Pokuste se vrátit v mysli o jedenáct let zpátky a říct si, kdybyste opět stáli před rozhodnutím založit firmu na silniční kola, zda byste do toho šli znovu?
Ondřej Novotný: Všichni víme, že nejde dvakrát vstoupit do stejné řeky. Po jedenácti letech máme úplně jiné zkušenosti, během nichž jsem si asi tak tisíckrát v duchu řekl, že bych do toho v životě nešel, že je to úplný nesmysl a trápení. Nakonec ale vždycky pozitiva převáží ta negativa. Shodou okolností mám velmi podobně staré děti, syn se mi narodil rok před Festkou a dcera rok po založení firmy. Každý den vidím, jak obě děti rostou a jak se mění naše starosti. A podobné situace řešíme v naší firmě. Takže ano, jednoduchá odpověď zní: ano.
Michael Moureček: Posledních deset let s Festkou byl takový hezký závod, jeden velký mejdan a opravdová jízda. Nedovedu si představit, že bych dělal něco jiného, něco, co by nám přineslo tolik zajímavých cest po světě, setkání s tolika zajímavými lidmi. Bylo to těžké, ale návykové.
Pamatujete si ještě původní myšlenku, která vedla k založení firmy?
MM: Na počátku byla náhoda. V den mých narozenin před jedenácti lety se mi ozvali rodiče, že by mi chtěli dát jako dárek kolo. Žádné jsem tehdy nepotřeboval, ale lákala mě představa nechat si postavit kolo na míru. Takové, jaké jsem si nechával stavět na začátku své kariéry. Ondřej byl z této myšlenky taky nadšený, a protože ve dvou se to lépe táhne, začali jsme shánět někoho, kdo nám oběma kola vyrobí. Čím byla naše představa jasnější, tím menší byla ochota rámařů nám vyhovět. Nakonec nám nezbylo než si vyhrnout rukávy a pustit se do výroby sami.
Vzpomenete si na svého prvního zákazníka?
ON: Já mám tuto část trochu zamlženou. Nicméně prvního zákazníka si pamatuji. Fakturu číslo jedna má náš kamarád Zdeněk. Ten si pořídil fixie kolo, které jsme složili z různých dílů. Nebyla to naše výroba. Prvním zákazníkem, který využil našich komplexních služeb, byla jedna slečna z Prahy. Známe ji dodnes. Dokonce ten její první rám máme zpět, protože před časem přijala naši nabídku na výměnu za jiný, nový, lepší…
Další zákazníci byli spíš kamarádi, kteří vám chtěli pomoct, nebo se ze zábavy dvou kamarádů stal brzy byznys?
ON: Začínali jsme v garáži předělávkami kol a při tom skoro dva roky studovali, co chce trh. Ne proto, že bychom si nevěřili, že bychom nedokázali vyrobit něco lepšího. Bylo ale velmi zajímavé nechat potenciální zákazníky přicházet s dotazy, kterým jsme se snažili průběžně vyhovět. Díky tomu jsme se hodně naučili – spousta lidí si objednávala úplné nesmysly. Naučilo nás to vyhodnocovat, zda má smysl se takovou věcí zabývat, nebo ne. Ale na kamarádech náš byznys úplně nestál, spíš naopak.
Takže od kdy jste firma, která dělá skvělá kola?
ON: První rámy jsme byli schopni vyrobit někdy v roce 2012, takže uběhly dva roky od založení firmy, než jsme se dostali ke skutečnému kolu Made by Festka. Přitom jsme dál a dál investovali do vývoje. Nicméně na dnešní úroveň kol jsme se dostali až někdy v roce 2015. Pět let trvalo vyvinout všechny procesy a dotáhnout produktový design. Od roku 2015 si můžeme říkat, že jsme se stali sice mikroskopickou, ale etablovanou značkou v našem specifickém segmentu.
MM: První dva roky jsme to měli trochu jako zájmový kroužek. Hračku, kterou si postupně vyvíjíte. Skoro by se dalo říct, že nás klienti zdržovali od práce, protože věnovat se jim znamenalo, že jsme nemohli dělat to, co jsme dělat chtěli a potřebovali, čili výzkum a vývoj.
Zkuste popsat svůj vztah a vaše role ve firmě. Ondro, jaká je role Michaela?
ON: Michael má nezastupitelnou roli, protože je tím prvním, kdo přichází s nápady, vytváří značku jako takovou. Vizi, kam máme směřovat, jaký má produkt být, jakou má mít kvalitu, jaké atributy má splňovat. Bezpochyby je i tváří Festky, v této roli je úplně nezastupitelný.
A jak by charakterizoval Ondru Michael?
MM: Festka by nikdy nevznikla bez Ondřeje, protože mít vizi je jedna věc, ale rozdělit myšlenku na dílčí části a ty začít realizovat, to je dovednost, kterou v sobě Ondřej nese úplně výjimečným způsobem. Jeho systematičnost, pracovitost a cit pro improvizaci nám umožnily Festku vybudovat. Díky němu produkty, které vymyslím, mohou vzniknout.
Festka má za sebou jedenáct let – spousta kapel nevydrží ani polovinu tohoto času. Byla někdy doba, kdy jste měli „partnerskou“ krizi, že byste přemýšleli, že půjdete každý svojí cestou?
MM: Žádnou si neuvědomuji. Ne že bychom nezažívali krize, ale spíše jen běžné, které se nevyhnou žádným partnerům.
ON: Já to cítím stejně. Jasně, přišly interní krize, že se vám ráno nechce vstát a jít do práce. Pokud tato situace a nálada trvá delší dobu než jenom jedno ráno, tak si vezmete dovolenou, kde přijdete na jiné myšlenky. Pak se zase vrátíte a pochopíte, že vám práce vlastně chybí. Ale takovou tu lidskou krizi, že bychom se jeden druhému nemohli podívat do očí, jsme nezažili.
Pokud zůstaneme ještě na chvíli u osobních otázek, kterou z vlastností, jimiž disponuje ten druhý, byste chtěl mít?
ON: Já jsem systematický. Stojím nohama pevně na zemi, mám rád počítače a veškeré systémy řízení a tak dále. Ale velmi rád bych měl Michaelův dar slova a kreativitu. Jsem ve svém těle spokojený, neměnil bych, ale jsou situace, kdy bych si chtěl umět stejně dobře stoupnout před kameru a před mikrofon a říct spatra věty, co říká Michael, a umět lidi nadchnout. Což je vlastnost, za niž mu patří můj obdiv.
MM: Já bych chtěl umět kouzlit s Excelem tak, jak to umí Ondra (smích). Chtěl bych nevalit před sebou tolik balvanů a být systematičtější ve výběru priorit. Měl bych pak život možná trošku snazší. Já jsem ale rovněž šťastný ve své pozici a jsem rád, že mám kolem sebe lidi, jako je Ondra, kteří mi s těmi balvany pomáhají.
Jak by mělo z vašeho pohledu vypadat dokonalé kolo?
MM: To je komplikovaná otázka. Dokonalé kolo je to, které dokonale vyhovuje vašim potřebám. Pokud se potřebujete dostat někam rychle po městě, může to být sdílené kolo. Pokud máte 150 nebo 205 centimetrů, oceníte kolo na míru. Pokud je cyklistika středobodem vašeho života, oceníte individuální stavbu. Na tyto zákazníky se primárně soustředíme. Dokonalé kolo z našeho pohledu má rám na míru, zajímavou selekci komponentů a zajímavý design. Každý jezdec má jinou postavu a jinou duši a zaslouží si jiné kolo.
Co to znamená?
MM: Naše umění spočívá ve schopnosti poznat, kdo jste, abychom vám pomohli najít odpovídající design a cenovou hladinu úměrnou vaší peněžence či postavení. Je to jako s oblekem na míru, musíme poznat, co unesete. Ne každý se cítí dobře na extravagantním kole a ne každý považuje za rozumné utratit za kolo tolik jako za hezké auto. Musíte odejít spokojený, a jestli je výsledkem jednoduché, levné, nebo super drahé kolo, je jedno. Musíte ho milovat, jen tak na něm budete chtít jezdit znova a znova.
Co bych vám o sobě měl prozradit, abyste mi pomohli vybrat kolo?
ON: Vnímáme čtyři typy zákazníků.První nechce ztrácet čas výběrem. Takovému navrhneme variantu A a variantu B, on si vybere a je to. Pak jsou lidé, kteří chtějí něco unikátního. Pro ty každý rok vytváříme unikátní kolekci designů. Celkem velkou skupinu tvoří lidé s nějakým handicapem, kteří potřebují něco speciálního. Poslední skupinou jsou individuální stavby, které realizujeme na zakázku. U této kategorie zákazníků se snažíme zjistit, jaký je jejich životní styl, jaký mají doma nábytek, jakým jezdí autem, jaké mají koníčky, jaké byly významné milníky v jejich životě a podobně. Vytvořili jsme třeba kolo, které vypadá jako z porcelánu. Nedostali jsme vůbec žádné zadání. Zjistili jsme ale, že klient hraje na flétnu, je to vášnivý cyklista, family man a sběratel kol, a právě porcelánu. Tak jsme mu vyrobili kolo, které z odstupu vypadá, jako by bylo z malovaného čínského porcelánu, ale při detailním pohledu zjistíte, že to, co vypadalo jako ornamenty, jsou ve skutečnosti ilustrace, které obrazově popisují jeho život.
Máte ještě nějaké podobné zakázky?
MM: Aktuálně vyrábíme kolo pro člověka, který má významné postavení ve světě fotografie. Proto experimentujeme s lakem, který reaguje na UV světlo, takže bude fungovat jako neustále se vyvolávající fotografie. Náš zákazník chtěl vzdát úctu svým předkům, kteří stáli u samého zrodu fotografie. Našim cílem je vytvořit za tím kolem příběh. Když je uvidí někdo, kdo příběh nezná, bude je považovat za hezké a povedené kolo, ale když si vyslechne příběh majitele, pozná, že důvod, proč vypadá tak, jak vypadá, je mnohem hlubší.
Tvořit kola na míru, vypadá jako skvělá práce. Otázkou je, jestli je to také skvělý byznys? Nebo zda by vás vyrábět sériově nestálo mnohem méně úsilí?
ON: Máme štěstí, že jsme začali s individualizací úplně na začátku, takže je to pro nás přirozené. Na začátku bylo každé kolo jiné, dneska tvoří 80 procent našich prodejů něco, co by šlo nazvat katalogovým kolem. Vidíte kolo na obrázku a chcete stejné. Poměr 80 standard 20 custom nám vyhovuje a chceme ho udržet. Každopádně nevnímám, že by bylo snazší, kdybychom od začátku vyráběli sériově. V takovém případě by vznikal velký tlak na obchod, jak celou sérii prodat. Pod tímto tlakem by bylo velmi těžké začít s custom programem. Dnes se k sériím postupně dostáváme, ale pořád platí naše krédo, že každý klient je originál, a pokud chcete něco nestandardního, jsme tady pro vás.
Kolik procent z objemu výroby tvoří export?
ON: Z hlediska kusů je to 97 procent export a jen 3 procenta zůstanou v ČR. Nicméně z hlediska obratu u nás zůstávají více než 3 procenta, protože překvapivá část těch nejdražších kol jezdí na domácích silnicích.
A jak se o vás v zahraničí dozvěděli?
MM: Naším hlavním marketingem jsou naši zákazníci. Na začátku jsme si stanovili cíl, že se pokusíme vymyslet produkt, který bude mířit na nejnáročnější cyklisty na světě. Vytipovali jsme si potenciální zákazníky-ambasadory, kterým jsme prodali naše kola. Nebylo to vůbec lehké, přesvědčit někoho, kdo si může koupit jakékoliv kolo na trhu, že si má vybrat zrovna nás a zaplatit nemalé peníze. Vynaložili jsme na to velmi mnoho energie a vyplatilo se to. Postupně jsme našli tyto klíčové zákazníky na každém kontinentu. Tito první trendsetteři začali přitahovat další a další lidi kolem sebe a pomohli nám růst. Příkladem za všechny je třeba Miami, kde je dnes jedna z nejsilnějších komunit festek na světě, a přitom nejbližší dealer je v New Yorku.
Mnoho výrobních podniků se dnes potýká s nedostatkem dílů. Týká se to i Festky?
ON: Samozřejmě, že určitou nejistotu cítíme. Nicméně nestalo se, že bychom museli odmítnout klienta kvůli tomu, že bychom nedokázali splnit jeho přání. Máme štěstí, že nepotřebujeme milion čipů, abychom vyrobili milion aut. Náš přístup může být kreativní. Proto když nedokážeme někomu sehnat konkrétní sadu komponentů, kterou si přál, jsme schopni nahradit ji podobnou, nebo navrhneme nějaký upgrade. Náš byznys může kriticky ohrozit pouze nedostatek rámů, ale jejich výrobu máme zcela pod naší kontrolou.
Když už mluvíme o jednotlivých komponentech, je tedy Festka české kolo?
MM: Určitě je, protože základem je rám a ten se vyrábí a vyvíjí v Česku. Ne že bychom o tento titul záměrně usilovali, ale jednoduše ty nejzajímavější technologie a nejlepší mozky jsme našli v ČR. Náš průmysl má skvělou tradici i současnou úroveň a je radost tady tvořit nové produkty. Pokud jde o komponenty – světu vládnou tři značky. Jedna z nich, japonský výrobce Shimano, sice vyrábí část produkce v Ostravě, ale na naše kola se tyto komponenty nehodí a používáme ty vyrobené v Japonsku. Dalším významným producentem komponentů je Itálie či Německo.
Když vymýšlíte nové kolo, co je dříve – design, nebo konstrukce?
MM: Jedná se o velmi komplikovaný proces. Aktuálně připravujeme nový rám a výsledný produkt bude hotový nejdříve za dva roky, přičemž minimálně rok a půl už na něm pracujeme. Musíme udělat rešerše, odhadnout, kam se vydá konkurence, co budou zákazníci potřebovat… Design je důležitou součástí procesu. To nejdůležitější je vytvořit produkt, o který bude mít část trhu zájem. Je to skoro jako u filmu, na začátku potřebujete producenta, kterého sice nikdo nezná, ale pokud on nerozhodne, že se projekt bude realizovat, protože je zde poptávka na trhu, tak žádný film nevznikne.
Některé filmy ale vydrží jen sezónu, jiné se stanou klasikou…
MM: Kola vždycky navrhujeme tak, aby jejich tvar fungoval velmi dlouhou dobu. Když se dnes podíváte na naše kolo, tak úplně stejně na vás bude působit za deset let a úplně stejné by bylo před deseti roky. Snažíme se, aby designově naše kola nestárla, což je rozdíl oproti ostatním výrobcům, kteří se snaží vytvořit design, který je atraktivní dnes a za tři roky bude vypadat zastarale a tím vás donutí ke koupi nového kola. K nám se klienti rovněž vracejí, protože si chtějí udělat radost něčím novým, ale velmi často si původní kolo nechávají, takže skoro neexistuje obchod s festkami z druhé ruky.
Poměrně rychle se rozvíjí segment elektrokol, vy zatím v nabídce žádné nemáte. Je to záměr? Je elektrokolo něco, co se neshoduje s vaší filozofií?
MM: Momentálně máme ve vývoji zhruba pět elektrokol, hlavně proto, abychom získali nějakou zkušenost s celou touto kategorií. K finálnímu produktu je však ještě hodně daleko. Momentálně nás limituje legislativa. Na dobrém silničním kole se celkem snadno pohybujete třicítkou. Dnešní motory se však musí odpojit od 25 kilometrů v hodině a pak s sebou táhnete vysokou hmotnost motoru. Chcete-li mít výkon motoru vyšší, musíte mít registrační značku, nesmíte na cyklostezku atd. Současná elektrokola pokrývají potřeby spousty zákazníků, ale naše potřeby jsou jiné a bude nějaký čas ještě trvat, než se věci změní. Pak budeme připraveni uvést na trh něco zajímavého.
Už rok a půl pracujete na modelu, který bude na trhu až za dva roky. Dokážete tedy už dnes poznat, jaké budou technologické trendy v roce 2023? Třeba v oblasti materiálů?
MM: V materiálech plyne čas celkem pomalu. První karbonová kola jsou známá od začátku 80. let a pořád je tento materiál na začátku. Předtím se sto let dělala kola z oceli. Více a více se prosazuje využívání 3D tisku, ale i to je velmi pozvolný proces. Rychleji než materiály se mění potřeby zákazníků a na to se soustředíme.
Nezajímá vás i jiný segment kol, třeba BMX a podobně?
MM: Je potřeba si říct, kdo je naším zákazníkem – je to muž nebo žena 40+ a kolo si kupuje pro sebe. Typickými zákazníky jsou ti, kterým právě odrostly děti, změnil se jim životní styl, začínají se víc starat sami o sebe. Začínají se znovu poznávat, jinak oblékat, nachází si nové koníčky, mají víc peněz a času, než měli před lety, a tak si pořídí silniční kolo. BMX je spíše záležitost dětí a teenagerů. Horské kolo umíme vyrobit, ale lidé v tomto segmentu nemají potřebu individualizace, takže bychom plně nevyužívali našich možností. Je velmi důležité mít velkou expertizu a znalost oboru. Já se vyznám v silničních kolech, a proto se držíme toho, čemu rozumíme. Tento trh je dostatečně velký a nemusíme se bát, že nebudeme mít kam růst.
Jaký je obrat Festky?
ON: Za loňský rok to bylo kolem třiceti milionů, zaměstnáváme kolem dvaceti lidí, z nichž asi dvanáct je ve výrobě. Zbytek je administrativa a obchod.
Daří se vám v Asii i Americe… Neuvažovali jste, že byste se tam přesunuli nebo založili pobočku?
ON: Teprve nedávno jsme se naučili ta kola vyrábět, proto je náš obrat relativně malý. Dnes děláme velké kroky k tomu, abychom rostli. Jedním z nich může být i založení pobočky ve Spojených státech nebo v Asii, a to hlavně z důvodu nákladné logistiky.
A kde byste chtěli vidět Festku třeba za deset let? Jako velkou firmu, nebo spíše butikového výrobce fajnových kol?
ON: Už není cesta zpět. My jsme měli tu možnost se na začátku rozhodnout, jestli zůstaneme malí a skromní a budeme pouze dva kamarádi montující kola pro známé, což jsme zavrhli. Pro mě je jediná možná cesta zásadní růst. Rád bych viděl pobočky na třech kontinentech, vlastní obchody v pěti významných městech na světě. Myslím, že to bude zábava na zbytek mých dní, něco, co mě bude zaměstnávat ve dne i v noci.
Michael už jednou z kola sesedl a trvalo pár let, než se vrátil do sedla. Jaké plány máte s Festkou?
MM: Nemusím nezbytně na kole jezdit. Baví mě být součástí komunity. Doufám, že za deset let budeme velkou, zdravou, stabilní společností, která bude mít celosvětový význam. Rádi pomáháme lidem objevovat krásy cyklistiky – a to je to, co chci dělat.
Autor: Matej Šišolák
Foto: Festka