Oděsa se dostala na seznam UNESCO
Na seznam kulturního dědictví UNESCO přibyla tři nová místa. Historické centrum ukrajinské Oděsy, architektonicky unikátní výstaviště v Libanonu a archeologické naleziště v Jemenu výbor této organizace zařadil zároveň mezi ohrožená místa. Generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay věří, že se díky zápisu podaří Oděsu zachránit před válkou, kterou proti Ukrajině vede Rusko. Ukrajinský přístav si vydobyl místo nejen v historii, ale také ve filmu, literatuře a umění. Novým libanonským přírůstkem na seznamu UNESCO je Mezinárodní výstaviště Rachida Karamiho ve městě Tripoli. V roce 1962 jeho podobu navrhl brazilský architekt Oscar Niemyer. Zajímavostí je především hlavní hala ve tvaru bumerangu. Jemenská lokalita v provincii Marib ukazuje pozůstatky království Saba z doby od prvního tisíciletí před naším letopočtem až po příchod islámu do oblasti kolem roku 630.
Do Soulu opět přímým letem
Od konce března se cestovatelé do jihokorejského Soulu znovu obejdou bez přestupu. Aerolinky Korean Air 27. března obnoví přímé letecké spojení mezi Prahou a korejskou metropolí. Naposledy byla linka v provozu na jaře 2020. K dispozici budou tři lety týdně, v pondělí, středu a v pátek. V létě by se mohla frekvence zvýšit na čtyři lety za týden. Záležet bude podle Korean Air na poptávce. Před nástupem covidu přímou linku využilo přes 190 tisíc pasažérů v obou směrech. Pro Prahu znamená obnovení přímých letů posílení zájmu korejských turistů. Před covidem do Česka přicestovalo ročně skoro 400 tisíc Korejců. Čeští cestovatelé získají nové zajímavé spojení do dalších žádaných asijských destinací. Ze Soulu se lze navazujícími lety dostat do Thajska, Japonska, Vietnamu, ale také do Indonésie či Austrálie.
Loučení s jumbem
Poslední vyrobený Jumbo Jet 747 od Boeingu si v lednu převzala letecká společnost Atlas Air. Uzavřela se tak jedná dlouhá éra v historii světového letectví. Během 53 let americký výrobce dodal leteckým společnostem 1574 těchto ikonických letadel, která jako první na světě použila kabinu se dvěma uličkami. Dnes je v provozu už jen 44 těchto strojů pro přepravu cestujících. Nejvíce jich má ve flotile německá Lufthansa. Ve speciálně upraveném exempláři Air Force One létá také americký prezident. Dalších 314 letadel 747 létá v nákladní úpravě. Vaz jumbo jetům zlomila ekonomika. Letecké společnosti se nyní zaměřují na efektivnější stroje s nižší spotřebou paliva. Zároveň ustupují od velkých vzdušných korábů k menším letounům. Tento trend už pocítil také evropský výrobce Airbus a jeho dvoupodlažní model A380.