V lehce hřejivém odpoledním slunci se srdečně vítají nově příchozí se skupinkami lidí postávajícími na chodníku před jedním z činžovních domů na pražském Újezdě. Vládne radostná atmosféra z opětovného setkávání se nejen po létě, ale především mnohaměsíčním období bez kulturních událostí. Kolemjdoucí evidentně udivuje, co se zde odehrává. Klasický předměstský dům se dočasně proměnil v místo, kde se potká současné umění a jeho tvůrci s kurátory či sběrateli a také bankéři.
Není to však první počin na poli prezentace současného umění, který J&T Banka iniciuje. Již řadu let si buduje renomé v oblasti podpory žijících umělců, muzejních institucí a souběžně vyvíjí vlastní aktivity, které mají přivést pozornost především k tématu sběratelství či mecenášství. Vše odpovídá její vlastní bankovní filozofii o společenské odpovědnosti.
Ojedinělost až na prvním místě
Forma nomádské výstavy na netradičním místě se zrodila již před několika lety, kdy se pod názvem Magnus Art pohybovala mezi formáty spoluprací s privátními galeristy či netypických kurátorských koncepcí. Letošní ročník se jednoznačně odehrál jako pečlivě promyšlená scénografie sběratelských strategií. Na čtyřech poschodí smíchovského domu se v šesti bytech předestřely ilustrativní přístupy, jak pojímat úvahy o sběratelských preferencích. Byly to imaginární, a přesto velice sugestivní modely, jak žít s uměním. Anna Pulkertová a Valérie Dvořáková, které stojí za veškerými projekty v oblasti umění v rámci bankovního portfolia, v posledních měsících prošly desítky uměleckých ateliérů a vybraly díla, která definovala jejich záměr o specifických a originálních bytech domnělých sběratelů.
Cesta do umělcovy duše
Jmenný výběr odrážel J&T Banka Art Index, který mapuje viditelnost současných umělců a umělkyň v rámci institucionálního kontextu vždy v posledních deseti letech. Kurátorky si vybraly více než čtyři desítky jmen a pečlivě skládaly jejich díla do kompozičních celků se specifickými tématy jako možnosti čtení, respektive hledání další myšlenkové roviny umělecké tvorby, která se nachází za primárně esteticko-formální vrstvou. Jiný přístup akcentoval různé interpretace a východiska zacházení s daným médiem. Další sběratelskou příchutí mohla být na jednu stranu snovost a jistá neuchopitelnost abstrakce vůči jasně vymezeným formám a strukturám výraznějších analytických přístupů. Byty v nejvyšším patře byly naopak zasvěceny charakteru samotného sběratele jak v podobě bohéma, nebo naopak mecenáše, který do své kolekce projektuje osobní přístup k umělcům a jejich tvůrčí duši.
Last but not least
Ačkoli zmíněný zářijový podvečer uplynul v příjemných rozhovorech o umění a budoucích plánech velice rychle, i následující čtyři dny se nesly v duchu daného tématu. Vedle veřejných komentovaných prohlídek se uskutečnila setkání se skutečnými sběrateli a umělci, kteří mluvili o své vášní, proč je důležité a obohacující se věnovat podpoře tvorby českých výtvarníků.