Když Scott.Weber, největší český poskytovatel flexibilních kanceláří, otevřel nedávno své již dvanácté centrum v Praze, umístěné v karlínské Rustonce, přiblížil se tím svému cíli ovládat do dvou let místo dosavadní třetiny celou polovinu českého trhu. Dosáhnout toho chce nejen expanzí v hlavním městě, ale i dalších regionech Česka.
„Velký nevyužitý potenciál vnímám zejména ve větších městech mimo Prahu. Ekonomická síla regionů roste a je zde řada moderně smýšlejících firem, které by chtěly sídlit v krásných kancelářích v prémiových lokalitách,“ říká Adam Zvada, majitel společnosti Scott.Weber, podle něhož má coworking zajímavý potenciál také ve státní správě.
Důvod? Doba, kdy zaměstnanci seděli osm hodin v kuse u jednoho stolu, je podle Zvady dávno pryč. „Dnes jsou kanceláře zejména místem pro potkávání, kooperaci a kreativní proces,“ vysvětluje, že přesně takové pojetí pracovního prostředí očekává a podle průzkumů i vyžaduje nastupující generace, ať už ve věku mileniálů, nebo generace Z.
Z benefitu normou
Coworkingový boom, který v Česku probíhá v posledních dvou letech a kvůli němuž také realitně-poradenská společnost 108 Agency nedávno uvedla srovnávač coworkingů Desking.cz, má ovšem stále rezervy. Zatímco v kvalitě pracovního prostředí jsme se podle zdejších operátorů téměř vyrovnali Západu, ve stylu myšlení máme co dohánět.
„V zahraničí je již několik let zcela běžné, že coworkingové prostory využívají i renomované společnosti působící například v advokacii. U nás to donedávna byly start-upy, agentury a mladé technologické firmy. To se ale postupně mění,“ říká Petr Míka, brand manažer coworkingové sítě HubHub, která provozuje dvě pobočky v Praze a další ve Varšavě, Bratislavě, Budapešti a Londýně.
Milníkem v tomto ohledu byla pandemie, která přinesla totální změnu obvyklého pracovního modelu. Ať už proto, že home office, jenž byl před příchodem viru pouhou formou benefitu, se v dobách lockdownů stal jedinou možností, jak pokračovat v práci. Roli tu sehrál i fakt, že dlouhodobé smlouvy v kancelářských pronájmech jednoduše pozbyly smyslu.
„Velkou váhu v rozhodování, jakou cestou by měla firma jít, má flexibilita. Zda si vybrat nějaké coworkingové řešení, nebo něco fixního, a pokud fixního, tak je snaha to časově co nejvíce omezit,“ vysvětluje Karel Pelán, country manažer IWG pro Česko a Slovensko, společnosti, která pod značkami Regus a Spaces provozuje celosvětově 3500 poboček flexibilních kanceláří, z toho třináct v Praze.
Poradenská společnosti JLL před třemi lety predikovala, že do roku 2030 bude celosvětově až třicet procent kancelářských prostor fungovat ve flexibilním režimu. „Očekáváme, že to bude ještě víc. Už nyní je zájem o hybridní formu práce, a tedy i flexibilní kanceláře, vyšší než před pandemií a předpokládáme, že poroste i nadále,“ dodává Pelán.
Od hot deskingu k hybridu
Na konci roku 2018 bylo v Praze celkově 47 800 metrů čtverečních coworkingových center a servisovaných kanceláří. V současnosti je v hlavním městě jen coworkingových center více než 50 tisíc metrů čtverečních a servisovaných kanceláří dalších 58 tisíc. I to ovšem mělo svůj vývoj, který započal dávno před covidem. Korporace – nutno dodat, že hlavně v zahraničí – v 90. letech minulého století objevily rotační model zvaný hot desking.
„Jednoduše si spočítaly, že kvůli dovoleným a nemocím zůstává trvale neobsazena až třetina stolů. Začaly tak praktikovat variantu optimalizovaného týmu, kdy si každý zaměstnanec, který ráno přišel do práce, sednul tam, kde bylo zrovna volno,“ říká Karel Pelán. Z této praxe se vyvinul dnes tolik oblíbený hybridní model práce, kdy zaměstnanec tráví až polovinu své pracovní doby mimo firmu, ať doma, nebo v coworkingových centrech.
Tento model se rozšířil mezi velké firmy do té míry, že jejich zastoupení je dnes u řady operátorů flexibilních kanceláří většinové. Například ze 60 až 75 procent se nadnárodní koncerny podílejí na pronájmech u IWG nebo WeWork, přičemž klienty první z nich je 83 procent společností uvedených v žebříčku Fortune 500. Na podobnou klientelu se letos hodlá zaměřit podle svého zakladatele Lubomíra Šilhavého i společnost WorkLounge, která na trh nově přinese nabídku kancelářských prostor v celkovém objemu šesti tisíc metrů čtverečních.
„V mnoha případech jsou korporátní klienti základním pilířem cash flow coworkingových operátorů a zisky z těchto pronájmů pak umožňují jejich další růst a inovace,“ říká Lenka Šindelářová ze 108 Agency. Velké firmy mají zájem o pronájem vlastních prostor v rámci center, tedy o vlastní uzavřené kanceláře, ovšem se všemi benefity, které práce v coworkingu nabízí: flexibilitou, sdílením, networkingem, kreativním spiritem, obvykle prémiovou lokalitou a skvělou dostupností. A samozřejmě i perfektními službami.