KULATÉ JUBILEUM
Už třicet let se v lindavské sklárně Ajeto vyrábí progresivní sklářské návrhy do celého světa. Na severu Čech ji v roce 1994 založili výtvarník Bořek Šípek, sklář s mezinárodním renomé Petr Novotný a technolog Libor Fafala. „V Čechách se chýlil k zániku komunistický režim a na světovém veletrhu Salone del Mobile již vlála vlajka s nápisem AJETO,“ vzpomíná Petr Novotný. A ani po 30 letech se ve sklárně život nezastavuje a hravé návrhy v široké škále barev, pro které je Ajeto celosvětově známé, se tu tvoří dál – například kolekce s Františkem Jungvirtem, Lukášem Jabůrkem nebo se samotným ředitelem Ajeto Davidem Ševčíkem. Jeho kolekce váz Kontrast si pohrává s organickým tvarováním foukaného skla a matným povrchem, které narušují představu o skle jako o křehkém, průhledném materiálu. Představu o tom, co v Ajeto za ta léta vzniklo, si uděláte na výstavě Ajeto30 ve Sklářském muzeu v Novém Boru.
POSEZENÍ V KŘEHKÉ PAVUČINĚ
Jednou ze žhavých lokací milánského týdne designu byla výstava Alcova. Při té příležitosti představil v zahradě vily Borsani architekt Junya Ishigami novou sérii nábytku pro značku Maniera. Renomovaný tvůrce, který před pěti lety navrhl například pavilon pro galerii Serpentine v Londýně, se zaměřil na set židlí, stolků, houpacího křesla a sedmi lamp. Nábytek jemných tvarů z oceli, kůže, ratanu, dřeva a skla se v divoké zeleni leskl jako křehká pavučina.
NEDOKONALOST JAKO VÍTANÁ VZPOMÍNKA
Přísný dojem z exaktně tvarovaného nábytku v kolekci LUNAA umocňují surové hliníkové plechy. Nabízí různé variace textur a jasů v závislosti na nedokonalostech materiálu. Ty však nejsou vnímané jako nedostatky, ale vítaná obohacení. „Kolekci jsem navrhla tak, že neobsahuje žádné další prvky než jen sebe sama. Myslím tím žádné šrouby, kolíky nebo jiné spojovníky. Jen jediný zářící plech. Upřímnost a citlivost materiálu pro mě symbolizuje jistou zranitelnost, kterou vnímám jako velmi sexy. Dává nám možnost přijmout život ve všech jeho nečekaných a zvláštních podobách. LUNAA vítá všechny odrazy, stopy, škrábance, kapky – jsou to vzpomínky na setkání, která nám umožňuje,“ přibližuje záměr její autorka, milánská výtvarnice Allina.
UMĚNÍ A DESIGN JEDNO JSOU
Moderní laboratoř, galerie, a především svobodné prostředí. Tím vším je Imperfettolab už od roku 1992. Původně pod jménem Il Laboratorio dell’Imperfetto a zaměřením na malířství a sochařství od roku 1997 do hry přibral také design. Na Salone del Mobile představil komplexní prostředí, které se pohybuje mezi uměním a designem. Nábytek si zde rozuměl s velkoplošnými uměleckými díly a vytvářel jemné napětí prostřednictvím nepředvídatelných kontrastů materiálů, velikostí a použití. Letos totiž v Miláně otevírá Imperfettolab nový vlajkový prostor, který slouží jako místo setkávání umělců, sběratelů a lidí s otevřenou myslí, kteří nevěří v oddělování designu a umění.
DIALOG S TRADICÍ
Novou nadčasovou kolekci se jménem Endless Vision dala pro značku Henge dohromady samá zvučná jména – Yabu Pushelberg, Isabella Genovese, Davide Nascimbeni a Massimo Castagna. K tomu se pro příležitost milánského týdne designu propojili s tradiční benátskou sklárnou Venini, designérem Ugo Cacciatori a na ostrově Murano vytvořili exkluzivní kolekci čtveřice svítidel Floyds. Dohromady to v showroomu na Via della Spiga 34 vypadalo jako v komplexně zařízeném interiéru.
DIALOGY JIŽNÍ AMERIKY
Celý svět designu trápí harmonické propojení dobrého designu, kvalitního řemesla a odpovídající prodejní ceny už desítky, ba stovky let. Další z řady odpovědí nabízí dialog mezi řemeslníky z Brazílie a Chile, který po úspěšném uvedení v New Yorku, Hamptons, Miami a Aspenu dorazil také na festival Salone del Mobile v Miláně. Stoly, lampy, zrcadla, křesla, komody a další objekty na výstavě Verso odrážely specifickou kulturní identitu jihoamerických států a využití materiálů v obou zemích v pojetí design studia Palma z brazilského Sao Paula a ateliéru Bravo, studia ze Santiago de Chile.