Všeobecná vlna solidarity a aktivního přístupu k řešení akutního nedostatku ochranných roušek se kromě řady dalších odvětví zvedla také v českém módním byznysu. Ze zbytků látek šije a zdarma dodává potřebným ústenky třeba Alžběta Straussová, majitelka značky Oneday nebo Petra Balvínová z Tiqe. Návrhářky i jejich švadleny přešly od tvorby nových kolekcí k tvorbě pro ochranu ohrožených v prvních liniích, jako jsou prodavači v potravinářství a další aktuálně rizikové profese. Sama Balvínová přitom patří kvůli imunitnímu deficitu do rizikové skupiny. „Našily jsme (roušky, pozn.red.) pro prodavače v okolí, pár restaurací, domovy důchodců, a hlavně pro jednotlivé rodiny,“ vypočítávala v pondělí na svém Instagramu Balvínová s následnou omluvou, že kapacity Tiqe poptávku zdaleka nedokážou uspokojit. K iniciativě se v úterý připojila i značka Pietro Filipi.
Bangladéšské řešení od Hausenblase
Kapacity malých módních ateliérů pochopitelně nemohou stačit na plošné řešení protiepidemické ochrany. Nabídka ze strany Martina Hausenblase by ovšem mohla. Tento ústecký filantrop a především investor a podnikatel spoluvlastnící textilku Adler by se do ‚projektu roušky’ rád zapojil ve velkém. Vládě již minulý týden nabídl výrobní kapacity své bangladéšské továrny s dvěma tisíci pracovníky bez nároku na zisk. „Výrobní kapacita na naší straně je až dva miliony roušek denně. Nyní pracujeme na dostatečné dodávce vhodného vstupního materiálu. Střih a technická dokumentace jsou dokončeny,“ uvedl Hausenblas v neděli na svém facebookovém účtu. V dalších prohlášeních vyzval také ostatní velké firmy, aby se zapojily do procesu pomoci.