CUPRA může jako značka vyvolávat dojem, že se zrodila z ničeho a bez jakékoliv tradice, ale ve skutečnosti je to někdejší sportovní divize automobilky SEAT. Ta od roku 2018 vystupuje v rámci mateřského koncernu Volkswagen Group jako samostatná značka s vlastním sídlem a oddělením pro výrobu závodních vozů v Martorellu. Prvním modelem nabízeným pouze touto značkou se stal crossover Formentor, který nemá více či méně identické dvojče v nabídce značky SEAT ani jiného zástupce německého koncernu.
CUPRA Formentor je již ve své standardní podobě nabízen v dynamicky laděných verzích, ale nejvíce pozornosti přitahuje ve svém vrcholném provedení s doplňkovým označením VZ5. V něm jsou písmena VZ zkratkou španělského slova Veloz, které lze přeložit jako Rychlý, zatímco číslovka 5 upozorňuje na počet válců pod kapotou, respektive na samotnou pohonnou jednotku, kterou je vysokovýkonný zážehový pětiválec. Výjimečnost tohoto provedení pak umocňuje i skutečnost, že vznikne v sérii omezené na pouhých 7000 vozů.
Dravý výkon
Zárukou nevšední sportovní dynamiky za volantem modelu Formentor VZ5 je pětiválec TSI o objemu 2,5 litru, který kombinuje přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Výsledkem je nejvyšší výkon 287 kW (390 k) mezi 5700 a 7000 otáčkami za minutu. Maximální točivý moment 480 N.m je k dispozici již od 2250 otáček za minutu. Jedinečný zvuk tohoto motoru umocňuje čtveřice koncovek výfukové soustavy v barvě mědi.
Pohonná jednotka, ohromující svými výkony i zvukovým projevem, spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, vyznačující se rychlým řazením. CUPRA Formentor VZ5 dokáže díky tomu zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 4,2 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h.
Bez kompromisů
Extrémním výkonům motoru svou konstrukcí a použitými komponenty plně odpovídá i provedení podvozku. CUPRA Formentor VZ5 má ve srovnání se svými méně výkonnými sourozenci se čtyřválcovými motory o deset milimetrů nižší světlou výšku, což snižuje její těžiště a zlepšuje dynamický postoj na silnici. Systém adaptivních tlumičů DCC nabízí patnáct úrovní plynule nastavitelného tlumení a umožňuje zvolit vždy tu nejlepší charakteristiku v závislosti na provozních podmínkách i jízdním režimu zvoleném řidičem. Řídicí jednotka podvozku byla pro tento model optimalizována vzhledem k vysokému výkonu pětiválcového motoru a ještě vyšším požadavkům na jízdní dynamiku v jakékoli jízdní situaci.
To však není všechno. K mimořádné jízdní stabilitě přispívá také systém pohonu všech kol 4Drive, který umocňuje zážitky z mimořádně dynamické jízdy. Při průjezdu zatáčkou je rozhodující chování vozu na vjezdu i výjezdu. Model Formentor VZ5 exceluje i v tomto ohledu díky šestipístkovým brzdovým třmenům Akebono a 20″ kolům.
Nezaměnitelné linie
Dynamické proporce modelu Formentor umocňuje vizuálně zvýrazněná záď a dlouhá kapota, která má u verze VZ5 specifický design. Její prolisy vedou pohled k metalickému logu CUPRA na černé masce chladiče s rámečkem v matně černém odstínu Sport. Pod světlomety v charakteristickém stylu mladé španělské značky jsou umístěny dva otvory pro přívod vzduchu, které dodávají vozu ještě agresivnější tvář. Krajní části předního spoileru z uhlíkového kompozitu usměrňují proudění vzduchu k chladičům stlačovaného vzduchu.
Profil vysokovýkonného crossoveru s celkovou délkou 4450 milimetrů připomíná kupé a dává jasně najevo výkonový potenciál motoru pod kapotou i úroveň dynamiky tohoto vozu. Celkový dojem umocňují rozšířené podběhy pro broušená kola z lehké slitiny v barvě mědi navržená exkluzivně pro verzi VZ5 s širším rozchodem kol.
Elegantním a současně výrazným designem se vyznačuje i záď vozu, kterou zdobí specifický zadní difuzor z uhlíkového kompozitu ve spojení se čtyřmi koncovkami výfukové soustavy.
Prémiový přístup
Interiér modelu Formentor VZ5 nabízí moderní a sportovní atmosféru, kterou umocňují velmi kvalitní materiály. Zmínit lze například ozdobné prvky z tmavého kartáčovaného hliníku a mědi. Sedadla CUP Bucket s čalouněním černou kůží nebo kůží v modrém odstínu Petrol Blue poskytují ergonomickou a zároveň sportovní pozici při zachování maximálního vnitřního prostoru.
Spojení řidiče s vozem zprostředkovává skvěle tvarovaný volant, zatímco digitální panel přístrojů Digital Cockpit umocňuje moderní pojetí interiéru spolu s centrálním 12″ dotykovým displejem informačního a zábavního systému. Full Link je kompatibilní s uživatelskými rozhraními Apple CarPlay a Android Auto. Řidič nemusí díky hlasovému ovládání odvracet zrak od vozovky a k jednotlivým funkcím má přístup na základě jednoduchých povelů pronášených hovorovým jazykem.
CUPRA Formentor VZ5
- Zrychlení: 0–100 km/h: 4,2 s
- Max. rychlost: 250 km/h
- Výkon: 287 kW
- Objem: 2,5 l
- Spotřeba: 9,3 l/100 km
- Hmotnost: 1685 kg
- Rozvor: 2680 mm
- Cena v základní výbavě: 1 869 900 korun
Autor: Ondřej Pavlůsek
Foto: Cupra