Luxusní jachty jsou symbolem bohatství a životního stylu reprezentujícího svobodu. Právě proto se staly v případě ruských oligarchů terči, na které zamířily protiruské sankce. Evropské úřady se rozhodly v reakci na napadení Ukrajiny mnohé z nich jejich majitelům zabavit. To se přihodilo třeba Andreji Melničenkovi, členu nejbližšího okruhu Vladimira Putina, jehož superjachta SY A v hodnotě 530 milionů eur (více než 13 miliard korun) patří k největším svého druhu na světě.
Plavidlo o délce 143 metrů vyniká osmi palubami, prosklenou pozorovatelnou v podpalubí, z níž se lze dívat na svět pod hladinou, nebo ponorkou pro výlety do podmořského světa. O interiéru toho není příliš známo, k běžnému vybavení podobných lodí ovšem patří přepychové vířivky, posilovny, kina, bazény, plážové kluby a vodní hračky stejně jako pětihvězdičkové služby poskytované vysoce proškolenou posádkou. Jednoduše vše, co je k mání v luxusním hotelu.
Není divu, že zájem o tato bezpečná, exkluzivní a soběstačná útočiště na moři, z jejichž paluby lze objevovat nejlepší světové jachtařské destinace, setrvale roste. Podle publikace Global Order Book 2022, vydávané každoročně prestižním průvodcem po luxusních jachtách BOAT International, je v současné době ve výstavbě nebo objednána více než tisícovka projektů. To je o čtvrtinu více než loni.
Na novou jachtu se dnes prakticky čeká několik let, což klade na loděnice velké nároky a logicky žene nahoru kromě poptávky po jachtách na prodej prostřednictvím makléřů i zájem o jejich pronájem. Jak dokládá makléřská společnosti zaměřená na jachty Yachtzoo, noví klienti dnes činí kolem čtyřiceti procent na trhu s pronájmy luxusních jachet.
Objevovat svět
„Odvětví jachtařství se za posledních několik let výrazně rozrostlo, což urychlila pandemie, během níž jsme zaznamenali rostoucí počet nejbohatších na světě, kteří si začali jachty pronajímat. I letos je jachtařský průmysl připraven k dalšímu růstu, protože movití lidé hledají – v důsledku celospolečenské únavy z pandemických omezení a nebývalému růstu bohatství – luxusní dovolenou na vodě,“ říká Paola Scalabrino, makléřka ve společnosti Yachtzoo.
A že je kam plout. Největší atraktivitu si mezi majiteli i pronajímateli jachet uchovává tradičně Středomoří, kam se kromě řeckých ostrovů, jako jsou Kyklady, Dodekany nebo Sporady, počítá i francouzská Riviéra s přístavy Monaco a Saint-Tropez nebo italské pobřeží Amalfi skýtající nádhernou scenerii, malebná městečka a oceňované restaurace. Ti, kdo si potrpí na exotiku, se vydávají objevovat jih Pacifiku včetně Francouzské Polynésie nebo Šalomounových ostrovů. Bez zájmu nezůstává ani Antarktida, Jižní Amerika a Patagonie, Galapágy nebo Kostarika.
Nutno ovšem dodat, že jachtařská zkušenost není stran financí pro každého. Průměrná pořizovací cena superjachty, kterou se míní jachta o délce alespoň 24 metrů, byla podle makléřské společnosti Edmiston v letech 2019 až 2020 8,1 milionu eur. Vše ovšem závisí na velikosti a typu plavidla.
Obecně platí, že čím menší jachta, tím nižší cena, přičemž jachty o velikosti 24 metrů a více stojí kolem milionu eur, jachty v kategorii 40 až 50 metrů v průměru 11,4 milionu eur, v kategorii 50 až 70 metrů 24 milionů eur a nad 70 metrů v průměru 81 milionů eur. Kromě toho platí majitelé každoročně zhruba deset procent pořizovací ceny na výlohy za provoz svého plavidla, což zahrnuje nejen platy posádky, ale i náklady na palivo, kotvení, opravy a údržbu.
Otestováno na moři
Samotný proces koupě probíhá podle standardních pravidel, která se zřídkakdy odchýlí od normy. Prvním krokem je hledání a výběr vhodné jachty pomocí specializovaného makléře. Následuje podání oficiální nabídky, která kromě ceny zahrnuje návrh termínu zkoušky na moři, prohlídku lodi i uzavření obchodu. Nabídka je málokdy přijata ve své první verzi, proto trvá obvykle další týden až dva, než obě strany smlouvu odsouhlasí.
Loď poté projde zevrubnou prohlídkou s cílem zjistit její aktuální technický stav a testem na moři. Pokud je kupec spokojen, složí zálohu ve výši deseti procent z kupní ceny a dojde k oboustrannému podpisu smlouvy. Finálně nový majitel svou loď registruje, přičemž mezi nejoblíbenější offshore registry patří Kajmanské ostrovy, Marshallovy ostrovy a Svatý Vincent.