Kia Niro se světu představila v roce 2016 jako crossover s hybridním pohonem, který následně v nabídce doplnilo plug-in hybridní a elektrické provedení. Průkopnický model slavil u zákazníků úspěch a v listopadu 2021 se odehrála výstavní premiéra zcela nově navržené a zkonstruované druhé generace. Ta kromě jména od svého předchůdce převzala i koncept nabídky pouze elektrifikovaných pohonných systémů s důrazem na čistě elektrickou verzi, jíž sekundují plug-in hybridní a hybridní verze.
Druhá generace modelu Niro zamířila na světové trhy v průběhu roku 2022 a prakticky ihned začala sbírat národní i mezinárodní ocenění, jako například Zlatý volant v kategorii kompaktní SUV nebo první místo mezi mainstreamovými vozy soutěže J.D. Power 2022 zaměřené na zákaznické zkušenosti s elektromobily. Mezi nejprestižnější ocenění se řadí titul Světové ženské auto roku 2023, za nímž stojí jediná čistě ženská porota složená z automobilových odbornic, kterou tvoří 63 novinářek ze 43 zemí světa napříč pěti kontinenty.
Smělé a výrazné
Řešení exteriéru modelu Niro u jeho druhé generace vychází z designové filozofie ‚Spojené protiklady‘ značky Kia, konkrétně pak jejího pilíře ‚Radost z rozumu‘. Provedení se inspiruje světem přírody, zatímco volba barev, materiálů a povrchových úprav si klade za cíl dokonale vyvážit ekologicky zodpovědný přístup k mobilitě a futuristicky zaměřené ztvárnění osobního vozidla.
Přední partie vozu s celkovou délkou 4420 mm, šířkou 1825 mm a výškou 1570 mm využívá nejnovější variantu ‚tygří masky‘ značky Kia, sahající nyní od kapoty až po robustní spodní nárazník. K jedinečnému a současně modernímu vzhledu přispívají nepřehlédnutelná LED světla denního svícení a výrazný ochranný kryt nárazníku.
Boční profil kombinuje čisté linie s výrazným Aero C-sloupkem, čímž vznikl markantní tvar s důležitou aerodynamickou funkcí, napomáhající k optimálnímu proudění vzduchu pod vozidlem a snížení celkové spotřeby. Díky tomu se Niro pyšní pozoruhodným nízkým součinitelem aerodynamického odporu. Ke sportovnímu vzhledu přispívá způsob napojení zadních C-sloupků ve tvaru bumerangu na koncová LED světla.
Prostorný a přívětivý
Interiér má svým pojetím oslovit všechny lidské smysly, ať již prostřednictvím materiálů prémiové kvality nebo přívětivých strukturovaných povrchů, které v kabině společně evokují avantgardní atmosféru. Kolem řidiče a spolujezdce na předním sedadle se stáčí asymetricky tvarovaná palubní deska s vodorovnými a diagonálními křivkami, které vyvolávají vzájemným protikladem uklidňující a současně výrazný efekt. V prostoru mezi diagonálními křivkami se vyjímá high-tech panoramatický displej o velikosti 10,25“ s jemnou grafikou. Spojuje funkce přístrojového štítu a palubního infotainmentu do jediného logického modulu. Intuitivní uspořádání usnadňuje používání multimediálního systému, u nějž si může uživatel přizpůsobit, aktivovat a ovládat jednotlivé funkce konektivity i obecného ovládání vozidla.
Interiér vedle designu a moderních technologií vyniká i slušným vnitřním prostorem, za což vděčí i rozvoru náprav o délce 2720 mm. Na vzdušném a komfortním prostředí mají podíl štíhlá a moderní sedadla, pyšnící se odlehčenou high-tech konstrukcí. Speciální relaxační sedadlo předního spolujezdce lze stiskem tlačítka jednoduše sklopit do pohodlné odpočinkové polohy.
Vedle cestujících je u modelu Niro myšleno i na jejich zavazadla, jimž čistě elektrické provedení poskytne prostor o základním objemu 475 litrů, který lze po sklopení druhé řady sedadel zvětšit až na 1392 litrů.
Elektrizující srdce
Kia Niro nabízí možnost volby jednoho ze tří moderních elektrifikovaných pohonných systémů roztáčejících kola přední nápravy. Vrcholnou variantou, a to nejen z pohledu dynamických schopností, je čistě elektrické provedení EV s elektromotorem o výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 255 N.m. Tato verze akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,8 s a dosahuje maximální rychlosti 167 km/h. Akumulátor o kapacitě 64,8 kWh, který lze dobít z 10 na 80 procent za 45 minut na stejnosměrné nabíjecí stanici o výkonu 100 kW, zajišťuje dojezd až 460 km, a Niro EV je tak vhodné i pro delší vzdálenosti.
Vedle čistě elektrického provedení v nabídce figurují ještě hybridní Niro HEV a plug-in hybridní Niro PHEV, jejichž pohonné systémy kombinují řadový zážehový čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 77 kW s elektromotorem o výkonu 32 kW, respektive 62 kW. Hybrid disponuje baterií o kapacitě 1,32 kWh, zatímco plug-in hybrid má 11,1 kWh, umožňující dojezd v čistě elektrickém režimu až 65 kilometrů.
Maximální jistota
Při vývoji modelu Niro druhé generace kladla automobilka velký důraz na bezpečnost. Řidiči pomáhá rozsáhlá sada pokročilých inteligentních technologií na podporu řízení.
Systém autonomního nouzového brzdění varuje řidiče, když rozpozná možné riziko střetu s jinými vozidly, chodci nebo cyklisty. Vyzdvihnout lze například i aktivní systém pro jízdu v pruzích, asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu, automatické přepínání dálkových světlometů, pokročilý adaptivní tempomat propojený s navigací a systém pro následování v jízdním pruhu. Pozornost si zaslouží i dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent, který umožňuje automaticky zaparkovat vozidlo, aniž by v něm musel sedět řidič.
Kia Niro EV
- Zrychlení: 0–100 km/h: 7,8 s
- Max. rychlost: 167 km/h
- Výkon: 150 kW
- Objem: Elektromotor
- Spotřeba: 162 Wh/km
- Hmotnost: 1757 kg
- Rozvor: 2720 mm
- Cena v základní výbavě: 1 294 980 korun