Polovina června je pro Basilej tradičně velice exponovaným časem, kdy se sem již desetiletí sjíždějí představitelé uměleckého světa a trhu s uměním. Poklidné švýcarské město na Rýnu představuje periferii oproti uměleckým metropolím. Je to však jen zdánlivý dojem, neboť basilejská muzea stejně jako privátní galerie v jeho bezprostřední blízkosti, primárně však v Curychu, garantují vysokou kvalitu výstavního programu.
Když se k tomu připočítá silná sběratelská obec a filantropické aktivity, patří Švýcarsko mezi přední hráče na trhu s moderním a současným uměním. Během červnového veletrhu Art Basel městské prostředí doslova opanuje institucionální a sběratelská elita a její přítomnost se na pár dní propíše do denního rytmu města.
Přerod umělce
Logicky se veřejné a soukromé výstavní domy snaží o velice ambiciózní program. Souběžně zahajované výstavy jsou pečlivě a dlouhodobě plánovány. Instituce přímo v centru města se věnují jak avantgardě, tak současnému umění. Jedna z nich se těší výraznější oblibě. Uprostřed venkovské krajiny mezi poli a loukami se kousek za městem nachází známá Fondation Beyeler. Ikonická architektura Renza Piana souzní se svým okolím. Privátní nadace a galerie disponuje kvalitní sbírkou umění 20. a 21. století a každoročně pořádá výstavy, které ji svou kvalitou a atraktivností v noblesním prostředí řadí mezi návštěvnicky nejpříjemnější muzea Evropy.
Letošní jaro se nese ve znamení avantgardní abstrakce. K 150. výročí narození holandského umělce Pietra Mondriana (1872–1944) připravila galerie rozsáhlou výstavu tohoto zakladatele abstraktního umění. Pod názvem Mondrian Evolution je chronologicky a tematicky popsán umělcův přerod od klasické krajinomalby do inovátorské polohy moderní abstrakce. Důraz je přitom kladen právě na počáteční období, kdy byl Mondrian silně ovlivněn tradicí holandské krajinářské školy pozdního 19. století.
Postupně se u něj promítly tendence dalších modernistických směrů symbolismu a kubismu. Počátkem 20. let minulého století pak dospěl ke zcela bezpředmětnému zobrazení. Jeho abstrahování forem dosáhlo maximální redukce na základní linie a plochy s minimální barevností jen v černé a bílé, doplněné o modrou, červenou a žlutou. Cesta k nezobrazivému, abstraktnímu jazyku byla výsledem dlouhého uměleckého procesu, kdy se Mondrian neustále pohyboval mezi intuicí a maximální precizností. Usiloval o přiblížení se k absolutní pravdě a kráse, jak sám tento vývoj chápal.
25. výročí
Výjimečná výstava, která vznikla ve spolupráci s renomovanými muzei, je součástí jubilejního programu k 25 letům založení privátní instituce. Vedle nadcházející podzimní prezentace vlastní sbírky se také rozhodla o architektonické rozšíření se Švýcarem Peterem Zumthorem, aby ještě více posílila harmonické propojení umění, architektury a přírody.
Modrian Evolution potrvá do 9. října 2022.
Autor: Lucie Drdová
Foto: Fondation Beyeler