Britská automobilka Aston Martin Lagonda Limited byla ve své původní podobě založena již v roce 1913 a prakticky od svého zrodu se věnovala především výkonným sportovním vozům, které vždy patřily mezi špičku na trhu. K popularitě jejích vozů přispělo i spojení se jménem slavného tajného agenta. Vždyť James Bond jezdí v těchto vozech s jistými přestávkami od šedesátých let dvacátého století až do současnosti.
Aston Martin využívá v boji o zákazníky nejen slavného superagenta, ale především všechny přednosti svých vozů. To velmi dobře demonstruje model DBS Superleggera Volante, který měl světovou premiéru na jaře roku 2019 a do modelového roku 2022 zamířil s označením DBS Volante. Za zkrácením jména přitom není třeba hledat žádné změny v technice, designu či výbavě, které by snižovaly kvality tohoto výjimečného kabrioletu.
Dokonalé proudění
Aston Martin DBS Volante se skládací plátěnou střechou přímo vychází ze svého o necelý rok staršího sourozence s pevnou střechou, což se plně odráží v jeho technice i vzhledu. Ten vznikl pod vedením renomovaného kreativního ředitele značky Marka Reichmana. Karoserie kabrioletu s celkovou délkou 4715 mm, šířkou 1970 mm a výškou 1295 mm se díky tomu pyšní úchvatným prolínáním plynulých linií s dramatickými křivkami od přídě až po záď.
Model DBS Volante neohromuje pouze svým vzhledem, ale také dokonalým propracováním svých aerodynamických vlastností. Agresivně působící příď zrychluje proudění vzduchu pod přední částí vozu pro zvýšení přítlaku a zároveň také pro ještě lepší chlazení brzd v předních kolech. Provedení boků mezi koly napomáhá plynulému proudění vzduchu podél vozu a zlepšuje jeho stabilitu při vysokých rychlostech. Zadní partie spolu s dvojitým difuzorem co nejúčinněji neutralizují vztlak. Výsledkem všech těchto řešení je skutečnost, že DBS Volante při maximální rychlosti generuje přítlak 177 kg, což je jen o 3 kg méně než u sesterského kupé. Na kabriolet s plátěnou střechou je to vynikající hodnota.
Maximální prožitek
Volante je jméno, které je již tradičně spojeno s kabriolety značky Aston Martin, a dává jasně najevo, že i přes použití skládací střechy nabídne jeho nositel nadprůměrnou jízdní dynamiku. Nejinak je tomu i u modelové řady DBS. Inženýři a designéři automobilky tvrdě pracovali, aby vytvořili co možná nejdokonalejší plátěnou střechu. Výsledkem je řešení, které ohromuje ladnými liniemi i použitými materiály a technikou.
Elektricky ovládaná střecha v sobě skrývá celkem osm vrstev materiálů, které zajišťují tepelnou i akustickou izolaci na co nejvyšší úrovni pro maximalizaci komfortu všech cestujících v interiéru vozu. Pro požitek z jízdy v otevřeném voze se střecha otevře a poskládá do prostoru za zadními sedadly za pouhých 14 sekund, zatímco její rozložení nad interiérem si vyžádá 16 sekund. Střechu lze ovládat zevnitř vozu a rovněž i za pomoci dálkového ovládání v klíči v okruhu dvou metrů od automobilu.
Dynamický prostor
Dojem rychlosti, který svými liniemi vyvolává karoserie DBS Volante, se opakuje i po usednutí do jeho interiéru s uspořádáním sedadel 2 + 2. Ten totiž sází na ostřeji řezané rysy, jejichž dynamické působení podporují i zvolené materiály čalounění a obložení prostoru pro cestující od sedadel přes palubní desku až po středový tunel a výplně dveří.
Řidič má před sebou sportovně tvarovaný volant s příjemně tlustým věncem a za ním moderně řešený přístrojový štít. Možná jako výlet proti proudu času může v dnešní době působit větší porce tlačítek na středovém panelu, ale Aston Martin nikdy neměl příliš velký problém jít vlastní cestou. Navíc řadě řidičů jsou i dnes klasické ovladače mnohem sympatičtější než všudypřítomné dotykové displeje, na nichž je většinou potřeba se k příslušné položce doslova proklikat, což není příliš elegantní.
Dvanáctiválcová symfonie
Aston Martin sice v minulosti proslavily jeho vlastní pohonné jednotky, ale v současném světě zatíženém záplavou legislativních nařízení má poměrně malá automobilka bez opory nadnárodního koncernu silně ztížené startovní podmínky při vývoji nových motorů. Proto se Aston Martin pustil do spolupráce s německou značkou Mercedes-AMG, patřící pod křídla koncernu Daimler AG. Mezi výsledky tohoto spojenectví patří i dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,2 litru. Ten automobilka vyladila pod kapotou DBS Volante na nejvyšší výkon 533 kW (725 koní) s maximálním točivým momentem 900 N.m. Tyto hodnoty míří prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky na kola zadní nápravy a umožňují čtyřmístnému kabrioletu dosáhnout maximální rychlosti 340 km/h.
Aston Martin DBS Volante
- Zrychlení: 0–100 km/h: 3,6 s
- Max. rychlost: 340 km/h
- Výkon: 533 kW
- Objem: 5,2 l
- Spotřeba: 13,5 l/100 km
- Hmotnost: 1863 kg
- Rozvor: 2805 mm
- Cena v základní výbavě: od 262 100 GBP (cca 7 605 000 korun)
Autor: Ondřej Pavlůsek
Foto: Aston Martin