BMW iX se svým průkopnickým designem a interiérem zaměřeným na luxusní prostor ztělesňuje nové pojetí konceptu Sports Activity Vehicle. Tento model je navržen pro čistě elektrickou mobilitu a jeho základem je zcela nová generace techniky. Zároveň jej charakterizují revoluční řešení v mnoha oblastech, od systémů pohonu a řízení až po konektivitu a digitální služby.
Progresivní luxus
Průkopnický charakter modelu iX se zřetelně projevuje již v designu jeho exteriéru. Jasně strukturovaný a zjednodušený designový jazyk, impozantní tvary karoserie s mohutnými proporcemi a precizně zpracované detaily vytvářejí nezaměnitelnou auru luxusu. K výrazným prvkům exteriéru patří téměř zcela zakrytá maska chladiče ve tvaru ledvinek, jejíž povrch je výsledkem inovativních výrobních postupů a ukrývá kamerové a radarové senzory.
Interiér modelu iX byl navržen tak, aby poskytoval kvalitní prostředí a osobní pohodu. Velký vnitřní prostor a nově vyvinutá sedadla s integrovanými opěrkami hlavy maximalizují komfort posádky. Absence středového tunelu vytváří prostor navíc pro nohy a další možnosti pro odkládací prostory. Středová konzole je navržena ve stylu kvalitního nábytku. Ovládací panel s vystouplými ploškami a aktivní haptikou stejně jako kolébkový přepínač pro volbu směru jízdy přináší několik velmi moderních prvků. Kromě BMW Prohnutého displeje přispívá k soustředěnému zážitku z jízdy také šestiúhelníkový volant a integrace bezrámového projektoru volitelného Head-Up Displeje.
Automatická klimatizace je pro čištění vzduchu vybavena filtrem z nanovláken a novým dotykovým ovládáním. Systém ve snaze maximalizovat pocit pohody cestujících inteligentně kombinuje větrání interiéru a vyhřívání povrchů interiéru, sedadel a volantu. Dokonalý zvukový zážitek slibuje na přání dodávaný zvukový systém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s reproduktory schovanými v opěrkách hlavy a funkcí 4D Audio využívající basové chvění.
Přirozená komunikace
Nová generace displejů a systému BMW iDrive rozšiřuje interakci mezi řidičem a vozidlem a mění ji v přirozený dialog. Systém pracuje s novým BMW Operačním systémem 8, ten byl navržen s jasným důrazem na dotykové ovládání BMW Prohnutého displeje a na verbální komunikaci s inteligentním osobním asistentem BMW Intelligent Personal Assistant, který taktéž prošel rozsáhlým vylepšením. BMW Prohnutý displej je plně digitální seskupení displejů tvořené 12,3palcovým přístrojovým panelem a kontrolním displejem s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou společně umístěny za skleněnou plochou natočenou směrem k řidiči.
Digitální osobní asistent se nyní vyznačuje dalšími schopnostmi a při komunikaci s cestujícími ve vozidle používá novou grafiku. Nové režimy My Modes rozšiřují možnosti nastavení vozidla, a vytvářejí tak komplexní zážitek z jízdy. Vzdálené aktualizace softwaru Remote Software Upgrades a možnost dokoupení různých funkcí v obchodě BMW ConnectedDrive Store a jejich následná instalace na dálku udržují software vozidla vždy aktuální.
Vyvážené vlastnosti
BMW iX míří k zákazníkům ve dvou modelových variantách s elektrickým pohonem všech kol. První z nich s označením xDrive40 disponuje kombinovaným výkonem 240 kW (326 k) a točivým momentem 630 N.m. Tyto hodnoty stojí za akcelerací z 0 na 100 km/h za 6,1 s. Kombinovaná spotřeba elektřiny v cyklu WLTP se má u tohoto modelu pohybovat mezi 22,5 a 19,4 kWh na 100 km. Dojezd na jedno nabití má být kolem 425 kilometrů. Druhou nabízenou variantou je xDrive50 s kombinovaným výkonem 385 kW (523 k) a točivým momentem 765 N.m. Toto provedení zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, má spotřebu elektřiny v cyklu WLTP od 23,0 a 19,8 kWh a dojezd na jedno nabití až 630 kilometrů. BMW pro obě provedení uvádí shodnou elektronicky omezenou maximální rychlost 200 km/h.
Vysokonapěťová baterie s nejmodernější technologií bateriových článků lze nabíjet stejnosměrným proudem až do výkonu 200 kW (xDrive50) nebo 150 kW (xDrive40). Baterie výkonnějšího xDrive50 se tak nabije z 10 na 80 procent za přibližně 35 minut nebo za 31 minut v případě verze xDrive40. Dojezd lze navíc za pouhých deset minut zvýšit až o 150 kilometrů u modelu xDrive50 a o více než 95 kilometrů u provedení xDrive40, pokud jsou připojeny k rychlonabíjecí stanici stejnosměrného proudu s počátečním stavem nabití baterie na 10 procent. Modely iX jsou v Evropě dodávány s nabíjecí kartou BMW Charging Card, univerzální rychlonabíječkou Flexible Fast Charger poskytující nabíjecí výkon až 11 kW a nabíjecím kabelem Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice.
Široká škála
Nová sada technologických nástrojů v BMW iX nabízí značný potenciál pro rozvoj automatizované jízdy a parkovacích funkcí, přičemž ve střednědobém horizontu lze očekávat funkčnost autonomního řízení na úrovni 3. Nová generace senzorů, nový softwarový soubor a výkonná výpočetní platforma poskytují základ pro výjimečnou inteligenci. Ke sledování okolí vozidla se používá pět kamer, pět radarových senzorů a dvanáct ultrazvukových čidel.
Model iX je vybaven nejrozsáhlejší sadou standardně dodávaných asistenčních systémů, jakou kdy BMW mělo, a také řadou inovací. Například systém varování před čelním nárazem nyní detekuje protijedoucí vozidla při odbočování vlevo, stejně jako cyklisty a chodce při odbočování vpravo. Výrazně byla rozšířena dostupnost volitelného asistenta jízdy v jízdních pruzích včetně podpory v úzkých pruzích, zatímco volitelný aktivní systém udržování rychlosti s funkcí Stop&Go nabízí lepší nastavení vzdálenosti. Novinkou je funkce varování před opuštěním vozu, která upozorňuje na přítomnost cyklistů nebo chodců v okolí vozu před otevřením dveří, a bezpečnostní kamera Remote Theft Recorder. Na seznamu standardní výbavy BMW iX je rovněž parkovací asistent včetně couvací kamery a couvacího asistentu.
BMW iX sDrive50
- Zrychlení: 0 – 100 km/h: 4,6 s
- Max. rychlost: 200 km/h
- Výkon: 385 kW
- Objem: 2x elektromotor
- Spotřeba: 23,0 – 19,8 kWh/100 km
- Hmotnost: 2510 kg
- Rozvor: 3000 mm
- Cena v základní výbavě: 2 480 400 Kč včetně DPH
Autor: Ondřej Pavlůsek
Zdroj: Archiv