Yulin Huang
Cesta Yulin Huang do Česka začala poměrně nečekaně na Tchaj-wanu, když potkala svého budoucího partnera – skláře Lukáše Houdka, který tam byl na stáži. Slovo dalo slovo a tentokrát se na stáž do daleké Prahy vydala Huang. Psal se rok 2016 a původní profesí keramickou designérku ateliér skla Ronyho Plesla na pražské UMPRUM natolik okouzlil, že se rozhodla zasvětit sklu další kariéru. „Pamatuji si ještě na první návštěvu ve sklářské dílně: teplo, záře tekutého skla, objem prostoru, pohyby sklářů, kouř hořícího dřeva, který se mísil s pachem potu. Byl to zážitek čtyř smyslů! Řemeslná zručnost mě naprosto uchvátila. S respektem, hrdostí a s vědomím, že výrobu skla provází tolik šikovných lidí, k tomuto oboru přistupuji dodnes,“ popisuje prvotní setkání se sklem Huang. S Houdkem se vrátili do jeho rodného Nového Boru a partnerské i kreativní soužití uplatnili v rodinné firmě Lukášova bratra Filipa Houdka HG Atelier. Skleněné instalace tu bratři spolu s Yulin Huang navrhují do celého světa, naposledy například pro egyptskou princeznu nebo nový automobilový showroom v Praze. Ve spolupráci s těmi nejlepšími českými sklárnami vyvíjí i limitované kolekce produktů, jako třeba lampu připomínající náušnici Pearl Earring nebo kapající vodu v instalaci Drop. V portfoliu HG Atelieru její práci rozeznáte díky jemnému přístupu a častým experimentům s křehkým materiálem. Často odkazuje k ledu, sněhu a dalším proměnám vody, které jsou na subtropickém Tchaj-wanu ojedinělé, v Novém Boru ale naprosto běžné.

Nicolas Makelberge
Belgickému otci a finské matce se před více než čtyřiceti lety ve Švédsku narodil muž mnoha talentů Nicolas Makelberge. Výtvarně se začal projevovat už v raném věku, především pod vlivem knižních ilustrací a světoznámých popartových umělců, jako byli Andy Warhol nebo Roy Lichtenstein. Později absolvoval umělecké školy v rodném Švédsku a Americe, aby se po jejich absolvování přestěhoval za prací digitálního designéra do Prahy. S manželkou založili studio Médecine, které se věnuje interiérovému designu, prodeji starožitností, designových doplňků a také pláten od Nicolase. Rozklíčovat bychom v nich mohli vliv modernistických velikánů, kterými jsou například Rothko, Motherwell, Pollock, Frankenthaler, Kline, de Kooning, Twombly nebo Johns. Makelberge do obrazů vkládá i obrovský kus sám sebe. Jeho plátna jsou deníkovými záznamy, poznámkovými bloky a tabulemi, na které črtá myšlenky a dojmy ze světa. Velký vliv na jeho malování má i hudba, na jejíž abstrahované odkazy v obrazech Nicolase Makelberga často narazíme.

Maria Makeeva
Dávno předtím, než začala nad výtvarnými technikami vůbec uvažovat, se Maria Makeeva věnovala kreslení. A od té doby s ním už nepřestala. Tedy alespoň tak to rodačka z Ruska popisuje dnes, po 21 letech života v Praze. „Rodiče si přáli, abychom se sestrou mohly žít ve stabilnější společnosti, než bylo Rusko v 90. letech. Jsem jim za to moc vděčná,“ říká Makeeva. Když jí bylo třináct let, její rodina se přestěhovala do Česka. Maria i její sestra později úspěšně vystudovaly Vysokou školu uměleckoprůmyslovou. Dnes patří Maria Makeeva k předním ilustrátorkám, čtyřikrát byla za své práce nominovaná na cenu Czech Grand Design a její kresby se pravidelně objevují na stránkách i obálkách magazínů a novin. Pořídit si je ale můžete také jako umělecké tisky a plakáty. Charakteristický je pro ni vytříbený cit pro kompozici, silná symbolika a přitom jednoduchost vyjádření, v němž kombinuje zásadně jen pár barev dohromady a dává přednost minimalistickému vyjádření. „Modré nebe, moře, lidé, první jarní květiny, řemeslo odvedené s láskou, schopnost dívat se na věci s perspektivou na léta dopředu, mytologie,“ popisuje své největší tvůrčí náměty. „Můj původ je pro mě samotnou nejspíš ta nejvíc tajemná a hluboká složka inspirace, protože od ní nemám odstup,“ dodává Makeeva.

Ihor Sabadosh
Prvních osm let vyrůstal Ihor Sabadosh v malé vesnici Sokyrnica na východní Ukrajině, než se s rodiči přestěhoval do Chomutova. „Mou domovskou zemí je Česká republika stejně jako Ukrajina,“ říká produktový designér Ihor Sabadosh, který většinu svého života prožil v severních Čechách a v Praze. „Z toho, co jsem až donedávna do začátku války pozoroval na dálku, tak se mladým tvůrcům na Ukrajině daří lépe pracovat s odkazem svých předků a tradicemi,“ popisuje. Právě v tomto tématu by se však dalo hovořit o návaznosti. Také Sabadosh a jeho studio IHOR dbá na zachování lokálních tradic a postupů. Spolu s designérkou Sárou Matyssovou si už takových spoluprací vyzkoušeli několik – spolupracovali například s Moravskou gobelínovou manufakturou, Novia Fashion, Tkalcovnou Kubák nebo porcelánkou Thun. Z Designbloku 2020 si za své snahy dokonce odnesli ocenění za Nejlepší kolekci interiérových doplňků.

Pauline Hagan
Napůl Britka, napůl Francouzka Pauline Hagan žije v Česku od roku 2015. K designu se dostala ve dvaceti letech, kdy jí studia ekonomie v Paříži a marketingová pozice v technologické společnosti v Londýně přivedly k nutnosti životní změny. „Monotónnost a nedostatek kreativity pro mě byly motivací začít pracovat rukama. Klidně dlouho do noci po práci a o víkendech. Odtud jsem pomalu začala budovat první kolekci šperků, vytvořila si vlastní značku, webové stránky a našla klientskou základnu,“ popisuje začátky podnikání v designu Hagan. „Prahu jsem si zamilovala, když jsem v roce 2009 poprvé navštívila Českou republiku. Seznámila jsem se se skupinou Čechů, kteří byli všichni vynalézaví, kreativní a mnozí z nich byli na volné noze nebo pracovali na kreativních vedlejších projektech během svého studia. To pro mě bylo obrovskou inspirací. V roce 2015 se mi naskytla možnost přestěhovat se do Prahy, a tak jsem opustila londýnskou práci, začala podnikat na plný úvazek a od té doby se neohlížím zpět. Bylo to nejlepší rozhodnutí, jaké jsem kdy udělala,“ vypráví Hagan s nadšením v hlase. Dnes se úspěšně živí navrhováním a výrobou šperků, kinetických mobilních soch a keramických předmětů pod vlastním jménem.

Yasmin Keshmiri Hejduk
Chvíli navrhuje oblečení, chvíli se věnuje keramice. Mezi několika kreativními póly osciluje Yasmin Keshmiri Hejduk celý život. Do Prahy přišla před dvaceti lety z Velké Británie a Íránu, kde se narodila. Vystudovaná psycholožka z londýnského Westminsteru má za sebou zkušenosti hned z několika profesí – provozovala butikovou PR a marketingovou agenturu, pracovala jako vyhlášená producentka ve filmovém průmyslu nebo provozovala vlastní obchod s designem a módou Minty Concept Club v centru Prahy. „Zjistila jsem, že toužím vytvářet takové zážitky, které by lidi svedly dohromady. Tak začala má cesta k eventům, pop-upům a módním přehlídkám,“ vyjmenovává Hejduk. Odtud už to bylo jen kousek k vlastní módní značce. Když se seznámila s vyhlášenou stylistkou Janou Kapounovou, bylo jasno – od té doby společně formují značku prémiového dámského oblečení Port of Stars, ve kterém kladou velký důraz na ruční práci, jemné detaily a nadčasové tvarování. Kromě navrhování oblečení se Hejduk věnuje také limitované produkci keramiky pod značkou Little Branch Studio. V jejím portfoliu najdete minimalistické šálky, talíře a mističky, které stolování promění ve vzácný rituál.
