Společnost WOOD & Company jako lídr této transakce, spolu se svým joint venture partnerem Tatra Asset Management, (dále jako „kupující“) nejprve získá 60% podíl při dohodnuté celkové ceně transakce 450 milionů eur (při podílu 100 %). Zbývajících 40 % bude převedeno postupně v dohodnutých podílech v letech 2022, 2023 a 2024.
Celkové transakční náklady odpovídají hrubé tržní hodnotě aktiva (Gross Market Value). S ohledem na dopady aktuální pandemie Covid-19 poskytla společnost URW tříletou záruku na nájemné a participativní úvěr včetně earn-out mechanismu. Joint venture společností URW a kupujících rovněž pomohl refinancovat stávající dluh společnosti Aupark získáním bankovní půjčky v objemu 229,5 mil. eur.
„Akvizice Auparku, prvotřídního aktiva ve vynikající lokalitě, je v souladu s naší investiční strategií zaměřenou na kvalitní nemovitosti s etablovanou klientelou a silným mixem nájemců. Aupark skvěle doplňuje naše realitní portfolio a zároveň představuje pro naše klienty jedinečnou investiční příležitost se stabilními výnosy a příznivým poměrem rizika a návratnosti. Současné analýzy a trendy ukazují na očekávaný návrat spotřebitelů do obchodních center po odeznění pandemie, který potvrzují i aktuální zkušenosti ze zahraničí. Země, ve kterých se obchody již znovu otevřely, vykazují vysoký nárůst návštěvnosti. Společně s týmem Unibail-Rodamco-Westfield budeme pokračovat v rozvoji nákupního centra Aupark, abychom udrželi jeho pozici lídra na trhu v segmentu prémiových nákupních center. V letošním roce naplňujeme naší strategii a plánujeme vstoupit na další trhy střední a východní Evropy. Chystáme se využít výhodného tržního prostředí, které vytvořila pokračující pandemie, a dále rozvíjet naše portfolio,“ říká Martin Šmigura, investiční ředitel WOOD & Company zodpovědný za realitní aktiva na slovenském trhu.
Akvizicí obchodního centra Aupark se společnost WOOD & Company stala druhým největším vlastníkem kancelářských a nákupních center v Bratislavě a Praze. Celková hodnota realitního portfolia společnosti WOOD & Company po akvizici Auparku přesáhne 1 miliardu eur. Kromě Auparku vlastní WOOD & Company také nákupní centra Galerie Harfa a Centrum Krakov v Praze. Celkovou pronajímatelnou plochu v retailových aktivech navyšuje skupina na 115 tisíc metrů čtverečních.
Dokončení transakce se očekává v první polovině roku a je podmíněno splněním standardních odkládacích podmínek včetně schválení regulačními orgány. Společnost URW bude pokračovat ve správě nemovitosti společně s WOOD & Company až do úplného převzetí aktiva kupujícími a vypořádání mechanismu earn-out.
„Jsme velmi potěšeni, že můžeme spolupracovat s WOOD & Company na této důležité transakci, která představuje významný milník na slovenském trhu. Tato akvizice zároveň prokazuje odolnost prémiových nákupních center a dobrou likviditu této třídy aktiv, navzdory probíhající pandemii Covid-19. Transakce má jednoznačný smysl pro všechny zúčastněné strany a umožňuje společnosti URW urychlit posun v jejím hlavním strategickém cíli, kterým je snížení míry zadlužení,“ doplňuje Martin Makovec, ředitel investic a operací pro střední Evropu ve společnosti Unibail-Rodamco-Westfield.
“Pandemie působí jako akcelerátor, který přinesl do zavedeného transakčního procesu změnu. Po vypuknutí krize počátkem minulého roku byla většina fúzí a akvizic pozastavena nebo se přehodnocovala. Prodávající i kupující strany opakovaně vyhodnocovaly dopad krátkodobých a dlouhodobých faktorů, změny v hodnotovém řetězci a konkurenční prostředí. Těší nás, že jsme společně s našimi obchodními partnery prošli tímto obdobím nejistoty sebevědomě, ukázali jsme schopnost přizpůsobit se a udržet naše transakce na správné cestě. Na trhu jsme zaznamenali určité oživení a věříme, že objemy transakcí letos porostou,” dodal Lukáš Palaščák, Head of M&A ve společnosti WOOD & Company.
Aupark Bratislava je prémiové nákupní centrum s hrubou pronajímatelnou plochou 59 600 m2 a návštěvností 11,8 milionu (v roce 2019). „Prémiová nákupní centra, jako je Aupark, budou hrát jedinečnou roli při oživení ekonomiky po pandemii Covid-19. Jejich klientelu tvoří návštěvníci ze středních a vyšších vrstev, tedy skupiny obyvatel, které byly ekonomickými důsledky Covid-19 postiženy nejméně. Ve srovnání s konkurencí má průměrný návštěvník Auparku o 30 % vyšší příjem a během jedné návštěvy navštíví o pětinu více obchodů. Aupark navíc dlouhodobě profituje z vynikající polohy a životaschopnosti Bratislavy, která už tradičně patří mezi ekonomicky nejsilnější regiony EU. I proto jde v případě akvizice Auparku o výjimečný obchod, který pro nového majitele představuje nadstandardní hodnotu,“ uvedl Michal Soták z poradenské společnosti Cushman & Wakefield, která je předním odborníkem v oblasti retailu a nákupních center.
Prodej nákupního centra Aupark Bratislava, které je jediným aktivem společnosti URW na Slovensku, je plně v souladu se strategií společnosti snižovat zadluženost, dynamicky recyklovat kapitál ze stabilních aktiv a koncentrovat se na vlastnictví aktiv v klíčových evropských městech.