Porsche neustále zdokonaluje svou nabídku a jedna z jeho nejúspěšnějších modelových řad, kterou Cayenne bezpochyby je, se dočkala výjimečného provedení v podobě verze s označením Turbo E-Hybrid. Tento model vyniká nad svými sourozenci prakticky ve všech ohledech a neohromuje přitom pouze dynamickými schopnostmi.
Text: Ondřej Pavlůsek
Foto: Porsche
Porsche Cayenne představuje důležitý milník v historii značky. Německá automobilka se od svého založení na přelomu čtyřicátých a padesátých let dvacátého století soustředila výhradně na vývoj, výrobu a prodej sportovních a GT silničních vozů, které charakterizoval mimo jiné jediný pár dveří a interiér maximálně v uspořádání 2+2. Zásadní zlom přinesl rok 2002, kdy bylo veřejnosti představeno velké SUV, které poprvé v historii značky nabídlo karoserii se dvěma páry dveří a plně pětimístným interiérem. V současnosti je Cayenne již tradiční součástí nabídky Porsche a jeho popularitu u zákazníků dokonale demonstruje i pestrá paleta verzí, které jsou k dostání ve dvou karosářských provedeních.
Aktuální, v pořadí třetí generace se pro rok 2023 dočkala důkladné modernizace. Ta přinesla poměrně výrazné změny v designu i technice, jejichž součásti jsou inovativní high-tech funkce a vysoce digitalizovaný koncept zobrazování a ovládání. Nejvýkonnější zástupce Cayenne nejen pro evropský trh nyní nese označení Turbo E-Hybrid, které poměrně jasně naznačuje, na jaký pohonný systém se spoléhá.
Dvě srdce
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid ke svému pohonu využívá špičkový plug-in hybridní systém, který mu zajišťuje skutečně ohromující dynamické schopnosti, ale zároveň i hospodárný provoz a každodenní použitelnost.
Elektromotor o výkonu 130 kW (176 k) doplňuje dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4 litry s nejvyšším výkonem 441 kW (599 k). Tyto dvě pohonné jednotky společně generují kombinovaný výkon 544 kW (739 k) a maximální točivý moment 950 N.m. Tyto hodnoty naprosto ospravedlňují umístění verze Turbo E-Hybrid na vrchol celé modelové řady, což jen potvrzují její dynamické schopnosti v čele s akcelerací z 0 na 100 km/h za 3,7 s a maximální rychlostí 295 km/h.
Vedle těchto výkonů, za nimiž stojí spolupráce obou motorů, zaujme nejvýkonnější Cayenne i svými vlastnostmi v čistě elektrickém režimu. Vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 25,9 kWh instalovaný pod podlahou zavazadlového prostoru umožňuje dojezd až 82 kilometrů bez zásahu spalovacího motoru. Nová palubní nabíječka o výkonu 11 kW dobije baterie na plnou kapacitu za méně než 2,5 hodiny.
Na vzduchovém polštáři
Standardem pro Cayenne Turbo E-Hybrid je adaptivní vzduchové odpružení, jehož součástí je nová dvoukomorová dvouventilová technologie, která umožňuje nastavení odskoku a stlačení odděleně. Tato technologie zlepšuje požitek z jízdy, zvyšuje stejnou měrou komfort i bezpečí posádky a zároveň nabízí ještě ostřejší rozlišení mezi jízdními režimy.
Adaptivní vzduchové odpružení zvyšuje přesnost a krotí pohyby karoserie v dynamických jízdních situacích. Podvozek nejvýkonnějšího modelu Cayenne tak i díky němu kombinuje sebevědomou ovladatelnost při ostřejších průjezdech zatáčkami s charakteristikami zaměřenými na komfort při běžné jízdě s maximálním potlačením náklonu. Součástí standardní výbavy verze Turbo E-Hybrid je rovněž Porsche Torque Vectoring Plus pro variabilní přenos výkonu mezi zadními koly pro zvýšení trakce a přesnosti řízení, zatímco Porsche Dynamic Chassis Control a řízení zadní nápravy jsou k dispozici jako volitelná výbava.
Rafinovaný design
Porsche Cayenne má ve své nejnovější podobě mimořádně expresivní vzhled. Nová příď v kombinaci s výrazněji klenutými blatníky, novou kapotou a světlomety s ostřejšími rysy zdůrazňuje šířku vozu. Pro verzi Turbo E-Hybrid je vyhrazeno ještě výraznější provedení se zvětšenými otvory pro přívod vzduchu, které zvýrazňují lesklé černé lamely.
Standardem jsou inovativní světlomety HD-Matrix LED s vysokým rozlišením, které nabízejí větší komfort a bezpečí při jízdě ve tmě. Ozdobné lišty podběhů a větší zadní nárazník spolu s trojrozměrnými koncovými světly dále podtrhují charakter modelu zaměřeného na špičkové výkony. Mezi další charakteristické rysy Cayenne Turbo E-Hybrid se řadí i dvě dvojité koncovky výfuku z broušené nerezové oceli a červené brzdové třmeny.
Zaměřeno na řidiče
Nový systém Porsche Driver Experience se zaměřuje na prostor řidiče a optimalizuje ovládání. Funkce, které řidič často používá, jsou umístěny přímo na volantu nebo bezprostředně vedle něj. Například páčka umístěná vlevo pod volantem má funkce pro ovládání asistenčních systémů a volič automatické převodovky je přímo na palubní desce vedle plně digitálního 12,6 palce velkého přístrojového štítu s variabilními možnostmi zobrazení.
Standardně dodávaný 12,3 palce velký centrální displej Porsche Communication Management je harmonicky integrován do nové palubní desky a poskytuje přístup ke všem relevantním funkcím vozidla. Spolujezdec může využívat i volitelný 10,9 palce velký displej, který je umístěn přímo před ním.
Zaměření Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid na výkon zdůrazňují v interiéru hliníkové dekory palubní desky a obložení dveřních panelů. Stropnice je zhotovena z materiálu Race-Tex. Standardní výbava zahrnuje vyhřívaný sportovní volant GT, přepínač režimů pro rychlou a přímou volbu požadovaného jízdního módu a sportovní sedadla nastavitelná v 18 směrech. Alternativně jsou k dispozici také kožená komfortní sedadla nastavitelná ve 14 směrech.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid
Zrychlení 0 – 100 km/h: 3,7 s
Max. rychlost: 295 km/h
Výkon: 544 kW
Objem: 4,0 l V8 Biturbo + elektromotor
Spotřeba: 2,0 – 1,7 l/100 km
Hmotnost: 2570 kg
Rozvor: 2895 mm
Cena v základní výbavě: 4 652 874 Kč včetně DPH