Robustní hybrid RX, ikonické SUV od japonské automobilky Lexus, přesvědčuje řidiče o svých kvalitách už ve čtvrté generaci. Kromě statement designu definovaného sebevědomými liniemi a prémiovými materiály se mu to daří i na poli jízdní dynamiky, kde dokazuje, že velkorysé rozměry této kategorie nemusí znamenat nutnost kompromisů v otázkách požitku z jízdy. V letošním modelovém provedení RX vyznívá svěžejším dojmem a představilo další upgrade jak stran vzhledu, tak technologického zpracování. V otázkách designu se zásah týmu odborníků na estetiku značky Lexus projevil především v detailech masky, která přináší nový vzor rastru sestavený z tisíců samostatných křivek – ten si sám o sobě vyžádal šest měsíců ruční práce. Další změnou je vyznění premiérových LED světlometů s celosvětově debutovou technologií BladeScan, pokrokovým systémem distribuce světla pomocí rotujících čepelových zrcadel pro preciznější osvětlení vozovky v širším světleném poli a s delším dosahem. Jen pro představu, oproti běžným LED světlometům se vzdálenost, na níž řidič rozpozná chodce na vozovce, zvyšuje z 32 metrů na 56 metrů.
Přední část vozu je v nejnovějším provedení RX celkově kompaktnější a svými siluetami ještě (aero)dynamičtější, přesto však neztrácí nic z charakteristické radikality. Změn v rozložení světlometů a tvarování karoserie doznala i záď RX, kde facelift směřoval ke zdůraznění robustnosti a stabilního postoje tohoto luxusního SUV.
Větší, lepší, krásnější
Myšlenka sportovní elegance se v praxi často ukazuje jako oxymóron, ale RX se dokáže polaritě této definice nenuceně přizpůsobit, a to obzvlášť v případě modelu RX 450h AWD Luxury. Vůz z top edice zaujme už na první pohled výjimečným barevným provedením v novém jemně třpytivém odstínu Terrane Khaki, jenž mimochodem skvěle ladí s interiérem v koňakově hnědé kůži. Změny stylistického ztvárnění exteriéru, který oproti svému předchůdci lehce povyrostl do výšky I šířky, doplňují také nová dvacetipalcová kola z lehkých slitin.
Mimořádně účinně odhlučněný interiér – skoro by se chtělo říct bezkonkurenčně – je díky využití nové rámové konstrukce a prodloužení karoserie o dvanáct centimetrů především prostorný, ať už v pozici řidiče nebo osazenstva na zadních sedadlech. S prostorností ale v téměř relaxačně laděné kabině citelně soupeří o pozornost mimořádně prémiové provedení edice Luxury. Hlavními nosnými prvky celkového dojmu je umělecky zpracovaná kůže na ergonomických a všestranně elektronicky nastavitelných sedadlech i další částech interiéru, citlivě využívané hlazené dřevo, kartáčovaný hliník a audio z dílny mistrů čistého zvuku Mark Levinson. Standardní audiopaket letošního RX představuje devítireproduktorový systém Pioneer, v prémiové verzi se ale o zážitkové prostorové ozvučení vozu stará právě Mark Levinson s patnácti sofistikovaně umístěnými reproduktory. Ovládací rozhraní v kabině vylepšuje nový centrální dotykový displej o průměru 12,3 palce, multimediální funkce vozu lze ale ovládat i pomocí hlasových pokynů.
313 koní, které si zamilujete
Nové hybridní RX pohání benzínový šestiválec o objemu 3,5 litru s bezestupňovou převodovkou a pod kapotou jej doplňuje dvojice elektromotorů s autonomním dobíjením. Maximální celkový systémový výkon dosahuje hodnoty 313 koní a vůz je na jakémkoliv typu silnice tak agilní a na SUV poměry stabilní, že budete mít chuť vyzkoušet si je v plném počtu. Skok z nuly na sto modernizované SUV zvládá i při hmotnosti 2840 kilogramů za svižných 7,8 sekundy, a i při těžké noze na plynovém pedálu jeho spotřeba osciluje kolem hranice 10 l/100 km. RX klame svou velikostí a decentní elegancí, jež na první pohled lehce zastírá jeho nečekaně sportovní a vášnivou duši. Jde o auto, s nímž nebudete mít díky nastavené úrovni komfortu problém překonat na jeden zátah tisíc dálničních kilometrů, ale zároveň si zvyknete před každou méně frekventovanou okreskou přepnout v nabídce Drive Mode Select na nejvyšší stupeň sportovního režimu jízdy a trochu si zpestřit všední den. Apropos, v případě výbavy zahrnující volitelnou technologii adaptivního odpružení AVS s individuální regulací pro každé kolo vozu nové RX disponuje vůbec poprvé individuálním režimem Customise, ale především hned třemi stupni sportovního módu s dynamičtějšími reakcemi, podmanivější akcelerací, ostřejší odezvou a působivějším útokem na emoce. Inženýři Lexusu prostě berou jemné nuance požitku z jízdy vážně.
O vše už je postaráno, soustřeďte se na radost z jízdy
Vybavenost bezpečnostními systémy je u Lexusu tradičně vysoká a nové RX není výjimkou. Za samozřejmost lze v Safety paketu považovat asistenta jízdy v pruzích, systém předcházení střetům pomocí inteligentního zásahu do brzd, set parkovacích asistentů včetně kamery snímající vůz v reálném čase z ptačí perspektivy nebo mechanismus aktivního čtení dopravních značek. V nejnovější podobě RX do dlouhého výčtu technologií přibyl také aktivní asistent zatáčení, který automaticky potlačuje nedotáčivost při zrychlení uprostřed zatáčky.