Porsche Cayenne, jehož první generaci automobilka uvedla v roce 2002, představuje zásadní milník v historii značky. Německý výrobce se od svého zrodu na přelomu čtyřicátých a padesátých let dvacátého století až do příchodu tohoto velkého SUV specializoval na silniční sportovní a GT vozy s jedním párem dveří. Dnes je Cayenne již tradiční součástí nabídky značky Porsche a představuje jednu z jejích obchodně nejúspěšnějších modelových řad.
Popularitu tohoto modelu u zákazníků velmi dobře demonstruje i pestrá paleta verzí nabízených ve dvou karosářských provedeních. Mladší z nich s označením Coupé se stala základem pro špičkový model Turbo GT, který je díky výkonu, výbavě i designu vrcholným zástupcem celé rodiny modelů Cayenne.
Nekompromisní výkon
Srdcem modelu Cayenne Turbo GT je dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4 litry s nejvyšším výkonem 471 kW (640 k) při 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 850 Nm v rozmezí 2300 až 4500 otáček za minutu. Dosavadní vrchol nabídky Cayenne Turbo Coupé má výkon a točivý moment nižší o 67 kW (90 k) a 80 Nm.
Pohonná jednotka modelu Cayenne Turbo GT je aktuálně nejvýkonnějším osmiválcem značky Porsche. Při vývoji a ladění tohoto motoru byla největší pozornost věnována klikovému mechanismu, turbodmychadlům, přímému vstřikování paliva, systému sání a chlazení. Od motoru pro Turbo Coupé se liší v řadě klíčových prvků, z nichž lze vyzdvihnout klikovou hřídel, ojnici, písty, pohon rozvodového řetězu a tlumiče torzních kmitů. V souvislosti s výrazným navýšením výkonu a točivého momentu inženýři uvedené součásti přepracovali a navrhli tak, aby spolehlivě zvládaly vyšší špičkové zatížení a vylepšenou jízdní dynamiku.
Úpravy se dotkly i rychleji řadící osmistupňové převodovky Tiptronic S a systému Porsche Traction Management (PTM). Pohon používá dodatečné kapalinové chlazení rozdělovací převodovky.
Jedinečnou výbavou modelu Cayenne Turbo GT je standardně dodávaná sportovní výfuková soustava s centrálními koncovkami výfuku. Od prostředku vozidla je výfuková soustava včetně zadního tlumiče vyrobena z lehkého titanu s mimořádnou odolností vůči tepelnému zatížení.
Dokonalá ovladatelnost
Porsche Cayenne Turbo GT míří k zákazníkům se všemi dostupnými podvozkovými technologiemi již ve standardu. Samozřejmostí jsou sportovní pneumatiky vyvinuté speciálně pro tento model. Pasivní i aktivní komponenty podvozku prodělaly speciální kalibraci, aby byla zaručena dokonalá spolupráce všech systémů. Tuhost tříkomorového vzduchového odpružení narostla o patnáct procent a úpravu prodělala i charakteristika systému elektronického řízení tlumičů (PASM), jakožto i posilovače řízení s progresivním účinkem (Power Steering Plus) a systému řízení zadních kol.
Ovládání podvozku pro aktivní stabilizaci klopení PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) nyní používá řídicí software vyladěný pro sportovní jízdu. Výsledkem je ještě lepší tlumení náklonů karoserie a držení stopy, stejně jako preciznější nájezdy při rychlém zdolávání zatáček. V souladu s tím podporuje systém vektorování točivého momentu PTV větší rozsah rozdělování hnací síly.
K lepšímu ovládání přispívá i zevrubně optimalizovaná přední náprava. Přední kola jsou ve srovnání s Turbo Coupé o palec širší a negativní odklon kol se zvětšil o 0,45 stupně ve prospěch lepší přilnavosti nových 22″ sportovních pneumatik Pirelli P Zero Corsa. O brzdění se starají standardně dodávané kompozitní keramické brzdy PCCB.
Podřízeno rychlosti
Porsche Cayenne Turbo GT s ještě dynamičtějšími křivkami karoserie a výhradně v podobě čtyřmístného Coupé podtrhuje mimořádnou dynamiku prostřednictvím několika neotřelých designových prvků. Mezi nejvýraznější z nich patří přední nárazník s markantní hranou spoileru a zvětšenými bočními přívody chladicího vzduchu ve prospěch jedinečné podoby při pohledu zpředu.
Boční profil zaujme linií karbonové střechy a černými lemy kolem podběhů kol v kombinaci s 22″ koly GT Design. Karbonové bočnice, montované podélně se střešním spoilerem, jsou vyhrazeny pouze provedení GT, což platí i pro adaptivní vysouvací hranu zadního spoileru, která je o 25 milimetrů větší než u modelu Turbo. Přítlak za nejvyšších rychlostí jízdy se tak zvýšil až o 40 kilogramů. Dramatickou vizáž zadních partií umocňuje výrazný panel difuzoru z uhlíkových vláken.
Nový palubní systém
Sportovní charakter modelu Cayenne Turbo GT se promítá i do rozsáhlé standardní výbavy a rozsáhlého využití alcantary v interiéru. Standardem jsou přední sportovní sedadla, nastavitelná v osmi směrech, a dvojice sportovních sedadel vzadu. Všechna sedadla jsou ve specifickém provedení pro GT s perforovanými středovými panely z alcantary, kontrastními akcenty v barvách Neodyme nebo šedé Arctic. Jak je u sportovních vozů Porsche zvykem, věnec multifunkčního sportovního volantu je opatřen žlutým proužkem v poloze 12 hodin. V závislosti na zvolené úpravě kabiny se používají dekorativní proužky v matně černém provedení.
Společně s Turbo GT zamířila na trh nová generace systému PCM (Porsche Communication Management), která se pyšní vylepšenými schopnostmi, novým uživatelským rozhraním a novou logikou ovládání. Stejně jako dříve je systém PCM 6.0 plně kompatibilní s připojením Apple CarPlay, avšak nyní podporuje i těsnější integraci se službami Apple Music a Apple Podcasts. Systém palubního infotainmentu rovněž podporuje připojení přes Android Auto, což znamená možnost integrace všech oblíbených chytrých telefonů.
Porsche Cayenne Turbo GT
- Zrychlení: 0–100 km/h:3,3 s
- Max. rychlost: 300 km/h
- Výkon: 471 kW
- Objem: 4,0 l V8 Biturbo
- Spotřeba: 14,1 l/100 km
- Hmotnost: 2295 kg
- Rozvor: 2895 mm
- Cena v základní výbavě: 5 299 000 korun včetně DPH
Autor: Ondřej Pavlůsek
Foto: Porsche