1) Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield
Nejlépe se daří nákupním centrům na okrajích regionálních měst. Nižších hodnot dosahují ta v pražském centru, která více závisí na návštěvnosti ze strany zahraničních turistů, a v administrativních centrech, do nichž se ještě naplno nevrátili zaměstnanci. Jako dobrá a nutná retailová strategie je kombinace kamenných prodejen a elektronického nakupování. Letos bude pokračovat proces optimalizace portfolií obchodů s cílem udržet profitabilitu. Ve své strategii budou retaileři a značky klást důraz na vytváření zážitků pro zákazníky skrze prezentaci produktů a značky ve spojení se zákaznickým servisem.
2) Kevin Turpin, regionální ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu, Colliers
Vzhledem k tomu, že dlouhodobé dopady pandemie jsou stále neznámé, posílil v celém regionu střední a východní Evropy růst významu menších formátů nákupních center a retailových parků. Mnohočetný počet projektů ve výstavbě nebo v pokročilé fázi plánování tento trend potvrzuje. Zůstává zde obrovský potenciál pro diskontní prodejny. Velká část spotřebitelů ze střední a východní Evropy často nakupuje zboží v různých obchodech, podle toho, který nabízí nejvýhodnější podmínky.
3) Tomáš Míček, vedoucí retail sektoru a oddělení správy obchodních center, CBRE
Pandemie urychlila dynamiku proměny zákaznického chování a přiměla vlastníky obchodních center, aby se zamysleli nad potřebou zavádění nových služeb a inovací. Jako jednu z cest, která může reálně ovlivnit klíčové ukazatele výkonnosti obchodních center, zvyšovat jejich tržní hodnotu či pomoci budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky, obzvláště v postcovidové době, vnímáme marketing. U řady obchodních center pozorujeme stejný přístup k marketingu, jako jsme vídali před deseti či patnácti lety. Tímto stylem se ovšem spoléhají pouze na setrvačnost chování zákazníků a nereflektují současné změny na trhu.