„Příležitost navrhnout národní pavilon pro světovou výstavu tu není každý den, objeví se maximálně jednou za pět let. Chceme, aby architekti dali volný průchod a prostor své kreativitě a ukázali světu své jedinečné a originální návrhy,“ říká generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška a dodává: „Všeobecné světové výstavy EXPO představují obdobu olympijských her pro oblast hospodářskou, průmyslovou, vědecko-výzkumnou i kulturní a pravidelně je navštěvují desítky milionů lidí. Mají pro naši zemi proto obrovský potenciál navázat například řadu spoluprací, obchodních i diplomatických spojenectví nebo nalákat cizince k návštěvě Česka.“
Po více než dvaceti letech, kdy se české národní pavilony stavěly metodou Design & Build, se nový generální komisař Ondřej Soška po konzultaci s odborníky z nejrůznějších oborů rozhodl vrátit k přístupu, jak se stavěly pavilony například v Bruselu, Montrealu nebo Ósace, a vybrat architektonický návrh v otevřené a transparentní jednofázové soutěži, v níž Česko bude hledat nejlepší návrh toho, jak by pavilon měl vypadat zvenku, ale i toho, co bude uvnitř.
„Jsme moc rádi, že po letech absence otevřeného přístupu opět vzejde podoba českého pavilonu na EXPO 2025 v Ósace z architektonické soutěže, potvrzené regulérností od České komory architektů. Jde o prestižní příležitost ukázat světu přednosti České republiky a co se týče výstavních pavilonů a expozic, máme na co navazovat. Nejen jako člen poroty se těším na návrhy svých kolegyň a kolegů, ze kterých budeme vybírat. Tímto bych je všechny rád vyzval, aby si tuto výjimečnou příležitost nenechali ujít a do soutěže se zapojili,“ říká předseda České komory architektů a člen poroty pro EXPO 2025 Jan Kasl.
Podoba a funkčnost českého národního pavilonu zásadním způsobem ovlivní celou českou účast a bude klíčem k tomu, aby Česko na světové výstavě opět uspělo. Z tohoto důvodu se Kancelář generálního komisaře rozhodla vrátit ke kořenům a dát příležitost týmům talentovaných architektů, designerů, scénáristů a dalších kreativců vytvořit silný příběh, který Česko představí v zajímavém pavilonu, jenž obstojí v silné mezinárodní konkurenci.
„Japonští organizátoři nám na základě předloženého konceptu Talent a kreativita pro život přidělili prestižní pozemek o rozloze téměř 1000 m2, který se nachází v samotném centru dění – na křižovatce hlavního bulváru a promenády u moře, hned vedle futuristického pavilonu Forging Lives od kreativního umělce Yoichiho Ochiaie,“ vysvětluje Soška s tím, že tento pozemek Česko při výběru preferovalo.
Kancelář generálního komisaře (zadavatel zakázky) společně s organizátorem soutěže CCEA MOBA (poskytovatel technické podpory a koordinátor přípravy podmínek), který se specializuje na zadávání architektonických soutěží, sestavila vysoce odbornou, renomovanou a zároveň velmi rozmanitou porotu. Zasedne v ní světově známá architektka Eva Jiřičná, kterou si porota na svém ustavujícím zasedání zvolila za svou předsedkyni, partner celosvětově známého architektonického studia Kengo Kuma and Associates Balasz Bognar, světový automobilový šéfdesignér Jozef Kabaň, děkan Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci Osamu Okamura, předseda České komory architektů Jan Kasl, viceprezident Svazu průmyslu a obchodu Radek Špicar a generální komisař české účasti Ondřej Soška. V případě nemožnosti vykonávat funkci porotce má porota své náhradníky, kteří zároveň fungují jako odborní poradci. Jsou jimi Kristina Magasaniková, Markéta Smrčková, Adam Gebrian, Aleš Kysela, Martin Wichterle a René Kühn.
„Je zcela zřejmé, že Česko to se světovou výstavou EXPO 2025 a jejími přípravami myslí velmi vážně. A zapojení japonských architektů ze světoznámého architektonického studia Kengo Kuma & Associates do poroty architektonické soutěže na národní pavilon jen podtrhuje fakt, že Česká republika chce v Japonsku opět uspět. Těšíme se na další spolupráci,“ komentuje přípravy na příští EXPO velvyslanec Japonska v České republice Hideo Suzuki.
Československá účast na EXPO 1970 zaznamenala v Japonsku nebývalý ohlas. Umělecké ztvárnění protestu proti okupaci země oslovilo více než deset milionů návštěvníků a národní pavilon získal zvláštní cenu Japonského institutu architektů společně s takovými zeměmi, jako je Kanada a Švýcarsko. Budova spolu s expozicí tvořila jeden funkční harmonický celek se silným příběhem a zcela zřetelným názorem.
Podrobnosti k architektonické soutěži bude možné nalézt od čtvrtka 15. prosince 2022 na profilu zadavatele (tedy Kanceláře generálního komisaře) v elektronickém nástroji NEN, webových stránkách České komory architektů a organizátora soutěže CCEA MOBA. Návrhy je možné předkládat do 1. března 2023.
O české účasti na EXPO 2025
Česká republika se jako samostatný stát zúčastní světové výstavy EXPO pošesté. Funkci generálního komisaře zastává od září 2022 Ondřej Soška, který letos na jaře vyhrál výběrové řízení Ministerstva zahraničních věcí se svou koncepcí a tématem Talent a kreativita pro život. Česko by se v Ósace mělo prezentovat nejen tím, co Japonci velmi dobře znají a dlouhodobě obdivují, například českým sklem a vážnou hudbou, ale zejména českými inovacemi, nanotechnologiemi, perspektivními start-upy a talenty z regionů. Rozpočet české účasti na EXPO 2025 počítá s částkou přibližně 500 milionů korun s tím, že vláda ČR schválila rozpočet ve výši 290,2 milionu korun na období 2023 až 2026. Další finanční krytí bude pocházet ze zdrojů soukromých firem, organizací a institucí, a to v plánovaném rozmezí 170-220 milionů korun.
Více informací naleznete na nově spuštěných webových stránkách české účasti na světové výstavě EXPO 2025. Sledovat to můžete také na Twitteru a LinkedIn.