BMW i4 stanovuje nová měřítka ve své třídě nejen v oblasti jízdní dynamiky, komfortu v interiéru a přitažlivosti designu exteriéru, ale také nekompromisně vysokými standardy při výběru prémiových materiálů a jejich zpracování. Pátá generace BMW eDrive, kterou tvoří řídicí výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a systém nabíjení, stejně jako vysoce integrované elektromotory, propůjčuje modelu i4 sportovní jízdní vlastnosti a výkony, jimiž jsou vozy značky BMW proslulé. To vše v kombinaci s přesvědčivou každodenní použitelností a schopností jízdy na dlouhé vzdálenosti.
Dynamické linie
Elegantně protáhlé proporce BMW i4 vycházejí z celkové délky 4785 milimetrů, šířky 1852 milimetrů, výšky 1148 mm a rozvoru náprav 2856 mm. Rozchod předních kol 1600 milimetrů a zadních kol 1630 milimetrů představuje ideální základ pro naladění podvozku, který zlepšuje dynamiku v zatáčkách a současně je základem svalnatě působícího postoje modelu i4. Krátké převisy, štíhlé sloupky, dveře s bezrámovými okny a linie střechy, která plynule přechází do zadní části vozu, podtrhují siluetu vozu dokonale zapadající mezi kupé značky BMW.
Vynikající aerodynamické vlastnosti karoserie modelu i4 mají pozitivní vliv na výkonnost i dojezd. Elektrické čtyřdveřové kupé se pyšní hodnotou součinitele odporu vzduchu (cx) pouhých 0,24. Všechny části karoserie byly vyrobeny podle aerodynamických zásad od předního nárazníku přes vnější zpětná zrcátka až po integrovaný spoiler na víku zavazadlového prostoru. Obal vysokonapěťové baterie, spodní kryt motoru a kryt podvozku tvoří souvislou plochu usměrňující proudění vzduchu podél podvozku.
Kouzlo moderního prostoru
Interiér BMW i4 spojuje čistý designový styl a moderní prémiovou atmosféru s mimořádně progresivním přístupem k palubní desce, která je zaměřená na potřeby řidiče. Je velmi tenká, nízká a digitální. Tvoří ji přístrojový panel s úhlopříčkou 12,3 palce a kontrolní displej s úhlopříčkou 14,9 palce, které se efektivně spojují do jediné a na řidiče nasměrované jednotky.
Bohatý zážitek z jízdy zaručují i další části interiéru. Standardem jsou sportovní sedadla a volant s multifunkčními tlačítky. Vysoká středová konzole a hladký povrch přecházející z přístrojové desky do výplní dveří umocňují dojem příjemného obklopení posádky celým vozem. Interiér modelu i4 přesto nabízí dostatek prostoru až pro pětici cestujících. Velká zadní výklopná stěna umožňuje pohodlný přístup do praktického zavazadlového prostoru o objemu 470 až 1290 litrů.
Zážitek z jízdy
BMW i4 míří k zákazníkům ve dvou modelových variantách s čistě elektrickým pohonem. První z nich s označením eDrive40 disponuje elektromotorem s pohonem zadních kol a nabízí sportovní styl kombinovaný s ohromující hospodárností. Pohonná jednotka dosahuje maximálního výkonu 250 kW (340 k) v rozmezí 8000 až 17 000 otáček za minutu a poskytuje točivý moment 430 N.m, který je k dispozici okamžitě po rozjezdu.
BMW i4 eDrive40 zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 190 km/h. Kombinovaná spotřeba elektřiny v cyklu WLTP se podle údajů výrobce u tohoto modelu pohybuje mezi 16,1 a 19,1 kWh na 100 km. Dojezd na jedno nabití má být až 590 kilometrů.
Druhou nabízenou variantou je i4 s označením M50, které je prvním plodem spolupráce mezi divizemi BMW M a BMW i. Tento model s dvojicí elektromotorů a pohonem všech kol má nejvyšší výkon 400 kW (544 k) a točivý moment 795 N.m. Tyto hodnoty umožňují akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 225 km/h. Kombinovaná spotřeba elektřiny v cyklu WLTP se zde pohybuje od 19 do 24 kWh a dojezd na jedno nabití je až 520 kilometrů.
Přirozený postup
Vysokonapěťovou baterii s nejmodernější technologií bateriových článků lze nabíjet stejnosměrným proudem až do výkonu 200 kW. Po připojení k vysokovýkonným nabíjecím stanicím, jaké se nacházejí především na hlavních dopravních tazích, tak lze během pouhých deseti minut dodat do vozu energii, která prodlouží dojezd o 164 kilometrů v případě BMW i4 eDrive40 a o 140 kilometrů v případě BMW i4 M50.
Připojení vysokonapěťové baterie k běžné domácí zásuvce nebo k nabíjecí stanici Wallbox umožňuje její napájení střídavým proudem z jednofázové i třífázové sítě, a to nabíjecím výkonem až 11 kW. Tímto způsobem dokáže BMW i4 zcela vybitou baterii nabít na 100 procent za méně než 8,5 hodiny.
Modely BMW i4 jsou v Evropě standardně dodávány s kartou BMW Charging, nabíjecím kabelem Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice a univerzální rychlonabíječkou Flexible Fast Charger. Kromě nabíjecí stanice BMW Wallbox pro nabíjení výkonem až 11 kW jsou ve spolupráci s odbornými partnery nabízeny i další produkty pro domácí nabíjení.
BMW i4 eDrive40
- Zrychlení: 0–100 km/h: 5,7 s
- Max. rychlost: 190 km/h
- Výkon: 250 kW
- Objem: elektromotor
- Spotřeba: 16,1–19,1 kWh/100 km
- Hmotnost: 2125 kg
- Rozvor: 2856 mm
- Cena v základní výbavě: 1 479 400 korun včetně DPH
Autor: Ondřej Pavlůsek
Foto: BMW