Adéla Kudrnáčová, Associate Director v týmu zabývajícím se pronájmem kancelářských prostor, CBRE
Po zásahu pandemie firmy velmi rychle zareagovaly a zjistily, že potřebují v reálu méně prostoru, a začaly se ho masivně zbavovat. Podnájmy tak začaly tvořit výraznou konkurenci ke standardním nájmům a neobsazenost kanceláří rostla. Nyní, po dvou letech, kdy se naučily s pandemií pracovat, si firmy nastavily interní fungování většinou na základě částečného využívání home office, ale stále s velkou důležitostí mít v kancelářích zaměstnance fyzicky přítomné. Z toho důvodu se objem prostor nabízených podnájmům zase snižuje.
Jana Vlková, ředitelka oddělení Workplace, Colliers
Celkový počet ploch určených k podnájmu po počátečním boomu, kdy činily až 80 000 metrů čtverečních, klesl na běžnou úroveň. Zmenšování kanceláří je součástí koncepce pouze u velkých korporací, kde je úspora prostor dostatečně veliká, aby vytvořila logický celek pro další pronájem. U středně velkých firem spíše dochází k překonfiguraci pracovního prostoru, snížení počtu pracovních stolů, přidání různých meeting pointů a s tím související zavedení sdílení pracovních míst.
Pavel Novák, vedoucí oddělení pronájmu kancelářských prostor, Savills
Podnájmů, které se vyrojily spolu s pandemií, již výrazně ubylo. Z pohledu zmenšování nebyl dopad nakonec tak velký, jaká byla prvotní očekávání. Podíl neobsazených ploch se v průběhu roku 2021 držel na poměrně stabilní úrovni okolo osmi procent bez větších výkyvů. Trendem aktuálně již není tolik pandemie, se kterou se společnosti během dvou let naučily fungovat, ale inflace.