Keramika patří k nejstarším řemeslným dovednostem, které člověk ovládá takřka od pravěku. Od tehdejšího sušení na slunci se časem posunula k účinnějšímu vypalování nad ohněm a v peci za vysoké teploty. První zlatou éru zažila už ve starověku. Na pomyslném vrcholu zájmu se ocitala až do 17. století, kdy ji nahradil vynález porcelánu.
Na špičku trendové pyramidy se pak opět vyšvihla relativně nedávno, také díky covidovým lockdownům, a pevně se na něm drží už několik let. Kdo v posledních měsících nezabořil ruce do hlíny, jako by ani nebyl. Pokud však poddajný materiál raději svěříte zkušenějším, inspirujte se naším výběrem zajímavých českých a slovenských tvůrců. Dokážou vám, že keramika už dávno není nudné řemeslo.
Zheni
Pod pseudonymem Zheni v Bratislavě tvoří Evgeniia Kazarezova, jejíž keramické výtvory se už stačily podívat do Milána i Paříže. Do Itálie ji vybrali na základě projektu variabilních dekorativních váz, jejichž vzhled si sami přizpůsobíte podle nálady z několika kusů, ve Francii pak dokonce získala cenu za inovativní design.
Původní profesí designérka a architektka z Ruska tvoří ve svém malém studiu na kraji slovenského hlavního města především kreativní interpretace konvenčních předmětů, jako jsou hrnečky, talíře nebo vázy. Zhenina keramika je ale všechno, jen ne očekávatelná – její šálky jsou neobvykle těžké, aby pití nápoje proměnily spíše v rituál, talíře mají neobvykle hrubou strukturu a vázy zdobí namísto stolů lidská těla. Právě neobvyklý koncept nositelných váz slavil v Paříži úspěch a porota ho ocenila za odvahu i symbolické propojení s přírodou, kterou si díky nim doslova vezmete na cesty. Zavítejte na web www.zheni.studio a pořiďte si domů neobvyklý šálek, svícen nebo konceptuální vázu, o jejímž smyslu můžete vést dlouhé diskuze, nebo rovnou zajděte k Evgenii na kurz točení. Obojí je zážitek.
In.August
Z obdivu a respektu k řemeslům se zrodila značka Karolíny Strykové a Teodorika Menšla. Většinu produktů jejich firmy In.August vyrábí v malých českých dílnách podle vlastních návrhů – část tvoří profesionální, část charitativní dílny, některé se nachází na Vysočině, jiné zase v Praze. Velký díl portfolia In.August je věnovaný právě keramice. In.August výrobky jsou praktické, hravé a nápadité. S nimi budete zkrátka v dobré společnosti, ke které odkazuje už název vycházející z anglického in august company. „Navrhujeme malé série produktů, které rozzáří váš běžný den, vykouzlí úsměv na tváři a budete se s nimi cítit jako doma, ať jste zrovna kdekoli. Nic víc, nic míň,“ shodují se oba tvůrci na webu inaugustcompany.com. Od minulého roku je můžete navštívit i osobně v jejich obchodě na adrese Dr. Zikmunda Wintra 791/17, Praha 7.
Zuzana Hlivarová
Až v Paříži začala s hlínou pracovat Zuzana Hlivarová. „Od začátku jsem se cítila na tento materiál napojená. Dokážu skrze něj dobře vyjádřit emoce,“ říká o své cestě ke keramice, kterou vyrábí už sedm let pod značkou Condition Origin. Její tvorba sahá od abstrakce po realismus, od drobných funkčních objektů až po nástěnné sochy. Od roku 2019 do svých prací zapojuje i světlo a od té doby se soustředí především na hliněné lampy. Její díla jsou většinou monochromní barevnosti s velmi hrubým až surovým povrchem. Organické tvarování vychází z intuitivního přístupu k přírodnímu materiálu, který má u lidí zejména vyvolat emoce a propojit je s přírodou. Její lampy koupíte na www.zuzanahlivarova.com.
Daniel Machill
Jednoho letního dne roku 2016 míjel inzerát na kurzy keramiky. Po pár letech už má vlastní ateliér a z občasného koníčku vybudoval respektovanou značku. Jeho keramické výrobky dobře kombinují funkci a vytříbenou estetiku, která vás bude inspirovat u každého servírování. Drží se klasických tvarů, které ale adaptuje a upravuje podle svého. Jeho šálky nemají ouška, vystačí si s mnohem pohlednějšími prohloubeninami a výstupky, za které se dají pohodlně uchopit. Díky vlastním glazurám může Machill nabídnout zajímavé povrchy, které předčí vaši fantazii. „Každý jednotlivý kus je jedinečný, dokonale nedokonalý,“ říká Machill. Koukněte na jeho výrobky online na danielmachill.com.
Cyril Hančl
Přes třicet let se keramice věnuje Cyril Hančl. Jeden z nejproslavenějších keramiků výrobky zásobuje restaurace i kavárny a vybavuje domácnosti. Mimo jiné působí i jako sochař a malíř, podílel se i na restaurování Národního divadla, Domu U Kamenného zvonu a ve spolupráci s dalšími kolegy například vytvořil kopii sochy svaté Ludmily na Karlově mostě. K řemeslu jej přivedl nedostatek čajového nádobí v Československu, kterého od té doby vytvořil tisíce. Kromě užitných předmětů navrhuje také sochy a vystavuje po celém světě. Zavítejte na cyrilhancl.com nebo na sobotní trhy na Náplavce, kde Hančl své výrobky čas od času prodává.
Hrnčírna
Charakteristický rukopis získávají talíře od Petra Jurníčka díky vypalování na dřevě a experimentování s glazurami. O to více je překvapivé, že jejich autor je původně vyučený mechanik. Profesní dráhu se rozhodl změnit v osmnácti letech, kdy ze Zbýšova u Brna odešel na studia k akademickému sochaři Romanu Wenzelovi. V Praze jeho výrobky koupíte v obchodě Artiséme i online na www.artiseme.com.
Bisquit
Pro užitý porcelán zajděte k Zuzaně Holaňové a Martině Žílové do showroomu jejich společné značky bisqit v ulici Anny Letenské 8 nebo na bisqit.store. Pořiďte si jejich proslulý mramorovaný šálek nebo kobaltem engobovaný talířek, funkční minimalismus a působivý efekt zaručen. Z jejich nádobí se můžete najíst také v pražských podnicích, jako je kavárna Kro nebo bistro Osada.
Lubomír Ontkóc
Sám o sobě říká, že je schizofrenik keramiky. Dal by se ale nazvat i šedou eminencí hned několika projektů. Právě Ontkóc ideově stojí za květináči Plaentr od Studia DeForm pro Haenke, vázami Waves od Jakuba Pollága a jeho značky Zeitgeist nebo cenami pro Autoklub ČR, jež navrhla Kateřina Strach Tichá. Porcelánové šálky a dekantér navrhl spolu s Martinou Hudečkovou pro kavárnu Pikola v Šumperku a pro designérku Life by.Bro zase vytvářel porcelánové řady jako podklady pro její výšivky z kolekce New Urban Picnic. Kromě této užité linky často experimentuje s přírodními horninami jako formou glazury. K testování ho přivedl zájem o tradiční východoasijské glazury a jejich složení, v němž se používají vyvřelé horniny. Dodnes má nasbíraných asi třicet vzorků z Česka a Slovenska, další na sebe ale nenechají dlouho čekat.