Citroën je automobilovou značkou mnoha tváří s dlouhou řadou mistrovských titulů ze světa rallye. Patří mezi nejúspěšnější evropské výrobce lehkých užitkových automobilů i populárních lidových vozů. V první řadě je však pro širokou veřejnost synonymem pro maximální komfort na cestách, za což vděčí především pestré paletě modelů nabízených v letech 1954 až 2017 s hydropneumatickým odpružením.
Dnes je tento systém podle samotné automobilky Citroën již překonán a jedním z důkazů má být i její aktuální model C5 X. Z auta přímo vyzařuje moderní a zároveň reprezentativní styl, což jsou rysy typické pro velké cestovní vozy tradiční francouzské značky.
Avantgardní linie
Vzhled karoserie modelu C5 X je výrazný a pevně usazený na kolech. Silueta vozu s výklopnou zádí v sobě spojuje tvar hatchbacku s kombi a současně přidává i prvky typické pro zástupce kategorie SUV. Celkový tvar klade zvláštní důraz na aerodynamiku, což je pro cestovní vozy značky Citroën charakteristické.
Automobil s celkovou délkou 4805 mm, šířkou 1815 mm a výškou 1485 mm díky dlouhé kapotě, vysoké linii bočních oken a převisu nad zadními koly působí elegantně a dynamicky zároveň. V případě detailů je třeba vyzdvihnout nový světelný podpis značky Citroën na přídí i zádi v podobě tvaru písmene V. Tento prvek nádherně zvýrazňuje neobvyklou siluetu modelu C5 X a u všech jeho verzí jej tvoří LED světlomety.
Pohoda a klid
Interiér modelu C5 X byl navržen po vzoru luxusních salonků. Velké prosklené plochy a elegantní linie spolu s rozvorem náprav 2785 mm dodávají vozu na prostornosti. Dokonalé zpracování a pozornost věnovaná i těm nejmenším detailům vzbuzují pocit nebývalého komfortu. Přední pohodlná sedadla a elegantní přehledná palubní deska vytvářejí velký a ničím nerušený životní prostor. Prostor vzadu vybízí k odpočinku a relaxaci, nabízí výjimečné místo pro nohy, pohodlnou šířku a velkorysý prostor nad hlavou.
Sedadla nastavují měřítko z hlediska držení těla i samotného pohodlí za pomoci specifického čalounění tkaninou o vysoké hustě a strukturované zesílené pěny. Velká péče byla věnována akustice, aby byly cesty co nejpříjemnější. Přední a zadní akustická vrstvená okna zajišťují výjimečnou izolaci od vnějších rušivých vlivů. S ohledem na evropské zákazníky, pro které je důležitá všestrannost, byl zavazadlový prostor navržen ve stylu vozů kombi a je pohodlně přístupný prostřednictvím výklopné zádi. Ve svém základním uspořádání nabízí objem 545 litrů a po sklopení zadního sedadla, kdy vznikne rovná podlaha, pak poskytuje užitečný objem až 1640 litrů.
Technologie pro život
Pocit pohody na palubě modelu C5 X výrazně posilují i pokročilé technologie, které zjednodušují používání automobilu. Mezi ty nejvýraznější a zároveň nejpřitažlivější se řadí rozšířený head-up displej, který promítá informace před čelní sklo v barvě a ve velkých rozměrech. Dalším prvkem zvyšujícím komfort cestování je komunikační a zábavní rozhraní s 12″ centrálním dotykovým displejem, rozpoznáváním přirozeného hlasu a displejem přizpůsobitelným pomocí widgetů jako na tabletu.
Pro klidnější a bezpečnější jízdu disponuje C5 X rozsáhlým souborem asistenčních systémů, které umožňují využití poloautonomního řízení druhého stupně v souladu s platnou legislativou. Mezi těmito systémy vyniká Highway Driver Assist, který kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a udržování vozu v jízdním pruhu.
Každodenní život usnadňuje řada dalších prvků, jako je systém sledování mrtvého úhlu s dlouhým dosahem. Systém Rear Cross Traffic Alert detekuje nebezpečí za vozidlem při couvání a systém Top 360 Vision umožňuje zobrazit okolí vozu na dotykovém displeji a usnadní manévry s vozem. Hands-free přístup a startování s funkcí Proximity automaticky odemkne a zamkne dveře, když se řidič přiblíží nebo vzdálí od vozu.
Elektrický i spalovací
Paleta pohonných jednotek modelu C5 X nabízí dva zážehové motory a jeden plug-in hybrid. Základ nabídky představuje přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka PureTech 130 o výkonu 96 kW (131 k). Výkonnější provedení PureTech 180 má pod kapotou přeplňovanou čtyřválcovou šestnáctistovku s výkonem 133 kW (181 k). Vrcholem nabídky je Plug-In Hybrid 225 kombinující přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru s elektromotorem a nabízející nejvyšší kombinovaný výkon 165 kW (225 k). Toto provedení s baterií o kapacitě 12,4 kWh disponuje čistě elektrickým dojezdem až 55 kilometrů.
Pro všechna tři provedení je standardem osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol. Na své slavné předky s hydropneumatickým odpružením a špičkovým komfortem jízdy navazuje C5 X použitím tlumičů s dvojitými hydraulickými dorazy Citroën Advanced Comfort filtrujícími překážky, výmoly, retardéry a další nerovnosti na vozovce pro pocit hladké jízdy jako na létajícím koberci. Plug-in hybridní verze pak posouvá komfort ještě dále díky aktivnímu odpružení Citroën Advanced Comfort, které zajišťuje nepřetržitou aktivní regulaci odpružení.
Díky senzorům snímajícím stav vozovky a počítači, který určuje tuhost nastavení odpružení pro každé kolo zvlášť, nabízí C5 X svým cestujícím maximální komfort za všech jízdních podmínek. Systém aktivního řízení odpružení totiž zvyšuje účinnost progresivních hydraulických dorazů. Vůz se díky tomu doslova vznáší nad vozovkou a použitý systém přitom zároveň snižuje naklánění karoserie v zatáčkách. Výsledkem je maximální komfort na palubě za všech jízdních situací.
Citroën 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 FEEL
- Zrychlení: 0–100 km/h: 10,4 s
- Max. rychlost: 210 km/h
- Výkon: 96 kW
- Objem: 1,2 l Turbo
- Spotřeba: 6,0 l/100 km
- Hmotnost: 1493 kg
- Rozvor: 2785 mm
- Cena v základní výbavě: 880 000 korun
Autor: Ondřej Pavlůsek
Foto: Citroën