Lexus vytvořila japonská automobilka Toyota jako přímou konkurenci především pro evropské a severoamerické prémiové značky. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let uvedla na vybrané trhy modelovou řadu LS. Téměř ve stejnou dobu, v roce 1989, na severoamerický trh vstoupila i modelová řada ES, která je klíčovým modelem prémiové vyšší střední třídy s potenciálem přilákat stejnou měrou soukromé i firemní zákazníky.
Aktuální sedmá generace je i v modernizované podobě vybavená vyspělým hybridním pohonem Lexus čtvrté generace s autonomním dobíjením. To z ní činí vysoce konkurenceschopnou nabídku pro zájemce hledající alternativu k tradičním benzinovým a naftovým vozům.
Dynamická elegance
Model ES s nápadně vyzývavým vzhledem je postaven na oceňované podvozkové platformě GA-K (Global Architecture-K), která umožňuje návrhářům prémiové značky Lexus naplno prozkoumat možnosti designu v segmentu sedanů. Díky delšímu rozvoru náprav mohli například posunout kola o něco dále do rohů karoserie a současně zvětšit rozchod kol na obou nápravách.
Použitá platforma dovoluje snížení úrovně kapoty a použití rozmáchlých linií střechy, která tak více připomíná kupé. Na čistě a ostře řezaných zadních partiích zaujmou především LED světla obepínající boky karoserie a potvrzující jednotnou stylistickou linku.
Kvality designu exteriéru sedmé generace modelu ES potvrzuje i skutečnost, že při modernizaci pro rok 2022 byla výrazně přepracována pouze maska chladiče, která má nyní menší počet svislých žeber. Sestava prvků ve tvaru písmene L přispívá ke smělejšímu a sebejistějšímu vzhledu. Další viditelnou změnou je přepracovaná vnitřní konstrukce hlavních světlometů a nový design pro 17″, 18″ a 19″ kola.
Moderní komfort
Lexus ES v interiéru nabízí spojení kokpitu zaměřeného na řidiče a jeho požitek z jízdy s prostorově velkorysou zónou pro spolujezdce na předním i zadním sedadle. Kabina samozřejmě nabízí také konektivitu v podobě multimediálního systému, jehož součástí je v modernizovaném provedení nový dotykový 12,3″ displej, který je nyní posunut vpřed o 112 mm a natočen v úhlu 5° směrem k řidiči.
Mezi novinky v interiéru patří analogové hodiny převzaté z vlajkového sedanu LS, které používají motiv písmene L a dokládají luxusní atmosféru v kokpitu modelu ES. Pro milovníky hudby je k dispozici audiosystém Mark Levinson PurePlay se sedmnácti reproduktory, zprostředkující mimořádně čistou reprodukci zvuku. Ve snaze neodvádět pozornost řidiče od řízení je centrální displej, přístrojový panel a head-up displej vždy co nejblíže jeho zornému poli. Spolujezdec na předním sedadle se oproti tomu může těšit z otevřenějšího prostoru upraveného v zájmu pohodlného cestování.
Samozřejmostí pro Lexus ES je maximální komfort cestujících na zadním sedadle, k němuž přispívá dlouhý rozvor náprav a rovněž propracované řešení čalounění stropu. Díky němu zůstává více prostoru pro hlavu, a to i přes ostřeji klesající vnější křivku střechy.
Hybrid jako standard
Na evropský trh míří sedmá generace prémiového sedanu ve své modernizované podobě výhradně jako ES 300h, k jehož pohonu slouží nejnovější verze hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením, mimořádně nízkou spotřebou paliva a extrémně kultivovanými jízdními vlastnostmi. Tento pohonný systém tvoří hospodárný zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru s Atkinsonovým cyklem v kombinaci s kompaktním elektromotorem a elektronicky řízenou bezestupňovou převodovkou, jejímž prostřednictvím jsou roztáčena kola přední nápravy. Celkový systémový výkon je 160 kW. Energii elektromotoru poskytují baterie typu NiMH, které jsou uloženy v prostoru pod sedadly.
Přechodem od jednovrstvé ke dvouvrstvé konstrukci, postavené na mnohokráte oceňované podvozkové platformě GA-K, se u modernizovaného ES zvýšila torzní tuhost zavěšení zadních kol. Výsledkem je preciznější řízení, a to i při přejíždění z pruhu do pruhu za vysokých dálničních rychlostí.
Aktivní bezpečnost
Lexus ES má v nejnovější podobě ve výbavě vylepšený bezpečnostní systém Lexus Safety System+2.5. Kromě doposud používané monokulární kamery a radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln doplnil Lexus další funkce, jako například nouzový asistent řízení nebo lepší schopnosti rozpoznávání jízdních pruhů. Vylepšení se týká i kamer digitálních zpětných zrcátek.
Při výskytu chodce v těsné blízkosti jízdního pruhu či přímo v něm se zapojí nouzový asistent řízení (aktivovaný řidičovým úhybným manévrem), který pomůže se správným pohybem volantu v zájmu stability vozidla a jeho udržení v příslušném jízdním pruhu.
Systém digitálních zpětných zrcátek, který je v nabídce volitelně za příplatek, nahrazuje klasická vnější zpětná zrcátka kompaktními kamerami s vysokým rozlišením v exteriéru vozidla propojenými s displeji v kabině. Ty zajišťují vylepšené zobrazování oblasti za vozidlem a bezprostředně podél něj za všech jízdních podmínek. Omezují, nebo zcela eliminují slepý úhel výhledu řidiče a automaticky se přizpůsobují tak, aby zprostředkovaly rozšířené zobrazení v situacích, kdy vozidlo zatáčí nebo couvá.
Lexus ES 300h
- Zrychlení: 0–100 km/h:8,9 s
- Max. rychlost: 180 km/h (elektronicky omezeno)
- Výkon: 160 kW
- Objem: 2,5 l + elektromotor
- Spotřeba: 5,6–5,2 l/100 km
- Hmotnost: 1680 kg
- Rozvor: 2870 mm
- Cena v základní výbavě: 1 249 000 korun včetně DPH