polovině 20. století. Intenzivně vnímal další směry jako pop art nebo minimalismus, které ho jistě ovlivnily, ale jednoznačně si zachoval naprostou autonomii a osobitý styl. Stal se solitérem, který hledá dokonalost v nejzazší jednoduchosti.
Tisíckrát Ada
Četnými náměty se stalo jeho bezprostřední okolí a kulturní komunita New Yorku. Umělci, spisovatelé, tanečníci nebo filmaři stejně jako pobřeží a příroda státu Maine byli a jsou primárními zdroji jeho obrazových příběhů. Ačkoli pro něj má americká kultura nesmírnou energii, nejdominantnější postavou zůstává Katzova žena Ada, kterou zobrazil téměř tisíckrát.
Katzovy malby byly vystaveny v mnoha světových muzeích. Mezinárodní uznání přicházelo postupně od 70. let. Jedna z prvních retrospektiv se uskutečnila ve Whitney Museum již v roce 1986. K jeho loňským 95. narozeninám mu vedle newyorské instituce uspořádalo výstavu také madridské muzeum Thyssen-Bornemisza. Od letošního března pokračuje další rozsáhlá expozice pod názvem Cool Painting ve vídeňské Albertině. Katz bezesporu patří mezi hlavní osobnosti, které spoludefinují současné umění.
Gathering
Guggenheim Musem, New York
do 20. února 2023
Cool Painting
Albertina, Vídeň
7. března – 4. června 2023