Dvě významné umělecké osobnosti spojují nejen podobná témata, která se prolínají jejich dílem, ale také životní a osobní příběhy, jež výrazně ovlivnily jejich vyznění. Ačkoli Felix Gonzalez-Torres (1957–1996) zemřel v relativně mladém věku, jeho radikální práce a téměř poetické instalace a sochy akcentující identitu stejně jako sexualitu nebo politiku znamenaly zásadní příspěvek k pochopení umění své doby a reflektovaly důležité společenské stavy. Původem kubánský umělec se přes pobyt v Portoriku dostal do New Yorku, kde vystudoval umění. Otevřenost americké společnosti mu dovolila se svobodně vyjadřovat o své menšinové sexuální orientaci, jež se v mnoha aspektech stala zásadní.
Témata identity, podobně jako minorit, lidské tragédie a ztráty dokázal vyjádřit velice redukovaným slovníkem podobným minimalismu či konceptualismu, které ho inspirovaly. Přesto se nechtěl zbavit emocionálního zabarvení, které se tyto směry snažily eliminovat. Jeho umělecké instalace mají silně osobité vyznění.
Dobrovolná izolace
Moment osobní ztráty, kdy zemřel jeho životní partner, byl jedním z podnětů, aby Gonzalez-Torres kontaktoval Roni Horn. Jejich umělecká konverzace započala v roce 1991 a trvala do jeho smrti v roce 1996.
Tvorba této americké umělkyně narozené v roce 1955 také vychází z konceptuálního přístupu. Proces vzniku Horniných děl bývá časově náročný. Jednak kvůli jí samotné, kdy využívá nejrůznějších médií – od fotografie, sochy, psaných textů či kreseb, jednak kvůli vývoji konkrétní výrobní technologie. Aspekt času podobně jako u Gonzalez-Torrese však determinuje všechny její práce, které jsou podmíněny dualitou toho, jak vnímáme umělecké dílo a jak vnímáme sami sebe.
Roni Horn se vždy vyznačovala vysokým intelektem a zachováním odstupu. Mnohatýdenní pobyty na Islandu jsou jí inspirací nejen k vlastním textům, ale také nádherným instalacím objektů, které vycházejí z okolní přírody. Dobrovolná izolace jí pomáhá se ponořit do esenciálních témat lidské existence.
Korálky a sklo
Pro výstavu v privátní instituci, kterou Roni Horn také částečně kurátoruje, která patří významnému sběrateli a francouzskému podnikateli Françoisi Pinaultovi, byla vybrána čtyři ikonická díla obou umělců. Jedná se o Gonzalez-Torresovy práce Untitled (For Stockholm) (1992) a Untitled (Blood) (1992), které představují pomyslný předěl v prostoru, nejčastěji vstupu, v podobě hustého závěsu z dlouhých provazců navlečených červených korálků. Horn zvolila vlastní dílo a.k.a. (2008–2009), a především světově známé, dokonalé skleněné objekty Well and Truly (2009–2010), jejichž předobrazem je element vody a její reminiscence.
Ačkoli koncept výstavy vyznívá velice redukovaně, je to ideální skladba pro oba umělce, která vyjadřuje nejen jejich umělecký, ale také životní postoj.
Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn
Bourse de Commerce
6. dubna – 22. srpna 2022