BMW M3 se ve své první generaci představilo na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1985 a veřejnost naprosto uchvátilo svým sportovním vzhledem a jízdními výkony na úrovni závodního vozu. V každé další generaci se technika i dynamické schopnosti tohoto modelu posouvaly na novou úroveň a označení M3 se i díky tomu stalo živoucí legendou. Ve své aktuální, v pořadí šesté generaci, jejíž premiéra se odehrála v září roku 2020, nabízí BMW M3 Sedan rovnou tři odlišné charaktery. Standardem je provedení, jehož třílitrový šestiválec o výkonu 353 kW roztáčí kola zadní nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, což je varianta, kterou ocení především řidiči, kteří touží po maximálním možném spojení s vozem. Pro zájemce o ještě vyšší výkon nabízí BMW model M3 Competition Sedan s motorem naladěným na 375 kW a spolupracujícím s osmistupňovou automatickou převodovkou M Steptronic s možností manuálního sekvenčního řazení. V případě této varianty pak lze volit mezi provedením s pohonem zadních nebo všech kol M xDrive.
Nezaměnitelná vizáž
Design exteriéru BMW M3 Sedan s intenzivní autentičností ztělesňuje charakter inspirovaný motoristickým sportem. Svalnaté, ale čisté plochy a ostré aerodynamicky optimalizované linie vozu s celkovou délkou 4794 mm, šířkou 1903 mm a výškou 1433 mm mají za následek, že jeho sportovní potenciál je evidentní již na první pohled. Specifické designové prvky vycházející z funkčních požadavků vysokovýkonných sportovních vozů jsou harmonicky integrovány do moderního designového jazyka modelu. Přední partie charakterizuje vertikálně orientovaná a extrémně hluboká maska chladiče ve tvaru ledvinek, která vizuálně odkazuje na obrovské množství chladicího vzduchu potřebného pro motor umístěný za ní. Přední a zadní blatníky jsou v typickém M stylu rozšířené, takže vytvářejí prostor pro široký rozchod a velká kola, která pomáhají k dosažení okouzlující dynamiky v zatáčkách. Střecha BMW M3 Sedan je vyrobena z plastu vyztuženého uhlíkovými vláky (CFRP). Použití tohoto extrémně lehkého high-tech materiálu snižuje těžiště vozu a zvyšuje jeho agilitu.
Sportovní zaměření
Pozornost řidiče BMW M3 Sedan zůstává díky jasně strukturovaným plochám a ergonomicky dokonalému designu stoprocentně zaměřena na intenzivní zážitek z jízdy. Mezi typické M detaily patří červená M tlačítka na koženém volantu a tlačítko start/stop na středové konzoli. Standardní M sportovní sedadla poskytují širokou škálu elektrického nastavení, a řidiči si dokonce do jejich paměti mohou svoji ideální polohu uložit. Nejvýraznějším prvkem seznamu volitelné výbavy interiéru jsou skořepinová sedadla řidiče a spolujezdce M Carbon s konstrukcí, která kombinuje závodní funkčnost s nízkou hmotností, představuje kvalitní zpracování a poskytuje komfort na dlouhých cestách. Součástí standardní výbavy je mimo jiné BMW Live Cockpit Professional s plně digitálním souborem displejů, cloudovým navigačním systémem BMW Maps a inteligentním osobním asistentem BMW Intelligent Personal Assistant.
Výkon v první řadě
Šestiválcové motory pro BMW M3 Sedan kombinují charakteristický vysokootáčkový projev motorů BMW M GmbH s nejnovější verzí technologie M TwinPower Turbo. Jednotka o objemu 3,0 litru zaujme okamžitým nástupem výkonu a chutí po otáčkách, které bez přerušení udržuje až k zásahu omezovače. Tyto vlastnosti společně vytvářejí nezaměnitelný profil, jemuž dominuje lineární průběh točivého momentu, jenž je známkou jízdního projevu všech motorů BMW M od jejich prvního uvedení na trh. Standardní model M3 Sedan se tak může pochlubit nejvyšším výkonem 353 kW (480 k) při 6250 otáčkách za minutu a točivým momentem 550 Nm dostupným od 2650 do 6130 otáček za minutu. V provedení Competition je k dispozici nejvyšší výkon 375 kW (510 k) při 6250 otáčkách za minutu a točivý moment 650 Nm od 2750 do 5500 otáček za minutu. BMW M3 Sedan se nejen díky výkonu svého motoru může pochlubit schopností akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,2 s, zatímco verze Competition zvládne stejnou disciplínu v časech 3,9 s a provedení s pohonem všech kol M xDrive potřebuje jen 3,5 s. Maximální rychlost všech modelových variant je elektronicky omezena na 250 km/h, přičemž pokud je součástí výbavy volitelný M Driver’s paket, omezovač rychlosti je posunut až na 290 km/h.
Dokonalé vyvážení
Významná zdokonalení provedená v oblasti dynamických vlastností BMW M3 Sedan ve srovnání s jeho předchůdcem jsou výsledkem komplexního balíčku poznatků nabytých společností BMW M GmbH ve světě motorsportu. Kromě motoru a dalších prvků pohonného ústrojí zahrnuje tento soubor vylepšení také v oblasti tuhosti karoserie a aerodynamiky, stejně jako podvozku s pro tento model specifickým nastavením a naladěním. Koncept výchozího sedanu řady 3 poskytl ideální základ, na němž bylo možné pracovat. Dlouhý rozvor a široké rozchody kol, nízké těžiště a rozložení hmotnosti v poměru 50 : 50 vytvořily perfektní ingredience, z nichž vzešel důrazně dynamicky orientovaný profil BMW M3 Sedan. Standardní výbavou tohoto modelu je mimo jiné adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Vysokovýkonný sportovní vůz nyní disponuje i M specifickou verzí integrovaného brzdového systému, který řidiči nabízí dvě různá nastavení brzdového pedálu a jeho citlivosti. V individualizaci sportovního zážitku z jízdy hraje roli také nový systém M Traction Control, umožňující v deseti stupních přizpůsobit novou integrovanou funkci omezování prokluzu kol systému DSC (Dynamic Stability Control) podle osobních preferencí a potřeb řidiče.
BMW M3 Sedan
- Zrychlení: 0–100 km/h:4,2 s
- Max. rychlost: 250 km/h
- Výkon: 353 kW
- Objem: 3,0 l R6 TwinPower Turbo
- Spotřeba: 10,8 l/100 km
- Hmotnost: 1780 kg
- Rozvor: 2857 mm
- Cena v základní výbavě: 2 233 400 korun včetně DPH
Autor: Ondřej Pavlůsek
Foto: BMW