Jaguar má kořeny ve dvacátých letech dvacátého století a od desetiletí následujícího patří mezi výrobce automobilů, poskytujících svým majitelům sportovní styl i jízdní výkony v kombinaci s přiměřenou dávkou luxusu a nezaměnitelnou elegancí. Doposud sázela tato tradiční britská značka podobně jako řada jejích konkurentů pouze na konvenční techniku v podobě motorů s vnitřním spalováním. To se ovšem nyní mění a Jaguar ukazuje prakticky všem svá záda, protože na autosalonu v Ženevě, pořádaném v březnu roku 2018, představil model I-Pace. Ten využívá ke svému pohonu výhradně elektřinu a není pouhou výstavní studií jako stejnojmenný vůz, jehož premiéra se odehrála na podzim roku 2016, ale představuje skutečný sériový model, který zamířil do prodeje.
Revoluční i tradiční
Jaguar I-Pace vedle svého elektrického pohonu představuje revoluci v historii značky, kterou reprezentují především atraktivní roadstery spolu se stylovými kupé a elegantními sedany, i pojetím své karoserie. Ta se díky svému provedení s výklopnou zadní stěnou řadí mezi stále populárnější crossovery. Zároveň ovšem zůstává věrná odkazu značky, což nejlépe demonstruje provedení masky na přídí nebo plynulé a zároveň dynamicky působící linie boků karoserie s celkovou délkou 4682 milimetrů, šířkou 2011 milimetrů a výškou 1565 milimetrů. Samotná automobilka uvádí, že design modelů I-Pace byl inspirován supersportovními vozy. Velmi důležité jsou pak i aerodynamické vlastnosti exteriéru, které se velmi pozitivně projevují i na dynamických schopnostech vozu. Z pečlivě propracovaných detailů lze zmínit například řešení přední kapoty, zapuštěných klik dveří či difuzoru pod zádí. Všechny tyto prvky umožňují vozu snadno protínat vzduch a zajišťují mu tak optimální dojezd i stabilitu.
Praktický aristokrat
Rozměry řadí model I-Pace mezi crossover střední velikosti, ale díky elektrickému pohonu a kabině usazené do téměř ideální pozice mezi přední a zadní nápravou se může pochlubit nabídkou vnitřního prostoru na úrovni výrazně větších vozů. Vedle velkorysých prostorových poměrů se interiér tohoto britského elektromobilu může pochlubit i luxusní atmosférou v tradičním stylu značky. Posádku zde obklopují prvotřídní materiály a jemné dvojité kontrastní prošívání dodává interiéru vytříbený vzhled přizpůsobený na míru. V noci pak detaily zdůrazní bílé osvětlení. Samozřejmostí je v interiéru i řada praktických detailů, k nimž patří schránka s objemem 10,5 litru, která se ukrývá mezi předními sedadly nebo odkládací prostor na notebook pod zadními sedadly. Zavazadlový prostor nabízí slušných 656 litrů, při sklopení zadních sedadel dokonce 1453 litrů.
Návštěva v budoucnosti
Jaguar I-Pace svému majiteli nabízí bezproblémový přístup k informacím ve svém interiéru i mimo něj. Vše je doslova na dosah na dvou dotykových obrazovkách, interaktivním displeji řidiče, průhledovém displeji nebo na chytrém telefonu. Za mozek vozu lze označit informační a zábavní systém Touch Pro Duo, který tvoří desetipalcová dotyková obrazovka integrovaná do přístrojové desky a dolní pětipalcová dotyková obrazovka s multifunkčními dynamickými ovladači. Pozornost si bezpochyby zaslouží i systém Smart Settings, který automaticky identifikuje řidiče podle klíče a telefonu. Na začátku každé cesty si tak lze vybrat preferovanou polohu sedadla, zrcátek a přehrát oblíbená média. Systém Smart Settings je rovněž schopen učit se a automaticky zjišťovat tyto preference na základě vašich zvyků a dřívější pravidelné činnosti.
Sport i komfort
Jaguar I-Pace k pohonu využívá dva elektromotory, které jsou usazeny u náprav a roztáčí všechna čtyři kola. Nejvyšší výkon tohoto ústrojí je 294 kW, tedy 400 koňských sil a točivý moment vrcholí hodnotou 696 N.m. Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 90 kWh. Jaguar I-Pace zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 200 km/h. Měření cyklem WLTP uvádí dojezd až kolem 470 kilometrů na jedno nabití a rychlonabíječkou se vybité akumulátory doplní na 80 % za 45 minut, čtvrt hodiny vystačí na dojezd do vzdálenosti 100 kilometrů. Domácí dobíjení pak zabere něco málo přes deset hodin. Jaguar I-Pace se vedle samotného pohonného systému může pochlubit i řešením podvozku s aktivním vzduchovým odpružením, umožňujícím dynamickou jízdu na hladkém asfaltu i výlety mimo zpevněné vozovky.
Jaguar I-Pace
Zrychlení: 0-100 km/h: 4,8 s
Max. rychlost: 200 km/h
Výkon: 294 kW
Objem: 2x Elektromotor
Spotřeba: 21,2 kWh/100 km (Dojezd až 470 km)
Hmotnost: 2208 kg
Rozvor: 2990 mm
Cena v základní výbavě: 2 039 092 Kč
Foto: Jaguar
Autor: Ondrej Pavlůsek