Není tajemstvím, že v rámci prodeje nových vozů stále stoupá procento elektromobilů. Jejich evropská flotila se do roku 2030 zvýší ze současných téměř pěti milionů na 65 milionů vozů. V dalších pěti letech se podle prognóz počty elektromobilů zdvojnásobí. Evropa tak bude mít do roku 2035 na silnicích 130 milionů vozidel na elektřinu. Pro tyto vozy bude potřebovat 65 milionů nabíječek, z toho zhruba 20 milionů bude veřejně dostupných a 110 milionů bude instalováno v domácnostech a firmách.
Prvním z úkolů pro následujících pět let je vybudování sítě devíti milionů nabíječek mimo domovy – podél silnic, na pracovištích a v nabíjecích centrech vozových parků. Podle aktuálního průzkumu je v Evropě přibližně 445 tisíc veřejných přípojek. Vypadá to jako ohromné číslo, nicméně na jejich zbudování bylo třeba deset let. Nyní jich bude nutné do roku 2030 v každém roce postavit zhruba 500 tisíc a zhruba jeden milion ročně mezi lety 2030 a 2035.
Povinnosti pro developery
Výrazně větší váhu má budování nabíjecích stanic v soukromých objektech. Z výše zmíněných čísel je viditelné, že bez nabíjení v domácnostech a kancelářských budovách se neobejdeme. Veřejná síť nabíječek bude pro provoz stále vyššího počtu elektroautomobilů nedostatečná. S prudkým růstem cen pohonných hmot si lidé budou více pořizovat elektrické vozy, a podcenění výstavby nabíjecích stanic tak bude v konečném důsledku významně snižovat cenu nemovitostí na trhu.
Na tento trend zareagovala i Evropská unie. Na základě Směrnice Evropského parlamentu a rady musí mít v současné době všechny stavby, u kterých bylo podáno stavební povolení po 21. 3. 2021, stanoveny minimální povinné požadavky z hlediska elektromobility.
Měkčí požadavky se vztahují na neobytné budovy. Jedná-li se o nové jiné než obytné budovy a jiné než obytné budovy procházející větší renovací, které mají více než deset parkovacích míst, musí být zajištěna instalace nejméně jedné dobíjecí stanice a kabelovodů nejméně pro každé páté parkovací místo. Tak, aby byla v pozdější fázi umožněna instalace dobíjecích stanic pro elektrická vozidla, pokud je parkoviště umístěno uvnitř budovy nebo parkoviště s budovou fyzicky sousedí.
Tvrdší požadavky se týkají obytných budov. Pokud jde o nové obytné budovy a obytné budovy procházející větší renovací, které mají více než deset parkovacích míst, musí být zajištěna instalace kabelovodů, tedy vedení pro elektrické kabely, pro každé parkovací místo. Cílem je, aby byla v pozdější fázi umožněna instalace dobíjecích stanic pro elektrická vozidla, pokud je parkoviště umístěno uvnitř budovy nebo parkoviště s budovou fyzicky sousedí.
Modulární nabíjecí stanice
Kvůli rostoucí potřebě zajistit nabíjení velkého počtu elektrických vozidel v parkovacích garážích bytových domů a administrativních budov vyvinul VOLTDRIVE modulární architekturu. Nabíjecí infrastruktura pro parkovací garáže je postavena na úspěšné architektuře VOLTDRIVE master-slave. Využívá osvědčených stavebních prvků této koncepce s cílem poskytnout modulární infrastrukturu, kterou je možné postupně doplňovat a rozšiřovat podle rostoucích potřeb uživatelů elektrických vozidel, a současně držet velikost počáteční investice na nezbytném minimu. Náklady na výstavbu infrastruktury je pak možné rozdělit mezi investora (přívod energie, rozvaděč, řízení nabíjecí infrastruktury, příprava pro instalaci nabíjecích stanic) a uživatele (nabíjecí stanice a její instalace).
Dotace na soukromé nabíječky
Pokud jde o soukromé vlastníky elektromobilů, je ideální využít nabízenou možnost dotací. V září 2021 byl vyhlášen program Nová zelená úsporám, který nově podporuje i elektromobilitu pro domácnosti ve formě příspěvku 30 tisíc korun na pořízení nabíječky elektromobilů. Podpora se poskytuje na pořízení a instalaci dobíjecí stanice pro osobní elektromobil a dalších zařízení nezbytných pro její provoz.
Jedna domácnost může získat dotaci až na dva dobíjecí body. Dobíjecí stanice a příslušné parkovací místo musí být umístěno na pozemku, který přísluší k podporované stavbě domu a je ve vlastnictví žadatele, popřípadě uvnitř tohoto domu. Podporované dobíjecí stanice nejsou určeny pro veřejnost a komerční provoz. Realizací více úsporných opatření z vyhlášeného programu domácnosti uspoří hned dvakrát. Za každou kombinaci totiž získají bonus 10 tisíc korun.
Podporovány jsou pouze dobíjecí stanice, které mají funkci řízení odběru elektřiny při dobíjení elektromobilu z elektrorozvodné sítě dle sjednaného maximálního příkonu. Tyto parametry a mnohé další beze zbytku splňují i nabíjecí stanice českého výrobce VOLTDRIVE. Výše podpory je 30 tisíc korun na jeden dobíjecí bod, což výrazně sníží náklady nutné na nákup nabíjecí stanice a související kabeláž. Pro konzultaci s výběrem vhodné nabíječky navštivte stránku www.voltdrive.com nebo se obraťte přímo na adresu [email protected].