Když na podzim prvního pandemického roku otevřel Jiří Gajdošík ve Špindlerově Mlýně svůj v pořadí druhý hotel, mnozí jen nechápavě krčili rameny. Doba rekreačnímu byznysu zrovna nepřála, majiteli řetězce Asten Hotels však kvůli odkladu způsobenému jarním vpádem koronaviru nic jiného nezbylo. A navíc – podle hoteliéra, jenž kromě Savoye a nově otevřené krkonošské Soyky provozuje v Praze další tři hotely, bylo důležité poslat do světa signál, že české hory fungují a mají co nabídnout.
Vzkaz zafungoval. „Zimní sezona byla velmi dobrá. Hotel Savoy navázal na tržby před pandemií a nový hotel Soyka si vedl velmi dobře, hosté si ho oblíbili,“ říká Gajdošík. Stejně dobře se podle jeho slov vyvíjela také letošní jarní a letní sezona v Praze. U dvou hotelů je řetězec na číslech před pandemií, hůř si vede pouze hotel Golden Key v Nerudově ulici.
Podobnou zkušenost má i řetězec Orea Hotels & Resorts, pro nějž byla loňská letní sezona zatím nejúspěšnější. Obsazenost většiny z jeho šestnácti hotelů se podle Jiřího Fontany, ředitele obchodní strategie, pohybovala kolem devadesáti procent a ke stejné metě by se měl řetězec dostat i letos.
Na poslední chvíli
Co ovšem ideálně nefrčí, jsou podle Jiřího Gajdošíka české hory. Letošní sezona je podle hoteliéra zatím rozpačitá a pomalá. Lidé chtějí po letech restrikcí spíš než hory okusit znovu moře. Totéž potvrzují i cestovní kanceláře, které evidující rekordní zájem Čechů o dovolenou u moře. Zájezdů prodávají více než před pandemií.
Mezníkem se stal letošní červen. Do té doby Češi intenzivně cestovali po Česku, což tuzemským provozovatelům přineslo tolik potřebné oživení. „Od června však vnímáme, že lidé začali vyhledávat tradiční zahraniční destinace jako Chorvatsko, Itálii a další. Poptávky v Česku jsou především last minute, jelikož je stále dostatek volných kapacit,“ říká Jan Zavázal, manažer pro rozvoj platformy Amazing Places.
Dalším trendem, který hoteliéři pozorují již několik let, je krátkodobost rezervací, která se podle Jiřího Gajdošíka každým rokem ještě zkracuje. „Občas máme pocit, že krátkodobější už to být nemůže. To nám samozřejmě komplikuje plánování jako takové, ale tak to prostě je,“ dodává.
S čím ovšem majitelé rekreačních nemovitostí zkraje roku tak úplně nepočítali, je zátěž způsobená geopolitickou situací. Válka na Ukrajině a v jejím důsledku prudké zdražení energií přineslo podle Václava Stárka, předsedy Asociace hotelů a restaurací, zvýšení nákladů od začátku roku až o 25 procent. Přesto třetina hoteliérů ceny zatím nezvýšila, takový krok se z jejich strany očekává až na podzim.
Vysvětlení je zřejmé – jak ve velkých městech v případě incomingu, tak na horách nabídka převyšuje poptávku. „Tím pádem musíme být cenově velmi na pozoru. Hosté mají na výběr relativně velké cenové rozpětí, a jsou tak na cenu citlivější,“ říká Jiří Gajdošík s tím, že tento fakt se týká zejména zahraničních turistů přijíždějících do Prahy.
Kombinace luxusu a přírody
O to větší mají provozy motivaci vymýšlet způsoby, jak potenciální klienty nalákat. Posun v kvalitě služeb je podle Jana Zavázala patrný zejména u nově vznikajících míst, která se nechávají inspirovat v zahraničí a zaměřují se na pohodlí hostů a zážitky z pobytu. Důraz kladou i na architekturu a interiérový design. „Velkým trendem v rekreačních zařízeních mimo hotely je pak glamping, kde se kombinuje hotelový luxus s ubytováním na samotě či v přírodě. Za poslední dva roky v Česku vyrostlo přes sto projektů, které do této kategorie spadají,“ zmiňuje manažer.
Fakt, že je nutné neustále přicházet s novými nápady a aktivitami, potvrzují i hoteliéři. „Život prostě musí být pestrý,“ říká Jiří Gajdošík, v jehož podání šlo například o otevření dětského hřiště mezi oběma jím provozovanými hotely ve Špindlerově Mlýně nebo tzv. adults koutku v podobě venkovního Shisha Lounge u Hennessy Baru v hotelu Savoy.
„V létě zase tradičně pořádáme akci Gurmánské léto, což je kombinace skvělého jídla a vína, jako je třeba víkend tyrolských specialit, asijské kuchyně nebo degustace ročníkových vín Moët & Chandon a Veuve Clicquot,“dodává. Obstát u svých hostů se snaží i Orea Hotels, která letos nabídla ve vybraných hotelech prosecco k snídani a v resortu Horizont zabydlela dvě lamy, s nimiž plánuje takzvaný lama tracking.