kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Byznys & Reality » Investoři na horách už nehledají jenom sníh

Investoři na horách už nehledají jenom sníh

Investoři na horách už nehledají jenom sníh

Investice do horských apartmánů a chalup získaly s nepředvídatelným počasím nový rozměr – místo tradičních lyží souvisí motivy kupců stále častěji se zdravím, wellness a letním vyžitím. Trh je nicméně odolný a dlouhodobě se zhodnocuje o desítky procent, naznačují aktuální reporty společností Knight Frank a Savills.

Přes všechny eskapády posledních let projevil trh s alpskými nemovitostmi dostatečnou odolnost. Poptávka zůstává oproti limitované nabídce vysoká, což ještě podporuje trend flexibilní práce a rostoucí počet mladších rentiérů.

Za posledních 13 let ceny tamních realit každoročně poskočily podle analýzy společnosti Knight Frank v průměru o 1,9 procenta, krátce po pandemii dokonce o čtyři a v roce 2024 vykázaly tříprocentní růst. Aktuální Ski Report společnosti Savills uvádí u prémiových horských resortů napříč světem – i vlivem snížení úrokových sazeb na obou stranách Atlantiku – nárůst cen v loňském roce ještě o osm desetin procenta vyšší.

A přestože se regulace krátkodobých pronájmů postupně zpřísňuje – například městská rada ve francouzském Chamonix zavedla nedávno limit ohledně držení nemovitostí určených pro krátkodobý pronájem na jeden kus na jednotlivce – majitelé horských obydlí tomuto aktivu věří a spoléhají na dlouhodobý růst jejich kapitálové hodnoty. A ten rozhodně není zanedbatelný, cenový index alpských nemovitostí Knight Frank spočítal zhodnocení průměrného chaletu od roku 2008 o 33 procent a od začátku pandemie o 19 procent.

Žebříček Knight Frank cenových skokanů loni vedl Courchevel 1850, který kvůli nedostatečné nabídce meziročně podražil o 9 procent, celkově však Francouze překonal švýcarský trh s cenovým růstem o 3,5 procenta. Nejvyšších cen v Alpách dosahují chalety v resortech Gstaad s visačkou 41 500 eur a St. Moritz s 33 250 eur na metr čtvereční, zatímco zmíněný Courchevel 1850 vykazuje průměrnou cenu v uvozovkách jen 31 600 eur. Stabilně si vede Rakousko, které taktéž přitahuje investory nižšími cenami a dostupností. Například Kitzbühel s průměrem 20 800 eur na metr čtvereční loni dosáhl cenového růstu o 8,5 procenta.

Trochu jinak dopadlo pořadí lokalit v žebříčku společnosti Savills, která při porovnání špičkových lyžařských středisek v rámci takzvané Savills Ski Prime Price League zahrnuje do analýzy i mimoevropské resorty. V ní se umístil na prvním místě americký Aspen, kde nemovitosti meziročně zdražily o 9,3 procenta, na druhé příčce skončil Courchevel 1850 a třetí obsadilo Val D’Isére.

Co se týče Česka, pozici tuzemské jedničky si podle Knight Frank podržel Špindlerův Mlýn, kde ceny dosahují až 200 tisíc korun za metr čtvereční, což je srovnatelné s prestižními lokalitami v Německu, některé luxusní nemovitosti tuto cenu i významně převyšují.

Jak si kupci cení hory

Zdraví předčilo lyže

Ostatně o krátkodobé pronajímání řadě investorů ani nejde. Lidé z takzvané ultra bohaté klientely označované zkratkou HNWI si alpské nemovitosti pořizují podle průzkumu Knight Frank v první řadě z touhy po prázdninovém domově. Motivy jsou ovšem různé a často korelují s původem kupců. Více než třetina dotázaných, kteří vnímají koupi primárně jako investici, pocházejí zhusta ze Spojených arabských emirátů, Nizozemska či Francie. Kupci z Velké Británie a SAE si horské chaty pořizují zase jako trvalé bydliště, zatímco Američané a Němci chtějí jednoduše mít kde strávit důchod.

Volbou číslo jedna pro ultra bohaté je americký Aspen, kde hodnota poptávaných nemovitostí dosahuje v průměru 85 tisíc eur na metr čtvereční. Žádaný je také švýcarský Verbier či Gstaad, kde většina transakcí probíhá neveřejně. Není to ale jen exkluzivní adresa, co táhne. Velké kouzlo má pro majitele horských nemovitostí stále více také nabídka prvotřídních služeb, jako jsou soukromá wellness centra a bazény. Ty dokonce v preferencích převyšují lyžování a snowboarding.

„Movití zájemci stále častěji hledají energeticky úsporné residence s celoroční dostupností, přičemž zájem o letní turistiku exponenciálně roste. Příjmy z letní sezony nyní tvoří 45 procent celkového obratu například v regionu Chamonix-Mont Blanc,“ vysvětluje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení průzkumů společnosti Knight Frank.

Alpy, které dnes podle analytiků charakterizuje nepředvídatelnost, co se týče sněhu, teplot nebo délky sezony, navíc se změnou v celoroční destinaci začaly přitahovat rozmanitou klientelu. Od příznivců outdoorových dobrodružství, které zajímají soutěže typu Ultra-Trail du Mont-Blanc, až po milovníky gastronomických festivalů či kulturních akcí typu Zermatt Unplugged nebo Chamonix Unlimited. Spolu s tím se rozšiřuje nabídka občanské vybavenosti včetně mezinárodních škol, wellness zařízení a meditačních hal, které slouží rostoucímu počtu trvalých rezidentů.

Do zelena

Ostatně o krátkodobé pronajímání řadě investorů ani nejde. Lidé z takzvané ultra bohaté klientely označované zkratkou HNWI si alpské nemovitosti pořizují podle průzkumu Knight Frank v první řadě z touhy po prázdninovém domově. Motivy jsou ovšem různé a často korelují s původem kupců. Více než třetina dotázaných, kteří vnímají koupi primárně jako investici, pocházejí zhusta ze Spojených arabských emirátů, Nizozemska či Francie. Kupci z Velké Británie a SAE si horské chaty pořizují zase jako trvalé bydliště, zatímco Američané a Němci chtějí jednoduše mít kde strávit důchod.

Volbou číslo jedna pro ultra bohaté je americký Aspen, kde hodnota poptávaných nemovitostí dosahuje v průměru 85 tisíc eur na metr čtvereční. Žádaný je také švýcarský Verbier či Gstaad, kde většina transakcí probíhá neveřejně. Není to ale jen exkluzivní adresa, co táhne. Velké kouzlo má pro majitele horských nemovitostí stále více také nabídka prvotřídních služeb, jako jsou soukromá wellness centra a bazény. Ty dokonce v preferencích převyšují lyžování a snowboarding.

„Movití zájemci stále častěji hledají energeticky úsporné residence s celoroční dostupností, přičemž zájem o letní turistiku exponenciálně roste. Příjmy z letní sezony nyní tvoří 45 procent celkového obratu například v regionu Chamonix-Mont Blanc,“ vysvětluje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení průzkumů společnosti Knight Frank.

Alpy, které dnes podle analytiků charakterizuje nepředvídatelnost, co se týče sněhu, teplot nebo délky sezony, navíc se změnou v celoroční destinaci začaly přitahovat rozmanitou klientelu. Od příznivců outdoorových dobrodružství, které zajímají soutěže typu Ultra-Trail du Mont-Blanc, až po milovníky gastronomických festivalů či kulturních akcí typu Zermatt Unplugged nebo Chamonix Unlimited. Spolu s tím se rozšiřuje nabídka občanské vybavenosti včetně mezinárodních škol, wellness zařízení a meditačních hal, které slouží rostoucímu počtu trvalých rezidentů.

Text: Andrea Votrubová
Foto: Archiv


Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Čtěte také

BYZNYS & REALITY
LIFESTYLE
ROZHOVORY
ARCHITEKTURA & DESIGN
Estate Awards
O portálu
O magazínu Estate
Reference
Premium Media Group
Kontakt
Všeobecné obchodní podmínky
Zásady ochrany osobních údajů
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

Sociální média

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky