„Základem obrovské databáze Flat Zone jsou naši roboti, kteří bez ustání prohledávají nabídku na internetu a z ní pak sestavují ucelený přehled pro každého zájemce o nové bydlení,“ vysvětluje princip fungování Flatzone.cz jeho projektový manažer Vít Soural. „Pro developery je výhodou našeho nástroje skutečnost, že pokud si klient klikne na projekt na našich stránkách, přivedeme ho automaticky na stránky konkrétního developera a tím mu vytváříme svého druhu lead.“
B2C
Flat Zone je ojedinělým nástrojem svého druhu v Česku. Jako jediný portál totiž nabízí velmi podrobné vyhledávání, kdy jednotlivé stavby, byty či projekty zvládne třídit nejen podle ceny či dispozice, ale například i podle lokality a dalších kritérií. Výjimečný je i fakt, že Flat Zone poskytuje své základní služby zcela zdarma.
„Možná, že podobný projekt u nás najdete, ale zásadní rozdíl bude v tom, že my kontakt kupujícího s prodejcem zprostředkováváme zdarma,“ potvrzuje Marcel Soural, šéf skupiny Trigema, do jejíhož portfolia Flat Zone patří. „Nám nemusí developeři platit, aby byli v naší databázi. Mohou si pouze připlatit za to, aby byli víc vidět, ale základním principem je nabízet tuto službu oběma stranám zdarma,“ dodává Soural.
Kromě nových projektů umí Flat Zone vyhledávat i v tak zvaných secondhand realitách. Agreguje nabídku podobně zaměřených portálů a vytváří tím komplexní databázi nových i starých bytů z celého území České republiky.
Vlastní vyhledávání však není jedinou službou, kterou Flat Zone nabízí. Nový start-up poskytuje klientům například i automatizovaný kvalifikovaný odhad ceny nemovitosti či agreguje aktuální články z oblasti realit, čímž opět usnadňuje orientaci na trhu. Není proto překvapením, že Flat Zone má ambice stát se v blízké budoucnosti hlavním pomocníkem pro všechny individuální klienty, kteří uvažují o koupi nemovitosti.
Podrobná práce s daty ostatně pro Trigemu není žádnou novinkou – spolu se společnostmi Central Group a Skanska Reality vydává pravidelné kvartální reporty o situaci na developerském trhu. Spolupráce všech tří firem slouží zejména k validaci dat, kdy výsledkem jsou hlavně cenové a objemové analýzy trhu s nemovitostmi. Flat Zone umožňuje tyto výsledky publikovat v reálném čase přímo na svém webu a přidanou hodnotou je i skutečnost, že portál data každý den aktualizuje.
Flat Zone totiž pracuje s vlastním digitálním nástrojem, který denně automaticky aktualizuje data z webů a ceníků všech domácích developerů. Z dalších veřejných zdrojů pak portál shromažďuje data o občanské vybavenosti v jednotlivých lokalitách, o vývoji cen i nabídky, poptávkových trendech, o vývoji nájmů, o prodejích tak zvaných secondhandových bytů a podobně.
Výsledkem jsou komplexní analýzy, které pomáhají klientům při výběru na trhu nemovitostí. Zájemce o koupi nemovitosti tak už nemusí svoje rozhodnutí stavět pouze na ceně bytu, dispozici či na intuitivním výběru oblíbené lokality. Flat Zone mu totiž nabídne komplexní data, jejichž zohlednění při nákupu bude mít zásadní vliv na spokojenost s výběrem a významně ovlivní i možné zhodnocení nemovitosti do budoucna.
B2B
Stát se největším celonárodně používaným agregátorem na tuzemském (a posléze i zahraničním) trhu s realitami však není jediným záměrem Flat Zone. Mimořádně velký potenciál vidí jeho zakladatelé i v segmentu business-to-business. B2B zóna je určena zejména ostatním developerům, investorům, bankám, asset managerům či realitním kancelářím, kterým Flat Zone nabízí vlastní analytickou aplikaci. Ta slouží pro analýzy akvizičních příležitostí, monitoring konkurence nebo oceňování nových projektů pouštěných do prodeje. Aplikace je zároveň velmi praktickým pomocníkem pro průzkum trhu po celé České republice – umožňuje práci s daty i v regionech, které nejsou pro developery domácími.
Aplikace nabízí šablony, které se liší podle účelu použití, a jednotlivé reporty pak mohou být segmentovány podle vybraných parametrů co nejpřesněji. Důležitým parametrem jsou například prodejní ceny, které aplikace zpracovává i s několikaletým předstihem oproti době, kdy se promítnou do katastru. „Z tohoto pohledu se tedy jedná o real-time data, která věrně odrážejí situaci na trhu,“ vysvětluje Vít Soural. „Na základě dat z katastru pak dokážeme třeba poznat i neobsazenost projektů určených k nájemnímu bydlení, což využívají zejména asset manažeři pro předpovědi cash flow,“ dodává s tím, že kromě aktuálních dat v reálném čase dokáže Flat Zone dobře ukazovat i trendy.
Aktuálně si služby Flat Zone předplácí hned několik významných hráčů na realitním trhu, například Metrostav development, Česká spořitelna, Geosan či Trigema. „Když jsme se začali zabývat myšlenkou tvorby Flat Zone, překvapilo nás, že většina developerů žádný takový nástroj aktivně nevyužívá a svá rozhodnutí řeší spíše intuitivně,“ říká Marcel Soural s tím, že jedním z hlavních důvodů pro vznik Flat Zone byla snaha celý trh kultivovat. „Je samozřejmě jasné, že kdo chce, tak si podobná data, jako poskytujeme my, sežene. Nicméně to bude stát násobně více času a finančních prostředků,“ dodává Soural.
V České republice aktuálně existují jednotky projektů s podobným zaměřením, ale jinou úrovní nabízených služeb. Jako dobrý agregátor by mohl fungovat například i katastr nemovitostí, ale ten není zatím schopen obdobná data v odpovídajícím rozsahu, a navíc operativně, poskytovat. „Podle všeho zde chybí nejen schopnosti, ale i politická vůle,“ podotýká Michal Netolický, marketingový ředitel skupiny Trigema.
V oblasti developmentu rozhoduje o úspěchu v mnoha případech čas. Velcí hráči mají svá vlastní analytická oddělení, nicméně obvykle tráví převážnou většinu času sběrem dat a jen dvacet procent jejich analýzou a interpretací. Flat Zone jim umožní s časem nakládat efektivněji a šetřit ho. „Každá nemovitost je u nás popsána pomocí několika desítek atributů, což je dostatečně komplexní popis. Díky tomu pak klienti nemusí vyhledávat žádná další data a mohou se věnovat tomu podstatnému – analýze. Podle našich propočtů je využití služeb Flat Zone asi třikrát levnější, než kdyby firmy chtěly tento proces postupovat ve vlastní režii,“ doplňuje Netolický.
Projekt funguje tři roky a jeho autoři už se dívají dál: „Aktuálně připravujeme expanzi na Slovensko a do budoucna chystáme vstup i na další trhy s plánem stát se jedničkou v rámci vyhledávání nových nemovitostí v jednotlivých zemích,“ potvrzuje Vít Soural.