První generace Audi A8 s revolučním hliníkovým skeletem karoserie se představila na ženevském autosalonu v roce 1994. Od té doby hraje v portfoliu modelů značky roli průkopníka v kategorii luxusních limuzín. Aktuální čtvrtá generace modelové řady A8 měla premiéru v roce 2017 a posunula audi na novou úroveň designem, výbavou i výkony. V současnosti míří tato generace na trh v důkladně omlazené podobě s ostřejším designem exteriéru a maximální nabídkou komfortu v interiéru. Limuzína pokrývá kompletní škálu zážitků z jízdy díky symbióze suverénního jízdního komfortu a sportovní ovladatelnosti.
Důstojný a nezávislý design
Modernizované Audi A8 působí ještě reprezentativnějším a atletičtějším dojmem než v původní podobě. Základna masky chladiče Singleframe je širší a její mřížku zdobí chromované příčky. Nově navrženy jsou krajní otvory pro přívod vzduchu i hlavní světlomety. Matrix LED digitální světlomety používají stejně jako videoprojektory technologii DMD (Digital Micromirror Device). Každý světlomet má v sobě zhruba 1,3 milionu mikrozrcadel, která rozkládají světlo na miniaturní pixely. Díky tomu lze světlo ovládat s nejvyšší přesností.
Progresivní charakter luxusní limuzíny s rozvorem náprav tři metry, délkou 5,19, šířkou 1,95 a výškou 1,47 metru je mimořádně nápadný při pohledu z profilu. Oblouk střechy je nízký. Protažené linie na tělese karoserie umocňují délku vozu, široké podběhy kol naznačují sériově dodávaný pohon všech čtyř kol. Zádi dominují kromě průběžného, segmentovaného světelného pruhu široké chromované prvky a zadní svítilny s digitálními diodami OLED.
Nad rámec základního provedení karoserie nabízí audi zákazníkům paket chromovaných ozdobných prvků a poprvé pro model A8 je k dispozici také nový exteriérový paket S line, který propůjčí přídi dynamický nádech a odliší vůz ještě výrazněji od základního modelu. Ještě vyhraněnější vzhled mají vozy s dodatečným černým vizuálním balíkem.
Osobitý a komfortní prostor
Interiér modelu A8 se podobá luxusnímu salonku, v němž cestující naleznou dostatek prostoru a pohodlí. Architektura interiéru je přísně horizontální, což umocňuje vnitřní šířku vozu. Vysoká kvalita zpracování zdůrazňuje prakticky manufakturní způsob výroby prostoru pro posádku. To platí pro precizní perforaci povrchu sedadel, stejně jako pro ozdobné kryty výdechů ventilační soustavy s elektrickým otvíráním a zavíráním nebo pro sametově hebkou kůži komfortních opěrek hlavy.
Velmi pestrá je nabídka sedadel a jejich funkcí. Vrcholem je relaxační zadní sedadlo v modelu A8 L s prodlouženým rozvorem, které nabízí velký počet možností nastavení a opěrku pro nohy na zadní straně sedadla spolujezdce. Zde si mohou cestující nechat ohřát a namasírovat chodidla v různých stupních intenzity. Součástí paketu relaxačního sedadla jsou kromě masáže zad s osmnácti pneumatickými vaky také elektricky nastavitelné komfortní opěrky hlavy, na přání dodávaná souvislá středová konzole, čtyřzónová automatická klimatizace a nové displeje pro cestující na zadním sedadle.
Citlivé a srozumitelné ovládání
Koncept ovládání infotainmentu MMI touch response v modernizovaném modelu A8 sází na dva displeje (10,1″ a 8,6″) a hlasové ovládání hovorovým jazykem. Dialog začíná zvoláním Hej, Audi!
Zcela digitální Audi virtual cockpit s průhledovým displejem, dodávaným na přání, završuje koncept zobrazování a ovládání a umocňuje orientaci na řidiče. Důležité informace se zobrazují přímo v zorném úhlu řidiče. Navigační systém MMI Navigation plus je součástí sériové výroby modernizovaného modelu Audi A8. Navigaci doplňují sériově dodávané služby Audi connect, což jsou online služby a služby na základě komunikace mezi vozidly v provozu, tzv. Car2X.
Atraktivní prvky výbavy na přání lze najít i v nabídce hardwaru pro informační a zábavní systémy. Nové displeje v zadní části interiéru jsou přizpůsobeny očekávání cestujících na zadních sedadlech. Jedná se o dva 10,1″ displeje s rozlišením Full HD, připevněné k opěradlům předních sedadel. Tyto displeje zobrazují obsah přenosných zařízení cestujících a mohou přijímat bezpočet zvukových nebo obrazových médií z rozmanitých zdrojů včetně oblíbených streamingových platforem, knihoven televizních pořadů nebo mobilních telefonních sítí.
Suverénní a dynamická jízda
Modernizované Audi A8 je k dispozici s pestrou paletou pohonných jednotek. Označení 3.0 TDI a 3.0 TFSI nesou vznětové a zážehové vidlicové šestiválce se zdvihovým objemem tři litry. Jednotka 4.0 TFSI, která se pro modely A8 a S8 dodává v různých výkonových stupních, má zdvihový objem čtyři litry rozdělený mezi osm válců. Externě nabíjitelný hybridní model TFSI e kombinuje šestiválec 3.0 TFSI s elektromotorem.
V modelech Audi A8 50 TDI quattro a Audi A8 L 50 TDI quattro pracuje turbodiesel 3.0 TDI, který poskytuje nejvyšší výkon 210 kW (286 k). Zážehový motor 3.0 TFSI s nejvyšším výkonem 250 kW (340 k) pohání modely Audi A8 55 TFSI quattro a Audi A8 L 55 TFSI quattro. Jednotka 4.0 TFSI nabízí ve verzi vyvinuté pro modely A8 60 TFSI quattro a A8 L 60 TFSI quattro nejvyšší výkon 338 kW (460 k).
Plug-in hybridní modely disponují systémovým výkonem 340 kW (462 k). Audi S8 TFSI quattro je sportovní vrcholnou verzí modelové řady a v jejím případě je čtyřlitrový V8 Biturbo motor naladěn na nejvyšší výkon 420 kW (571 k). Všechny pohonné jednotky dodávané pro modelovou řadu Audi A8 jsou spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol.
Audi A8 50 TDI quattro
- Zrychlení: 0–100 km/h: 5,9 s
- Max. rychlost: 250 km/h
- Výkon: 210 kW
- Objem: 3,0 l V6
- Spotřeba: 6,5 l/100 km
- Hmotnost: 2095 kg
- Rozvor: 2998 mm
- Cena v základní výbavě: 2 637 900 korun včetně DPH