Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého designu uveden Otakar Diblík (1929–1999), který významně ovlivnil podobu dopravních prostředků Československa. Ceny byly dále uděleny v osmi kategoriích a vítězové převzali historicky nejhlasitější trofeje, letos v podobě hliníkových řehtaček z dílny loňských Grand designérů, studia Vrtiška & Žák. Záznam z předávání cen odvysílá ČT art 27. března 2023 od 21:35 a následně bude volně ke zhlédnutí v iVysílání. S finalisty letošního ročníku blíže seznamuje výstava fotografií v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna 2023.
Třetí rok v řadě se absolutními vítězi stala autorská dvojice. Pomyslnou štafetu Grand designérů letos přebírají Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Duo zvítězilo v kategorii Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR a obdrželo také titul Grand designéři roku 2022, který uděluje Přípravný výbor Cen Czech Grand Design na základě kvality děl a oborového kontextu. Akademii designu ČR zaujalo mimořádně originální zpracování kolekce sedacího nábytku Hide and Seek pro královéhradeckého výrobce čalouněného nábytku, firmu Polstrin. S výhrou je spojena organizace výstavy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně při Moravské galerii v Brně.
„Jako děti jsme si stavěli schovávačky ze sedáků a peřin uprostřed obývacího pokoje a tvořili si tak svůj vlastní malý svět. Ve vlastním hravém světě jsme se ocitli i při navrhování nové kolekce pro Polstrin, kdy jsme jednotlivé polštáře skládali a volně tvarovali k sobě, výsledkem čehož byla kolekce Hide and Seek,“ popsali designéři Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Dvojice se potkala při studiu Produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a pod společnou značkou tvoří od roku 2018. Kromě užitého designu se věnují návrhu prodejních výloh i drobnějším architektonickým řešením.
„Na české poměry působí kolekce Hide and Seek až nevídaně – jako závan hravé, ničím neředěné kreativity reflektující příjemně emotivní interpretaci čistě funkčních forem,“ uvedl publicista a zástupce odborné poroty kategorie Designér roku David Kalista a dodal: „Úspěšné kolekci předcházela naprostá tvůrčí svoboda, kterou se vedení značky Polstrin rozhodlo designérům v rámci svého zadání poskytnout. Tento projev mimořádné důvěry ze strany výrobce přirozeně nepřišel sám od sebe. Předcházela mu dobrá zkušenost, respektive úspěšná spolupráce v podobě kolekce modulárního sezení Infinite (2020), jež získala respektované ocenění i v mezinárodní designérské soutěži BigSEE.“
Ocenění Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR předal ministr kultury Martin Baxa: „Ceny Czech Grand Design jsou jediným nezávislým oborovým oceněním prací v oblasti designu a od roku 2006 nedílnou součástí našich životů. Jako edukace, inspirace, překvapení. Design nás obklopuje na každém kroku, každou minutu našeho života; leckdy si to možná ani neuvědomujeme, stejně jako jeho formativní funkci pro tu estetickou složku naší duše, která bytostně a hladově touží být sycena vjemy. Duše poučená vjemy roztřídí, pro duše ostatní jsou tu právě Ceny Czech Grand Design. Je mi ctí vyhlásit a předat cenu v kategorii Designér roku. Uvědomuji si, jak důležitou roli tyto ceny mají. Tedy upozornit co nejširší veřejnost na mimořádné designové počiny, ocenit a medializovat práci konkrétních tvůrců a zároveň tak napomoci v orientaci na poli českého designu. A především poděkovat tak všem za jejich náročnou, ale krásnou práci! Děkuji!“
Významné ocenění mimo kategorie je každý rok udělováno jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Do Síně slávy českého designu byl dnes Akademií designu ČR uveden průmyslový designér Otakar Diblík (1929–1999). Diblík svůj pracovní život zasvětil průmyslovému designu. Spolupracoval s mnoha českými firmami, vedl ateliér Průmyslového designu na VŠUP, vytvořil ikonický autobus Škoda RTO 706 nebo dobře známý zemědělský traktor Zetor Crystal a více než deset let pracoval pro italské studio Benetto. Cenu převzal Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea.
Kategorii Módní designér roku ovládla zkušená návrhářka, umělkyně a pedagožka Liběna Rochová s kolekcí Inside 23, která je vyjádřením touhy čelit obtížné a chaotické době oděvem reflektujícím vnitřní sílu, naději, odvahu a radost. Zkušenou autorku, která mimochodem loni vstoupila do Síně slávy českého designu, při tvorbě inspirovalo setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly.
V kategorii Designér šperku roku uspěla s kolekcí Marina značka Dick Wolf. Odborná porota na ní ocenila kvalitu řemesla, autenticitu rukopisu, uvolněnost v tvůrčím procesu a zároveň soudržné rozvíjení výtvarného výrazu a konceptu značky. „Kolekce Marina je v dobrém slova smyslu trendová – zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české každodennosti čím dál větším tématem,“ okomentovala členka příslušné odborné poroty, publicistka Veronika Ruppert.
V oboru grafického designu uspěl projekt Čitelná Praha – kvalitní zpracování zadání, které se v českém prostředí znovu jen tak nenaskytne. Grafické studio Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy, který se v letošním roce začne implementovat do veřejného prostoru města. Mezioborový tým navázal na původní unikátní orientační design pražského metra autorů Jiřího Rathouského a Rostislava Vaňka a navrhl moderní, sofistikované a flexibilní řešení pro celkovou pražskou MHD.
Fotografkou roku 2022 se stala mladá, v Praze působící fotografka běloruského původu Iryna Drahun, která porotu zaujala snímky pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna. „Vyhrála běloruské studentka UMPRUM s gustem potřísněné bahnem, které za sebou nechává vlna post-soviet chic. Drahun se s otevřenou náručí boří do hlubších dezénů současného street stylu, především plastického zpodobnění hyperstylizované ošklivosti a bolesti bobtnající při prorůstání tělesného a digitálního,“ uvedl Michal Nanoru, předseda odborné poroty, publicista a kurátor.
Na poli ilustrace zazářila známá tvář – držitel titulu Ilustrátor roku 2018, Jindřich Janíček. Akademii designu ČR zaujal ilustracemi autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG).
Výrobcem roku – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu je firma AMPLLA za revoluční pojetí hasicího přístroje HUSSECHUCK a SHIELD. Po 150 letech existence hasicích přístrojů konstruovaných v podobě průmyslových lahví proměnila mladá značka tento všední objekt na uživatelsky i esteticky přívětivé umělecké dílo.
Jako nejzajímavější Objev roku 2022 vybrala Akademie designu ČR designérku Alenu Konečnou. Její diplomový projekt na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze s názvem Hledání světla slouží jako fototerapeutické svítidlo, které pomáhá předcházet obtížím z nedostatku denního světla, známých jako SAD (sezónní afektivní porucha), depresím a poruchám spánku, ale má i praktické uplatnění jako běžný stolek s přídavným světlem. Při vývoji produktu využila vlastní zkušenosti s hospitalizací na psychiatrii, konzultovala jej s odborníky na fototerapii a psychiatry. „Projekt lze vnímat i jako reakci na téma světelné hygieny, jejíž popularita v poslední době sílí. Podle posledních výzkumů se pro zdravý spánek doporučuje ve večerních hodinách svítit směrem do podlahy s přidanou červenou spektrální složkou. I tyto možnosti nabízí nastavení svítícího stolku Seeking Light, a to včetně funkce přizpůsobení teploty chromatičnosti a určení vhodné polohy pro svítící desku,“ doplnila novinářka Eva Slunečková.
Předávání cen proběhlo formou gala večera, poprvé v Centru architektury a městského plánování: CAMP. Slavnostní večer v koncepci a režii Jany Burkiewiczové se nesl v duchu zpravodajské relace a moderace se ujali Jan Vejražka a Jiří Konvalinka. Záznam z předávání cen odvysílá kanál ČT art 27. března 2023 od 21:35 a následně bude volně ke zhlédnutí v iVysílání. S finalisty letošního ročníku blíže seznamuje výstava fotografií loňského laureáta ceny Fotograf roku 2021, Vojtěcha Veškrny, v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna 2023.
Ceny Czech Grand Design 2022 – Vítězové
GRAND DESIGNÉŘI 2022
Lexová & Smetana / kolekce sedacího nábytku Hide and Seek (Polstrin)
DESIGNÉR ROKU – Cena Ministerstva kultury ČR
Lexová & Smetana / kolekce sedacího nábytku Hide and Seek (Polstrin)
MÓDNÍ DESIGNÉR ROKU
Liběna Rochová / kolekce Inside 23
DESIGNÉR ŠPERKU ROKU
Dick Wolf / kolekce MARINA
GRAFICKÝ DESIGNÉR ROKU
Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) / Čitelná Praha – navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu (Hlavní město Praha)
FOTOGRAF ROKU
Iryna Drahun / fotografie pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna
ILUSTRÁTOR ROKU
Jindřich Janíček / ilustrace autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG)
VÝROBCE ROKU – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu ČR
AMPLLA / hasicí přístroje HUSSECHUCK a SHIELD (Přemysl Kokeš, David Rosinai, Zuzana Ambrožová)
OBJEV ROKU
Alena Konečná / Hledání světla – fototerapeutické svítidlo
DO SÍNĚ SLÁVY ČESKÉHO DESIGNU BYL UVEDEN
Otakar Diblík (1929–1999)
Přípravný výbor Cen Czech Grand Design 2022
Helena Koenigsmarková, ředitelka Uměleckoprůmyslového musea v Praze / Jiří Macek, kreativní ředitel Designbloku – pražského mezinárodní festivalu designu / Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně / Filip Suchomel, historik umění a japanolog / Jana Zielinski, ředitelka Designbloku – pražského mezinárodní festivalu designu
Foto: Vojtěch Veškrna pro Czech Grand Design