kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky
pokročilé vyhledávání

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
našli jsme 0 Výsledek

Estate.cz » Architektura & Design » Dům pro spisovatelku je jedna velká pracovna

Dům pro spisovatelku je jedna velká pracovna

dům
Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST
Dům pro spisovatelku, jenž je stavbou, která by vydala na román. Kreativní procesy je vždy složité už z principu jakkoliv popsat. Jisté ale je, že se dobré dílo rodí z původně prchavých myšlenek a snaha podchytit tyto efemérní okamžiky inspirace se u profesionálů stává životní rutinou. Jak si ale poradí mistři architektury s invencí a požadavky uznávané spisovatelky?

Ve světě literatury prý lze odlišit dva základní typy velkých autorů. Spisovatele zahradníky a architekty. Ti první nechávají volně růst strom svého příběhu takříkajíc od semínka. Přepestrými zápletkami zalévají své hrdiny, působí na ně vnějšími formujícími tlaky a sami jen občas provedou nějaký radikální zušlechťující řez. Příběh roste samovolně, a není jisté kam. Prostředí pro růst postav je sice obecně definováno, tvůrci tuší, jestli vyroste nízký keř, nebo rozložitý strom, neví ale, kolik bude mít větví a jaké bude dávat ovoce nebo co se vlastně s hrdinou stane, pokud bude vyrván i s kořeny a přesazen do jiných podmínek.

Dá se říct, že literáti z řad zahradníků vlastně neví, kudy se bude vyprávěné dílo nebo charaktery postav nakonec ubírat. Jsou přesným opakem spisovatelů-architektů. Ti mají jasno od samého počátku a jsou schopni vám v kostce popsat, k jakému dějovému zvratu dojde v sedmé kapitole dosud nenapsané knihy. Svým psaním totiž vytváří projekt, dobře promyšlenou konstrukci. I když nestojí ještě ani jedna cihla příběhu, už vědí, kolik bude mít na konci palác jejich vyprávění místností. Znají podstatu přichystaných zápletek, opírají se o vlastní fantazií dokonale prokresleného světa. Podchycují konflikty a evoluci postav svým plánováním, znají a předvídají každý detail. Jen tak je něco nezaskočí, protože dobře dopředu vědí, co bude následovat.

Setkání architektů slov a tvarů

Přirovnání k zahradníkům nebo architektům prý spisovatele nebolí, protože je popisně trefné a vystihující. Kam si tedy potom zařadit spisovatelku, která se stala klientkou dánského studia SLETH? Tato lehce tajemná a v projektu zcela anonymizovaná dáma se vcelku ochotně doznává k tomu, že je ze své podstaty spíše autorkou-architektkou. Ženou, která ví, co chce, a má o tom jasnou představu. Jenže psát knihu je něco jiného než plánovat bydlení. Což samo o sobě vytváří docela zajímavou zápletku pro příběh tvorby jejího nového domu. Přednastavené pojetí se totiž ne vždy musí setkat s realitou, kterou musí vystavět mistři odlišného řemesla.

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

A přesto (anebo možná právě proto) se Dům pro spisovatelku stal dílem nabitým energií. Soukromí spisovatelky tu skutečně bylo na prvním místě, a proto se popis vybrané stavební lokality omezuje jen na ty nejhrubší podrobnosti: nacházíme se kdesi nedaleko Aarhusu, sama parcela leží poblíž jezera a z větší části ji pokrývá rozvolněný lesní porost. Dříve tu stála chata, nebo spíše menší víkendový dům. O něj ale autorka už v době koupě nestála. Šlo jí o místo jako takové, jeho odlehlost a inspirativní okolí. S tím, že jejím záměrem rozhodně nebylo vytvořit si tu něco jako rekreační sídlo. Chtěla si tu nechat vybudovat pracovní prostor. Místo, kam by v podstatě dojížděla do zaměstnání a kde by nacházela záblesky invence. Zázemí pro přemýšlení, čtení a psaní. Tvůrčí oázu v osamění.

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

Řeč není o komfortu

Architekti zmiňují, že spisovatelka si vyvolila je, aby pro ni zhodnotili scénicky výraznou lokalitu. Dům měl fungovat podobně jako soukromá knihovna s čítárnou, s důrazem na celkovou otevřenost a inspirativní prostředí. A doplňují rovněž, že vzhledem k blízkosti chráněného území nebylo možné projekt zamýšlené stavby rozšířit nad parametry základové desky předchozí stavby. Tím je asi dáno to podstatné a zbytek už přenechala spisovatelka na nich.

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

Návrhem podchycená archa nápadů, stavba o užitné ploše 90 metrů čtverečních, je tedy v interiéru zbavena stěn a zaplněna po obvodu policemi knihoven. Do obydlí proudí světlo ze stran a stropem/střechou, které stavení prostupují stejně intenzivně jako okolní příroda. Když se zatáhne obloha v předzvěsti deště, zešeří se uvnitř také. Ranní chlad a mlhy nad jezerem se umí sunout po vnější nezakryté terase, která na podzim zapadá barevným listím. Skutečně to není víkendová chata oplývající nadbytečným komfortem, ale spíše atypická pracovní kóje s neobvyklou funkcí – nezbavovat obyvatelku kontaktu s bezprostřední krajinou a dopřát jí niterného prožitku volnosti.

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

Zakotvení v přírodě

Souladu dění uvnitř i vně napomáhá také materiálové provedení fasády. Paleta se tu omezuje na barevné tóny a textury kamene, dřeva a prostorově neutrálních měděných trapézových obkladů. Díky nim a také kvůli zvláštnímu tvaru stavby připomíná Dům pro spisovatelku loď. U níž přesně nevíte, jestli spustila kotvy u neznámého a tajemného ostrova cíleně, nebo jen uvázla na mělčině. Přičemž oba naznačené scénáře slibují určitý adrenalin. Zmíněná trojice materiálů je tu sice univerzální, nikoliv však uniformní. Ve vztahu k vnitřnímu a vnějšímu prostředí jsou rozdílně proporčně zastoupeny.

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

Interiéru dominuje dřevo. V obkladech, vestavěných policích knihoven, jež se táhnou nad hlavou celým domem, v žebrování stropů a hrazení střešních průhledů. Vesměs se jedná o dřevo douglasky, které má tendenci přirozeně stárnout a získávat zajímavou patinu. Měděná linka je tu narýsována jen střízlivou konturou zakázkového nábytku. Venku ale ušlechtile hřejivý kov nabírá na síle a překrývá celé stavení. A tím, jak bude povětrnostními vlivy měnit svou barvu, povede dům ke splynutí s přírodou. Podlaha je obložená kamenem, který povrchu dodává vizuální členitost. Jako kamenný koberec vytéká z domu na terasu, jen s tím malým rozdílem, že v interiéru překrývá podlahové vytápění pro celoročně komfortní klima.

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

Dům jako nástroj inspirace

„Nejtěžší pro nás bylo pochopit, jak přesně chce naše klientka stavbu využívat,“ připouští Søren Leth, který projekt dozoroval. „A když jsme konečně pronikli a nahlédli do rutiny spisovatelky, nebylo už tak komplikované sladit projekt s požadavky na fungování,“ pokračuje Leth. Konkrétně patrné je to například v rozložení místností a využití prostoru. Pokud by šlo o víkendový dům nebo chatu, zaujímaly by nejvýraznější část relativně omezeného prostoru nejspíš ložnice a zbylé metry by se proměnily na obývací pokoj nebo společenskou místnost. Tady ale nikoliv: hierarchie prostoru je opačná a největší díl místa tu zabírá obývací pokoj. Ten je místem, kde spisovatelka tráví nejvíce času a kde usilovně pracuje. Pokud si ale představíte autorku zavalenou rukopisy za stolem, mýlili byste se.

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

Život pracuje pro mě

„Naše klientka pracuje vstoje, vsedě, v kuchyni, na gauči, venku na terase,“ říkají architekti. „Proto v celém domě není klasická pracovna nebo místo pro psací stůl. Celý ten dům je totiž jejím psacím stolem,“ upřesňují. A přesně tuhle pro laika i profesionála architektury obtížně představitelnou situaci dům zrcadlí. Je plně agilním, přizpůsobivým prostorem. Ať už autorka pobývá venku, nebo uvnitř, je v centru dění a inspirativních procesů. Má k dispozici také pohotový přechod mezi atmosférou uzavřené studovny a vlasy čechrajícím povětřím. To, že se uvnitř nachází krb, je kam složit hlavu, když je únavy příliš, anebo je tu i sprcha, je až věcí druhého pořadí. Dům pro spisovatelku nestaví mezi exteriér a interiér hráz, je součástí obou světů, které dělí jen závěs, lehká opona podél stěn. Obydlí je přitom společná nenáročná údržba, odolnost a vytrvalost stálých materiálů a charakter soběstačnosti.

Autor: Radomír Dohnal

Galerie

Zdroj: RASMUS HJORTSHØJ – COAST

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky