Volkswagen Touareg první generace vstoupil na trh v roce 2002 a jeho aktuální, v pořadí třetí generace měla s šestiválcovými motory výstavní premiéru během autosalonu v Pekingu na jaře roku 2018. Vrcholné provedení tohoto modelu s výjimečným plug-in hybridním pohonným systémem se však veřejnosti představilo až o dva roky později a prakticky ihned po uvedení na trh se zařadilo mezi špičku své kategorie.
Dva motory
Volkswagen Touareg R využívá k pohonu plug-in hybridní systém. Ten tvoří zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru s přeplňováním turbodmychadlem a elektromotor se sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 14,3 kWh uloženou pod podlahou zavazadlového prostoru.
Benzinový motor disponuje nejvyšším výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 450 N.m, zatímco elektromotor poskytuje 100 kW (136 k) a stejný točivý moment jako benzinový agregát. Nejvyšší systémový výkon, který může mít řidič podle automobilky k dispozici, je 340 kW (462 k) a točivý moment vrcholí na 700 N.m. Tyto hodnoty míří ke kolům prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky s funkcí manuálního řazení Tiptronic a rozvodovky sériově dodávaného pohonu všech kol 4MOTION.
Dynamický i hospodárný
Pětimetrové SUV se právě díky svému motoru a inteligentnímu podvozku může pochlubit dynamikou na úrovni sportovních vozů, když akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 5,1 s. Maximální rychlost je zde elektronicky omezena na více než dostačujících 250 km/h.
Vedle dynamických schopnosti tento model vyniká i hospodárností provozu. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu se dle cyklu WLTP pohybuje kolem 3,0 až 2,8 litru benzinu na 100 km/h. Díky lithium-iontové baterii lze navíc v čistě elektrickém režimu ujet až 51 kilometrů. Plné nabití baterie z klasické zásuvky (výkon 2,3 kW) trvá přibližně 8 hodin a 30 minut, při využití maximálního nabíjecího výkonu 7,2 kW stačí dvě a půl hodiny.
Atraktivní ze všech úhlů
Volkswagen Touareg R spojuje měřítka charakterizující velké SUV s čistým vedením linií a dynamickými proporcemi. Jeho sportovní charakter podtrhuje agresivnější členění předního nárazníku a elegantně modelované detaily v černé barvě, jako je mřížka chladiče, vstupy vzduchu, ozdobné lišty nebo kryty vnějších zpětných zrcátek. Ambice vrcholné verze modelové řady Touareg pak umocňují designové ozdobné lišty na předních blatnících a dveřích.
Logo R na mřížce chladiče a na dveřích zavazadlového prostoru je puncem, díky němuž je nejsilnější Volkswagen všech dob zcela nezaměnitelný. Završením celého sportovního dojmu jsou kola. Standardem pro Touareg R jsou dvacetipalcová kola z lehké slitiny. Na přání jsou k dispozici i 21palcová a 22palcová kola v úchvatném designu.
Sportovní prostředí
Interiér modelu Touareg R sází podobně jako exteriér na dynamický styl s bohatou nabídkou prostoru pro cestující vpředu i vzadu a řadou přitažlivých prvků výbavy. Ambientní osvětlení umožňuje vybírat z bohaté palety třiceti různých barev pro vytvoření výjimečné světelné atmosféry. Například modrá barva osvětlených linií na přístrojové desce, na středové konzoli a ve dveřích dodá interiéru ještě sportovnější vzhled.
Pozornost si rozhodně zaslouží čalounění z přírodní kůže Puglia vyčiněné v extraktu z olivových listů. K ušlechtilým detailům patří i sportovní prošívání s diamantovým vzorem, které se nachází i na obložení dveří. Součástí sériové výbavy jsou mimo jiné sedadla ergo-Comfort čalouněná kůží Vienna s šedými ozdobnými švy, stejně jako hliníkové dekory Silver Wave.
Digitalizovaný svět
Samozřejmostí pro vrchol v nabídce modelové řady Touareg je Innovision Cockpit, který tvoří digitální přístrojová deska s úhlopříčkou 31,2 cm, která je integrována s displejem infotainment systému s úhlopříčkou 38,1 cm pod společným prohnutým skleněným povrchem. Prostřednictvím Innovision Cockpit může řidič podle vlastních preferencí upravovat asistenční systémy, systémy pro podporu jízdní dynamiky a komfortní funkce, čímž přizpůsobí Touareg R svým potřebám.
Sportovní multifunkční volant nejnovější generace v perforované kůži s logem R je vybaven dotykovým ovládáním, pádly řazení automatické převodovky a tlačítky volitelného asistenčního systému Travel Assist. Mimořádně komfortní je také vyhřívání věnce volantu.
Nenápadní pomocníci
Volkswagen Touareg R nabízí širokou paletu asistenčních systémů, systémů pro podporu jízdní dynamiky a komfortních funkcí. Samotná automobilka vyzdvihuje především Trailer Assist pro automatizované manévrování s přívěsem, které je funkční i v režimu výhradně elektrického pohonu. Model Touareg R se navíc stal prvním zástupcem své značky, který umožňuje asistovanou jízdu rychlostí až 250 km/h za využití systému Travel Assist. Ten zajišťuje automatické řízení vozidla v podélném i příčném směru. Touareg přitom reaguje nejen na vpředu jedoucí vozidla, ale také na omezení rychlosti jízdy, zatáčky, kruhové objezdy či křižovatky.
Volkswagen Touareg R
- Zrychlení: 0–100 km/h 5,1 s
- Max. rychlost: 250 km/h (elektronicky omezeno)
- Výkon: 340 kW
- Objem: 3,0 l + elektromotor
- Spotřeba: 3,0–2,8 l/100 km
- Hmotnost: 2533 kg
- Rozvor: 2904 mm
- Cena v základní výbavě: 2 433 900 korun včetně DPH
Autor: Ondřej Pavlůsek
Foto: VW