Asi každý, kdo se zajímá o architekturu, zaznamenal zprávy, že ikonická budova Masaryčky získala kolaudační rozhodnutí a zahájila provoz. Praha má po 25 letech další budovu skutečně světového kalibru od nejlepších světových tvůrců a v nejvyšším standardu provedení. Příprava projektu a jeho projednání trvalo dlouhých 12 let, náklady přesáhnou 2,5 miliardy korun.
„Probíhají ještě poslední dokončovací práce na zlatem obaleném průčelí budovy. Na sklonku podzimu se bude také sázet nové stromořadí. Do budovy se ale už nastěhovali první nájemníci a v parteru otevřely první restaurace – obzvlášť L’Osteriase uvedla ve velkém stylu,“ říká Pavel Streblov, ředitel pro komerční výstavbu Penta Real Estate.
(Odkaz: O projektu | Masaryčka spojuje (masarycka.com)
Logicky se ale nabízí otázka, co bude dál.
Návrh z pera Zahy Hadid původně počítal se vznikem dalších budov směrem k Florenci – ostatně těžiště návrhu světoznámé architektky leželo až v prostoru za magistrálou. Toto území ale zřejmě dostane jinou tvář, než jak před lety zamýšleli architekti z britského studia ZHA.
Florenc21
„V roce 2021 jsme ve spolupráci s městem i městskými částmi Praha 1 a Praha 8 uspořádali urbanistickou soutěž Florenc21,“ říká Rudolf Vacek, ředitel rozvoje Penta Real Estate. „Na jejím základu vznikl konsensus, co se s touto lokalitou má stát.“ Město uzavřelo s developery dohodu, že tu vznikne smíšená čtvrť tvořená rezidenčním bydlením, kancelářemi i prostory pro obchody a služby, přičemž byty získají alespoň 40% podíl.
V současnosti se tedy připravuje změna územního plánu, která závěry urbanistické soutěže odráží. „K projednání této změny by mělo dojít na přelomu roku,“ upřesňuje Vacek. Zároveň už běží také jednání k kontribučních smlouvách – jako u všech brownfieldů, které se mění na nové čtvrtě, přejde velká část území nakonec do rukou města v podobě nových ulic, chodníků, parků či jiných veřejných prostor.
Jde o území, které bude stavebně velmi náročné, kromě magistrály a křížení dvou tras metra je tu i rozsáhlé technické zázemí stanice metra Florenc. Do budoucna se také počítá s novými tunely pro regionální vlaky s napojením na dopravní uzel Florenc. Vybudování nové čtvrti ale příspěje k propojení Starého Města, Karlína a Žižkova a výrazně usnadní průchod pěších a cyklistů touto částí města.
Stanice Florenc nutně potřebuje rekonstrukci
S tím souvisí i situace kolem stanice metra Florenc. Jde o druhou nejvytíženější zastávku MHD ve městě, která je v dlouhodobě neuspokojivém stavu. Z nově vzniklé čtvrti nebo regionálních spojů sem zamíří další tisíce cestujících.
Město ve spolupráci s Dopravním podnikem nyní pracuje na částečné rekonstrukci. Lokalita ale potřebuje širší řešení. „Budovy v bloku mezi ulicemi Sokolovská, Ke Štvanici a Za Poříčskou branou, tedy v místě vstupu do stanice metra Florenc, drží většinu pozemků a budov město, Dopravní podnik a společnost Penta Real Estate. Věříme, že se v tomto místě dá zopakovat úspěch, který měl před několika lety projekt Quadrio nad stanicí metra Národní třída. Bude z toho profitovat měst, obyvatelé v okolí i cestující,“ nastiňuje možné řešení Rudolf Vacek.
Srovnání s okolím Národní třídy je výstižné. V obou případech jde o zanedbané lokality, kde bujela nebo dosud bují kriminalita, bezdomovectví i obchod s drogami, což dokládají i policejní statistiky – okolí Florence je podle nich v první desítce lokalit s nejvyšší mírou kriminality v celé metropoli.
Kdy se tedy dá rozvoj v této lokalitě do pohybu?
„Debata o urbanistickém řešení už je za námi. Další nutný krok je změna územního plánu. Doufáme, že nás proces veřejného projednání tentokrát nezpozdí o celou dekádu jako u Masaryčky,“ uzavírá Vacek.
Autor: Penta