Návrat moderny
Intenzivní doba vyžaduje dynamické vyjádření také v designu. Dekorativnost, která se do interiérového designu původně dostala jako reakce na uzavřenost pandemického světa, nemizí. Naopak zesiluje a otevírá se čím dál většímu experimentování směrem k moderním výtvarným směrům, známým z historie umění druhé poloviny 20. století. Velmi populární jsou momentálně odkazy na expresionismus a kubismus, abstrakci, surrealismus, neoplasticismus či postmodernu, které se dostávají k čím dál tím větším masám. Projevují se zapojením geometrie, výrazných barev a ostrých tvarů v kontrastu k organickým a nedokonalým formám. Typické obličejíčky vytvořené pár tahy štětce à la Matisse nebo Picasso objevíme už v kdejakém obchodě podobně jako doplňky inspirované prací abstraktních sochařů, jako byli Henry Moore nebo Constantin Brancusi.
Materiálové experimenty
Pojetí domácnosti jako čistě funkčního a praktickému prostoru posouvá experimentální design, který se nebojí jít stále dál. Odvaha nechybí příznivcům tohoto hnutí v zahraničí, jako jsou The Haas Brothers, Charlotte Kingsnorth, UND studio, Superpoly, Nicholas Devlin nebo Laila Gohar. Jejich nápadité objekty na hraně designu a umění posouvají vnímání klasických prostor jídelny, obývacího pokoje nebo ložnice a každodenních domácích aktivit, jako je stolování, kancelářská práce či hygiena, ze sfér obyčejnosti k výjimečnosti.
U nás se experimentům dlouhodobě věnuje designér Tadeáš Podracký, zastoupený španělskou Side Gallery. Důležité je pro něj vytváření nečekaných kontrastů mezi materiály, řemesly i tvary, které jsou dokonalým odrazem fluidní doby. Jeho nábytek jako by byl věrným zrcadlem pokročilých počítačových vizualizací, i když je pečlivě ručně opracovaný a doladěný do nejmenších detailů v jeho žižkovském ateliéru.
Punc výjimečnosti dodává zdánlivě běžnému vybavení také pražský kolektiv M.P.K.J.V.L.J.S. V loňském roce úspěšně uvedl hned několik děl vytvořených na míru pro konkrétní klienty v Česku i v zahraničí. Mezi nejzajímavější patřila komoda kombinující precizní truhlařinu Jakuba Vávry, nohy z keramiky se speciálními glazurami Milana Pekaře a malbu zlatem Lucie Jindrák Skřivánkové.
V kontextu českého sochařského designu nesmíme zapomenout ani na Jiřího Krejčiříka, jehož pozice na scéně dlouhodobě nabírá na síle. Po úspěchu s komodou Anne`s Altar na Designbloku se mu na závěr minulého roku podařilo dokončit další výjimečnou zakázku. Tentokrát se jednalo o třímetrový členitý jídelní stůl na objednávku z jasanového dřeva vykládaného mramorovými a žulovými kameny. Oba odvážné projekty naznačují mnohé o jeho dalším směřování v roce 2023, v němž se chystá na další překonávání hranic – mentálních, státních i materiálových.
Divoké vzory
Konformitu a nenápadnost v interiérovém designu střídá výstřednost a osobitost, také co se týče vzorů a potisků na textiliích a zdech. Ta tam je bezpečná zóna béžových, šedých a bílých stěn. Pro rok 2023 se očekává výraznější zájem o daleko odvážnější odstíny a tmavší tóny, které prostorům dodají hloubku a atmosféru. Podle populární interiérové designérky Kelly Hoppen budou neutrální barvy sice stále v kurzu, ale stále častěji je doplní výrazné potisky a vzory. Může za to celková nálada ve společnosti, ale také fakt, že od dob pandemie mnoho lidí začalo pracovat na dálku nebo hybridně z kanceláře i z domova. Hopen připomíná, že velký comeback aktuálně zažívají tapety: „Obzvlášť oblíbené budou v roce 2023 dekorativní stěny, které se používají jako pozadí pro umělecká díla, nebo asymetrické okraje tapet pro přidání kontrastu.“
Dynamické barvy
I když oficiální barvou pro letošek byla společností Pantone vyhlášená purpurová, skutečnými barvami, které hýbou světem designu, jsou jednoznačně stále elektrická modrá, zelená a oranžová. Jejich dynamická energie pohltila už rok 2022 a nezdá se, že by se chystaly na odchod. Jejich popularita pronikla z módy postupně do designu, interiérů i umění a pevně se do nich zakousla.
Zapojení smyslů
Eklektismus v designu se projevuje zapojením divokých barev a jejich kombinací, vzorů a motivů, ale i bohatých materiálů, jako je samet, vysoký chlup nebo keramika. Po dvouletém pandemickém strádání je na scéně zapojení všech možných smyslů, kterým vévodí především nedostatek hmatových impulzů. Pro designéry je tak čím dál tím důležitější zapojovat materiály, které zdůrazňují dotek a vyvolávají v lidech emoce.
Upřímnost
Skromné materiály a povrchové úpravy, které záměrně kontrastují s vybavením, budou v interiérech i nadále dominovat. Očekává se růst popularity vápenných omítek, odhalených cihel, kamene, vlny a dalších přírodních materiálů. Velký comeback zažívá také beton a doplňky i nábytek jím inspirovaný. Jako z ruin vytažené působí stolky architektky a spoluzakladatelky kolektivu final_final Petry Šebové nebo kávový stolek z kamene a kovu od slovenského dua DVE. Roste zájem také o rukodělnou práci, řemeslo a udržitelnost, která bude čím dál tím důležitější součástí designu. Sledovat se proto vyplatí aktivity českého studia LLEV, které pracuje se zapojením mycelia do procesu výroby, nebo kolektivu Novavita, jež se zabývá recyklací stavebních materiálů.
Vlna hipstorie
Jistota, nostalgie, dědictví. To je společné historickým kouskům, které budou mít i v roce 2023 své stálé místo v našem bydlení. Pinterest tento trend nazývá jako hipstorický, a dokonce vyčísluje vzrůst zájmu o eklektický design interiéru na 850 procent a na 530 procent v míchání moderního a starožitného nábytku. Už máte svůj kousek od Halabaly, Chleby nebo Breuera?