První sériový motocykl značky BMW narýsoval její šéfkonstruktér Max Friz v prosinci roku 1922. Srdcem tohoto stroje byl vzduchem chlazený dvouválcový čtyřtaktní motor typu boxer, což je koncepce, které je německý výrobce věrný prakticky dodnes. Veřejnosti se tento motocykl jako BMW R 32 poprvé představil 28. září roku 1923 na autosalonu v Berlíně a odstartoval nebývalý úspěch.
Na oslavu svého stoletého výročí uvedla značka BMW Motorrad v letošním roce na trh výjimečná provedení svých modelů R nineT Roadster a R 18 v edici 100 Years. Druhý jmenovaný model v tomto provedení působí skutečně úžasným dojmem a vizuálně se silně přibližuje svým prapředkům v čele se zakladatelem rodu. V souladu s rokem, v němž se představil první motocykl BMW, je produkce obou modelů limitována na pouhých 1923 kusů pro celý svět.
Odkaz minulosti
Slavnými modely z historie německé značky je inspirováno barevné provedení BMW R 18 100 Years, které kombinuje černý lak a vysoce lesklé chromované plochy, stejně jako dvojité bílé linky a logo 100 Years. Lakování v kombinaci s chromovanými povrchy má v konstrukci motocyklů téměř stoletou tradici. Chromované povrchy, které se obvykle skládají z měděné, niklové a finální chromové vrstvy, se vyznačují tvrdostí, a tudíž vysokou odolností, velmi dobrou ochranou proti korozi, ale především zářivým zrcadlovým leskem. Díky tomu se chrom stal v kombinaci s vysoce kvalitními laky od konce dvacátých let dvacátého století běžným stylistickým prostředkem designérů.
Palivová nádrž výročního modelu svými chromovanými boky jen dokazuje přednosti tohoto řešení a zároveň svým tvarem a bílými linkami odkazuje na linie elegantního modelu R 5 z roku 1936. Koncepci lakování na chromu v provedení Classic Chrome najdeme v kombinaci s dvojitou bílou linkou u R 18 100 Years také na blatníku zadního kola. Přední blatník a boční kryty jsou lakovány v černé barvě, přední blatník je navíc doplněný dvojitými bílými linkami. S celkem harmonicky ladí dvoubarevné sedlo Option 719 v kombinaci černé a tmavě červené pojmenované Oxblood s kvalitním prošíváním ve tvaru diamantů.
Černá barva jako symbol tradice BMW Motorrad zdobí také motor, skříň převodovky a pohon zadního kola. Přesné označení této černé barvy je Avus Black a odkazuje na legendární vysokorychlostní závodní trať v Berlíně, kde značka BMW Motorrad kdysi slavila velké závodní úspěchy a kde ji dodnes připomíná pomník Avus s jejím továrním jezdcem Ernstem Hennem.
Nepřehlédnutelný lesk
BMW R 18 100 Years zdobí řada chromovaných dílů z nabídky výbavy Chrome Design. Vysoce kvalitní a odolné pokovení nesou mimo jiné řídítka i jejich představec a koncovky, zpětná zrcátka, brzdové třmeny, páky řazení i brzdy, kryt bloku motoru, víka hlav válců a výfukové svody. Mezi další speciální prvky se řadí i chromované koncové tlumiče výfukového systému Akrapovič s perforovanými koncovkami podobnými roztočené vrtuli ve znaku BMW.
Bezpečnost a komfortní cestování zajistí světlomet Headlight Pro s adaptivním odbočovacím světlem, elektronický systém pro udržování rychlosti a vyhřívané rukojeti. V rámci volitelné tovární výbavy může být BMW R 18 100 Years vybaveno také alarmem, paketem sedla spolujezdce, druhým párem stupaček, kontrolou rozjezdu do kopce, uzamykatelným víčkem palivové nádrže či omezením výkonu. Nejen na dlouhých cestách mohou přijít vhod stylové brašny z kolekce Edition 100 Years. Atraktivním doplňkem je pak koberec pod motocykl s logem 100 Years, který promění garáž ve výstavní plochu určenou pro BMW R 18 100 Years.
Big boxer
Nepřehlédnutelnou dominantou modelu R 18 100 Years je vzduchem a olejem chlazený dvouválcový čtyřtaktní motor typu boxer se dvěma řetězem poháněnými vačkovými hřídelemi uloženými nad klikovou hřídelí a elektronicky řízeným vstřikováním paliva. Poskytuje nejvyšší výkon 67 kW (91 k) při 4750 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 158 N.m při 3000 otáčkách za minutu.
Tato pohonná jednotka o objemu 1802 kubických centimetrů disponuje největším zdvihovým objemem, jaký se kdy v motocyklu BMW Motorrad objevil. Výjimečný motor, který působí jako epicentrum potěšení z jízdy na mohutném jednostopém stroji, roztáčí zadní šestnáctipalcové kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky a otevřené kardanové hřídele.
Tradiční přístup
BMW Motorrad vzdává prostřednictvím modelu R 18 100 Years patřičný hold své téměř stoleté historii a tradici, která je neodmyslitelně spjata s dvouválcovými motory proslulé koncepce boxer. Tradici a historii lze nalézt také v hlavním výrobním závodě BMW Motorrad v Berlíně-Spandau, kde se již více než padesát let rodí téměř všechny motocykly BMW. Ikonický design a nezaměnitelný motor boxer odkazují na kořeny BMW Motorrad, spočívající v autentických zážitcích z jízdy a zjednodušení motocyklů pouze na to nejnutnější.
BMW R 18 100 Years
- Zrychlení: 0–100 km/h: neuvedeno
- Max. rychlost: přes 180 km/h
- Výkon: 67 kW
- Objem: 1,8 l
- Spotřeba: 5,6 l/100 km
- Hmotnost: 345 kg
- Rozvor: 1731 mm
- Cena v základní výbavě: 650 100 korun